|
|
|
|---|---|
| Pratade med en meck angående att varvräknaren hänger upp sig på min 520. Den är inte helt död. Åtminstånde inte alltid. Utan den hakar upp sig och när man friopplar tar den någon sekund på sig för att komma ner. Han trodde det kunde bero på en folien bakom mätaren. Att den ligger emot mätaren och tar i. Mätarn drivs ju av en magnet, så dn tål ju inget motstånd. Kan detta vara en möjlig felkälla? Det är verkligen irriterande att inte mätarn funkar. | |
| Troligen så beror krånglande varvräknare på att kondensatorerna är slut. Dock tycker jag det är lite underligt att det BARA är varvräknaren, och trippmätarn också iofs. Men finns det ingen av er som har en annan förklaring? Det känns fånigt att skriva i sitt egen tråd för andra gången, men jag är förbryllad över att ingen har erfarenhet att dela med sig angående detta.. | |
|
Rent allmänt så kan defekta kondensatorer ställa till med en hel del problem i kombiinstrumentet. Man hör ofta att de är kopplade till olika funktioner, vissa mätare, serviceindikatorn osv, men felen kan vara väldigt varierande. Kondensatorerna har filtrerings och buffertfunktioner i strömförsörjningen till i stort sett alla delar på kretskortet för de olika funktionerna. Tag ur instrumentet och inspektera hela kretskortet, sök efter dåliga lödningar runt i första hand anslutningskontakter, varma komponenter, lite större komponenter med stor massa osv. Om det syns tendenser till svullna kondensatorer eller rent av läckage från dessa så skall de bytas. Det finns mektips med beskrivning om detta byte. Överlåt till nån som reparerar elektronik om du känner dig osäker med lödverktyg osv. FP |
|
| Tack för tipset folke. Ska ta ut instrumentet nu till helgen och kolla på det. Mekar tipsen här på autopower är väldigt bra. En sak som dock inte står är vilken typ av kondensatorer det är som reglerar de 5 stora instrumenten. För övrigt så kosar ett nytt mätarhus 700 kr på skoten, så jag tycker nog det är värt besväret(nöjet?) att försöka laga det själv. | |
|
Verkar som mektipset är helt utan text. Här finns detaljerad info: Länk FP |
|
| Har plockat isär instrumentet nu. Men det visade sig att det är ifrån -99! Tydligen så har dem som jag köpte bilen av bytt det tidigare.. Verkar misstänksammt. Instrumentens baksida ser mycket annorlunda ut ifrån de exemplen som visas på de olika mek-tipsen. Framförallt ser jag inga kondensatorer som skulle kunna bytas. Jag misstänker att det inte går att göra några reparationer på såpass nya mätarhus, så det blir väl till att sätta dit ett nytt istället. Känns trist att förlorar mätarställningen bara. Fast det är klart, eftersom mätarhuset är bytt så kanske tripp mätaren ändå inte visar bilens km.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.