AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.815

530 touring: Hur gammal? När får man mest bil för pengarna?

Hejsan,

Jag går i tankarna att byta bil och är intresserad av 530 touring (bensin, eftersom jag kör relativt lite, max 1500 mil/år).

Eftersom jag är ekonomiskt sinnad och har begränsade resurser undrar jag vilken prisnivå som är rimlig att lägga sig på. Om man köper en nyare bil är ju servicekostnaderna lägre men värdeminskningen större.

Jag håller på och gör ett excelark för att vägleda mitt beslut. Vad ligger servicekostnaden (och buffert för oförutsedda fel) på för en t.ex. 3 resp. 6 år gammal bil?

Utan att ha för mycket fakta så gör jag en bedömning att för runt 160.000 kr får jag en driftssäker bil (~2002, 9000 mil) utan för höga driftskostnader och "lagom" värdeminskning.
Är jag någorlunda rätt ute?
Hur resonerar ni vid val av bil?

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Välkommen till forumet...

Det bästa är egentligen att köpa en snålt utrustad bil som är 1 år gammal, köra den i ca 6 år och sälja den sedan.

Personligen går jag mer på skick och ålder på bilen än mil, och en -02:a är ju redan 5 år gammal. Om du vill ha en 5:a så är sista årsmodellen av E39:an ett bra köp, den har fallit efter E61:ans introduktion men är egentligen a) inte speciellt gammal b) inte så mycket sämre än E61:an. En -03/04 med kanske 4-6000 mil på mätaren kan vara en bil som du kan bli nöjd med och dessutom köra i många år.

----
BMW CS #6212
I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platinagrå
No
62
Nordhem
330i -03
Volvo XC90 -14
Alfa Romeo 156 -01
Toyota Aygo -06
Jag kör en 530iAT 2001 och kan konstatera att jag aldrig kört en bil som kostat så lite i underhåll, peppar peppar. Jag köpte den för 1,5 år sedan vid 8000 mil. Den har nu gått 10000 mil och ingenting har fallerat och som har renderat kostnader. Jag har även samtlig dokumentation sedan bilen var ny, och ingenting har åtgärdats förutom service och bromsar. Måhända föga representativt för resten av 530-vagnparken, men detta är iallafall mina erfarenheter. Tricket är naturligtvis som alltid vid begagnatköp att köpa "rätt" bil som blivit servad och underhållen som den skall.

530 E39 innebär enligt min mening ingen ekonomisk ruin på något sätt. Moderat bensinförbruking och försäkringspremie men massor av bilkultur, komfort och körglädje.

Tack för era svar.
Jag känner mig välkommen till forumet! :)

Nordhem, har du koll på vad servicerna kostar. Finns det någon "stor" service (a la Audis 12000 mil service med kamremsbyte och dylikt).

Narvselius, jag håller med. Ju längre man äger en bil desto lägre årskostnad. Det är just det jag är ute efter, att nå en så rimlig/låg årskostnad som möjligt utan att åka runt och känna oro för större oförutsedda utgifter. Det tråkiga är bara att mot slutet känns det som om man betalar för mycket i underhåll jämfört med bilens värde. Apropå snålt utrustade bilar är jag ute efter det motsatta, en maxutrustad. Detta eftersom det verkar vara mest lönsamt med tanke på att extrautrustning sjunker väldigt snabbt efter det att den rullar ut från bilfirman.

Med risk att bli klassad som en total novis (som i och för sig nästan är sant);
Vad rekommenderar ni, köpa privat eller hos bilfirma. Mina tidigare bilar har varit nyare bilar men i lägre nyprisklasser (ford focus etc) så dem har jag köpt privat och tjänat åtskilliga tusenlappar.

I juli-2005 köpte jag denna bil till min far... Länk pris? €18500 lägg på 10tkr i importkostnader,med 1års garanti vilket var tur bensinvärmaren gick aldrig i gång den byttes i stället till en kostnad på 16tkr där tjänades 1tkr (fick ligga ute med pengarna och skicka kvitto till Tyskland) minus besvär, ett par månader senare frös bromsarna, en o-ring var trasig och tillät vatten rinna in efter två försök bytte Blombergs (auktoriserad verkstad) bromsservo.

