|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag håller på med ombygge av en Triumph GT6 -70. Då det inte finns några orginalmotorer att få tag på så försöker jag stoppa i en BMW 320 motor från -85 istället. Mitt problem är att oljesumpen/klumpen sitter i framkant på tråget på min 320 motor. Jag fick ett tipps på att 520 kan ha annan utformning på sitt tråg, trots att motorn är samma. Jag har gått om om plats bakåt under motorn, men frammåt är det balkar och styrning ivägen. Är det någon som har ett tipps, eller måste jag låta tillverka ett eget tråg? Jag bifogar en ordväxling från 320 forumet sist i detta meddelande. Tacksam för hjälp med tipps och info! // Matts GT6 14 st Idag 11:44 Äger följande BMW: -------------------------------------------------------------------------------- 320i -85 Hej! Jag är tvungen att göra om oljetråget på min 320i motor(-85). Jag måste sänka det till ett minimum för att få plats under huven på min Triumph GT6 -70. Det skulle funka att ha det platt framtill och sedan ha sumpen på den bakre delen. (Det är öppet bakåt, men styrning och balkar ställer till det framtill...) Jag har ett par frågor: * Finns det färdiga "alternativa" oljetråg till originalet, som går att använda? * Går det att ansluta en yttre oljepump, och var får jag i så fall tag på en sådan? * Det var lätt att plockabort drivpinnen till befintliga pumpen. Kan man köra utan den om man har alternativ smörjning? (Den fyller ingen annan funktion än att driva oljepumpen?) * Då jag tog bort min sump så satt där något som såg ut som ett groft rör, med ett litet rör innuti... Det lilla röret gick att trycka in en liten bit, men fjädrar sedan tillbaka. Vad är det?? (Det skulle kunna vara någon form av flotör, eller så...) Det satt bredvid oljepumpen, under oljefiltret, nedstucket i sumpen. Är det något man kan klara sig utan? Tacksam för tipps och idéer! -------------------------------------------------------------------------------- Hejsan! 5- och 3-serien har ju ibland olika oljetråg på samma motor, kanske värt att kolla upp hur det ser ut på en 5:a? | |
|
Alla tråg har nog fördjupningen i framkant då det är pumpen som bestämmer det. Det du skulle kunna göra är väl att tillverka en pickup till pumpen så den suger oljan längre bak. Mycket jobb blir det med ombyggnad av tråget osv. Torrsumpsmörjning är väl ett alternativ men det brukar kosta en hel del.. Det lilla röret du såg är förmodligen överströmmningsventilen. Den ser till så du inte får för högt oljetryck i motorn , som kan leda till trasiga packboxar osv... MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
| På M50 motorn skiljer sig oljetråg mellan 3 och 5 serien, håller på att bygga en e30 med m50 motor från en 325 -92 och den får inte plats om man inte byter till 525 oljetråg. Det kanske är likadant på m20 motorer? | |
| Samma på M40 motorn, olika tråg på 3an och 5an. | |
|
Vad skiljer mellan trågen på M50 2,5 motorerna,har något av dem sumpen i bakkant på motorn? |
|
|
E36 har sumpen bak och E34 har den framåt. ______________ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.