|
|
|
|---|---|
| motorn har helt plötsligt börja knacka =( ?!? ett jämt knack, inte som ventil utan mer som en dieselknackning nästan, bilen är en 540 -99 servad å skött till max av gammla ägaren, fattar ingen ting, bilen går som en dröm men va kan de va för ljud ? kan man åka förbi en verksta å de kopplar upp han mot en data el kan en lekman höra på ett ungefär va de kan vara ? | |
|
Har du kollat oljepumpsbultarna på bilen? kan vara kedjespännarbulten som knackar mot drevet... MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
| På en BMW jag hade råkade jag oxå ut för att motorn började "knacka" helt plötsligt...Trodde att det var kamkedjan så klart...Det visade sig vara själva axeln till servopumpen som hade ett lite för stort spel (inte så att axeln glappade, utan att den kunde röra sig nån mm i längds-riktningen). Upptäckte i samma veva att remmen till densamma var något ospänd, spände denna o sedan var knack ljudet borta....Så mitt tips är: Kontrollera att knack-ljudet verkligen kommer från motorn o inte från något "aggregat" (vattenpump,servopump,generator,acpump osv...) | |
| ok så de du skrev med oljebultarna kan de göra ett knackande ljud ? | |
| ok, ja har NOLL i motor/bil kunskap, finns en verksta i västerås som heter Aros Auto som ska vara bra på bmw, om de skulle vara nått av de ni skrev borde dom väll kunna höra de direkt ?? | |
| Nej det är svårt att höra "direkt". Jag lät flera bil kunniga lyssna på bilen när den "knacka" o det var vilda gissningar, allt från kamkedja/spännare till något "aggregat". På min chefs gamla 745 -02 uppstod oxå ett mycket kraftig tickande/knackande som följde varvtalet. Bilen i fråga hade endast gått ca 6000mil, jag lyssnade väldigt noga men kunde inte lokalisera varifrån ljudet kom (gissade på nån trasig ventil). Körde bilen till BMW Danderyd o de kunde inte heller svara på rak arm...I detta fall kom knackljudet från generatorn... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.