Allt var frid och fröjd tills sommaren-06 då rost upptäcktes i en dörr och innanför tankluckan, när det var dags att lämna in den hade rost upptäckts i ytterligare 2 dörrar, på den fjärde och sista hittade verkmästaren på Blombergs vid inlämnandet vilket innebar 4 nya dörrar till 0 i kostnad.

Bilen kommer tillbaka i perfekt skick, bra, innan någon tycker sig behöva strålkastarna (xenon vita blinkers), förarrutan inslagen och en kromlist förstörd, två veckor senare är bilen körklar igen, en Insp 2 görs för en månad sedan inklusive byte av kamgivare kostnad 8500kr hos Blombergs, bilen har i dag rullat lite över 10200mil, ja nu glömde jag att en avbländbart spegelglas byts till en kostnad av 2500kr (20% på BMW CS Solnaträff) pixelfel finns i displayen med mätarställning, så nedskickning till Tyskland för lagning är förestående, så har livet med en 530iA sett ut under 1,5 år.

Kan du stå ut med den låga utrustningsnivå på denna tidiga 2001: as 530iAT så skulle jag rekommendera den... Länk inklusive 1års garanti (BMW Handlare) och kostar (utan prut) 120tkr i Tyskland med 8200mil.

Stephan
Stephan735i, tack för infon. Det verkar varit en del turer till Blombergs! Jag tänkte precis fråga om hur ettårsgarantin fungerade men hittade (inte helt oväntat) en länk Länk

Jag kollade på länken, jag märker att min skoltyska har några år på nacken. Det känns lite vanskligt att importera. Är det lönt att göra det? Finns det några seriösa firmor som kan hjälpa till att importera eller ska man göra det själv för att det ska löna sig?

Din pappas 540 hade en diger utrustningslista. Dubbla rutor, det vore nåt det. Man kan nästan anta att har den dubbla rutor har den resten också..? Eller? Jag brukar söka på "navigator" på blocket. Om bilen har navigator brukar den nästan alltid ha mycket god övrig utrustningsnivå. Länk

No
62
Nordhem
330i -03
Volvo XC90 -14
Alfa Romeo 156 -01
Toyota Aygo -06
ldr, på nedanstående länk kan du se vad servicarna innehåller och även cirkapriser (varierar ganska mycket från verkstad till verkstad):

Länk

Det finns ingen "stor service" à la Audi, inspection II är den stora servicen och då byts bl.a. tändstiften, bränslefilter och luftfilter.
Nordhem, tack för länken.
Det här forumet är RIKTIGT bra!
Om jag tolkar siffrorna rätt är inte servicekostnaderna speciellt blodiga (åtminstone inte i södra Sverige)
Jag har ägt både Volvo Mazda och BMW och upplever priserna för service/delar hos BMW som lägre och åtminstone i grannbyn Västerås är dessutom servicen bättre. I min nya hemby har jag inte haft tillfälle att testa sådana tjänster än, men ägaren tycks vara sympatisk och företaget har gott rykte på forumet.

Mvh
Mikael
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vad som går sönder är ofta lite av lotteri. Köpte en 320dAT -03 för knappt ett år sedan i Tyskland med ett års Europlusgaranti. Ganska omgående märkte jag att innertaket till takluckan inte funkade som det skulle. Krävdes en ganska omfattande reperation, 11' kr om jag minns rätt. Nyligen så hade jag den inne för byte av vattenpump, temostat, remskiva och fläktslutsteg vilket gick på 8-9'. Nu har ju garantin stått för en stor del av detta men inte allt då bilen rullat över 10' mil.

530'n har jag haft i drygt 1,5 år och 2500mil (mätaren står på 9700 nu) det har i princip inte varit något utöver service. Är väl nya bromsar fram på gång samt ett pendelstag som börjat glappa men det är ju normalt slitage.

530 är i normalfallet ingen dyr bil att äga. Hade tidigare en V70 2,4t -02 och jag upplever kostnaderna väldigt lika. BMW är billigare att serva men dyrare att försäkra och drar något mer bensin. Så en begagnad 530 är helt klart mer bil för pengarna än en V70. Enda aneldningen att köpa en V70 är om lastutrymme är prio 1 på listan.

Att köpa en nästan ny E39, dvs sen 03 eller tidig 04 ser jag inte som en bra affär då dessa fortfarande är dyra och kommer att falla en del när fler E61 kommer ut på begagnatmarknaden. 01:or och 02:or har redan fallit en hel del. Vill du ha en bil med mycket utrustning och letar i Sverige så är dessa oftast importerade och många har inte en ren historik. Jag har köpt båda min bilar av auktoriserade BMW-handlare och importerat dom själv. Letar man på BMW i Tyskland så kan du för det mesta hitta en bil i rätt färg och med rätt utrustning vilket ofta är svårare i Sverige. Att tjäna några pengar på att importera själv är inget man ska förvänta sig då den svenska prisnivån på BMW anpassat sig till den tyska. Klart man kan göra fynd där men det kan du även här hemma. Det är t o m så att vissa modeller ligger generellt högre i pris i Tyskland och då kan man ju kanske ana varför vissa bilar säljs för billigt i Sverige...

___
//Ulf
Håller som vanligt med Ulf utom för en gångs skull på en punkt. Har du jämfört bensinförbrukningen mellan Volvo och BMW avseende likartade motoralternativ och tyngd? Våra BMW-bilar tenderar ju att innehålla rätt så många kg extrautrusning som Volvo saknar, vilket visat sig vid inregistreringen. Jag upplever nämligen generellt att BMW sett till vikt och motor är en "snål" bil (ok inte den nuvarande men vafanken det är en V8 och glädje måste få kosta :)).

Mvh
Mikael
Tack igen för svaren.

I mitt lilla prognos-excelark har försöker jag uppskatta framtida ägandekostnader.

Högintressant är ju framtida föräljningspris (eftersom det starkt påverkar den totala ägandekostnaden) och periodisering av reparation och service.

Exempel:
2002, 530iT, nypris 400 + tillbehör 40 = 440tkr, 10' mil
köps in 2007-02 för 170tkr,
prognos säljpris 4 år senare, 1500mil/år (dvs en 9 år gammal bil)? Är 80 tkr rimligt? Dvs i snitt 23tkr per år i värdeminskning.

Vad tror ni om följande antaganden om årliga kostnader (periodiserade, på ovanstående fiktiva bil):
(1500 mil/år, "familjekörd")
Däck: 3000 kr (nya däck var 3:e år)
Service: 4000 kr
övriga reparation ("buffertkonto"): 3000
Värdeminskning: 23000 kr
helförsäkring: 10000 kr
besiktning: 400 kr
fordonsskatt: 2500 kr

dvs summa 45900 kr/år eller 3800 kr/mån eller 30 kr/milen + bränsle

Hej,

titta på vad 530s motsvarighet 528 från 98 med 16000mil kostar idag med motsvarande mil, samt räkna in att e39 som modell kommer att vara ännu mer "kall" än nu. Tyvärr tror jag att 80KSEK är för högt räknat. Tror snarare på 50-65KSEK då.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Mikael: kan bara jämföra mellan min nuvarande 530iAT och den V70 2,4t Aut jag hade tidigare. Du har säkert rätt i att Volvon var aningen lättare, har ingen exakt vikt på denna eftersom den var svensksåld. Å andra sidan så anser jag en V70 var fullt jämförbar med en E39 i fråga om storlek, utrymme och prestana. Andra mjukare parametrar som körglädje, design och känsla får vi lägga år sidan här;)

I standard ger 2,4t 200hk vilket ger den samma prestanda som 530 eller t o m något bättre. Vid min blandade körning mätt under lång tid så drar 530'n ungefär 1dl (1,15 mot 1,05) mer per mil. På långtur (landsväg/motorväg) så var Volvon också snålare men kanske inte så mycket som 1 dl. Däremot så var det betydligt mer än 1 dl i stan.

Hade periodvis BSR-programvara i Volvon (252hk/410Nm) och då fick man 540-prestanda till i stort sett oförändrad förbrukning ;)

___
//Ulf
Med en sådan beräkning lär du inte bli negativt överraskad. Men var finns känslighetsanalysen? ;)
Ring runt och kontrollera försäkringskostnader. Det går även att diskutera dem. Det fungerade för mig när jag meddelade mitt FB att de låg lite högt.
8x Däck är lite dyrare tror jag (beroende på dimension), men å andra sidan håller de längre beroende på körstil och det är inte orimligt att anta att den presumtiva bilen har åtminstone en uppsättning fräscha däck. (min nuvarande hade 8x sådana min förra tyvärr 0x).
Service sker varje 2500 mil, men där kommer kanske periodiseringen in.

Mvh
Mikael
Ulf: sårri satt och filade på ett annat inlägg.
Det var håken att det går att tricksa så med en V70 (avser BSR-delen)! Detta får inte spridas eftersom jag har en kamrat som är lite sur för att min bil har bättre prestanda än hans för att inte tala om vridmomentet som jag faktiskt helt oavsiktligt råkade öka till 450. :)

Mvh
Mikael
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

mikael: lite ovetenskaplig OT...
För skojs skull så har jag klockat ett para av mina bilar 100-150km/h. Alla var ju automatare och mycket enkelt så låg jag i ca. 90 och trampade gasen i botten, knäppte tiden med stoppur enligt mätare. För varje bil har jag gjort det vid ett par olika tillfällen så tiderna nedan är ett hyffsat genomsnitt...

530iAT -01: 8,1s
V70 2,4t -02 (org): 7,5s
540iAT -00: 6,7s
V70 2,4t -02 (BSR): 5,8s

Sen att 540 utför detta moment med finness och ett trivsamt morrande från motorn jämfört med Volvon som låter rejält plågad är en annan historia...

___
//Ulf
simon_en, tack för infon. Jag sökte på 530 från 97, men det var klent med träffar (nu förstår jag varför). Dessvärre blir min kalkyl ännu sämre.

Programmer, du gör mitt beslut ännu svårare. Inte kul att höra att V70 är snabbare än 530 :) Men 530:s körglädje ligger väl långt före V70?

mikaelodoris, givetvis finns det mjuka värden, men de måste hållas borta :) För som alla vet så är "hjärtat" bra på att hitta logiska argument till ekonomiskt dåliga affärer.

Då har jag ganska bra koll på kostnaderna, då är det bara att hitta rätt bil!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Idr: Med tanke på att jag kör 530 och inte V70 så kanske det räcker som svar;)

V70 är en bra bil men ser man sin bil som något mer än bara ett transportredskap så lär du alla gånger trivas bättre med en 530.

___
//Ulf
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
ldr: Dina antaganden baseras på en magkänsla och de är helt rätt kan jag bekräfta dig i. Sedan går det inte att räkna sig till eller logiskt förutsätta en bils värdetapp och kostnad. När du suttit dig bakom ratten på en 530 och kört som jag antar du gjort vet du vad du vill ha. Om du sedan betänker att det kanske blir större krig i mellanöstern och soppapriset fördubblas? Tänk oljekrisen 1970 då förstörs kalkylen genast och diesel blir mer värt för de drar mindre.
Har du råd att köpa en 530 och jobbar heltid med lite utrymme i privatekonomin ändå så kan jag säga köp den och koncentrera dig på att hitta finast möjliga exemplar. Mest bil för pengarna är min långa erfarenhet att man får av en lågmilad svensksåld välskött svensksåld bil med bra dokumentation, vill du ha mer utr så importera en från tyskland. Där sköter de också om bilarna bättre i allmänhet.
Min preferens är en välskött välutrustad bil under 10k mil, få ägare och max 4 år gammal. Den kör man sedan lika länge och lägger underhållet på en nivå så att bilen fungerar som ny och kan säljas samma dag utan en anmärkning. Det ger absolut lägst kr/mil till maximal njutning enligt mina värderingar. Sedan vad man kan kliva in i för prisklass är utifrån var och en.
tuta och kör på det spår du är inne på, du behöver egentligen inte fråga oss utan din gasfot och dina ratthänder har ju redan bestämt sig:)
Mvh
Asken

kilroy
Att försöka kalkylera och "budgetera" sina bilkostnader på olika sätt är inte helt fel, speciellt inte när det gäller vissa fasta utgifter som skatt, försäkring, planerad service och bränsle.

Vad som är lika viktigt är ju trots allt att man faktiskt har en ekonomisk reserv som gör att man kan "ta smällar" som dyker upp. Har man inte det så hjälper inga excelark i världen...

Hur bra (eller dålig) en bilaffär verkligen är vet man ju inte förrän man sålt bilen. Prisraset på t ex M5 E39 har förmodligen spräckt många kalkyler...

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.