AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.654

Vad kan man begära för 540 E39?

Sida 2 av 2
Stephan: Ok, ca 140-150 minus eventuellt prut då.

owillix: Spridda skurar. När du fått sålt bilen får du gärna tala om vad du fick.

Mvh
Ursäkta OT frågan: I tråden diskuteras mervärdet av faceliften. M5 E39 fick ju faceliften direkt från början av M5-lanseringen, dvs 1999.

Innebär detta att när M-sportpaketet debuterade på E39 2000 så har dessa bilar även den omdiskuterad faceliften med angeleyes, vilket bilar utan M-sportpaketet saknar?

Anledningen till min fråga är att jag på rak arm kan nämna 2st 523 E39 M-sport (topazblå/svartmetallic) (R-registrerade 00:or med 1 ägare sedan ny) som bägge har faceliftfronten.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Njae. M5:an lanserades och såldes 99 utan facelift. Men som år 2000 fick den facelift som första E39 i programmet. De övriga E39orna fick facelift som årsmodell 2001. (Sept 2000>)
523 och 528 såldes alltid utan facelift, faceliften dök upp med de nya motorerna...
M-Sportpaket II kom till E39 1999.

Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
M5 E39 fick facelift precis som alla andra E39 From produktion av årsmodell 2001. Många har däremot valt att eftermontera faceliften för de vill att den ska se nyare ut än den är, alt snyggare, alt är krockad:)
Mvh
Asken
Carl; Det jag glömde nämna är att 540iM E39 är ovanliga och vill man ha en riktigt fin så gäller det att slå till elller vara beredd på att vänta/köpa en icke M-paket, men just nu trycks bilen i tråden ner av den Tyska, jag hade valt den Orientblåa i första hand om inte den Svenska kostat rejält mycket mindre, men som sagt det låga antalet bilar på marknaden höjer priset/gör det svårare att sätta en klart pris, jag motsätter mig jämförelsen med M5, den är på många punkter dyrare i drift och har fler problemområden, vänder dom sig till samma köpare? 540i är en snällare modell på gott och ont, den har trots allt 114hk mindre.

Kristoffer; Nja, det enda av facelift M5 fick från början är bredare njurar, i övrigt kom navi 16-9, fram/bakljus till årsmodell 2001 även på M5, dock räcker det med fram/bakljusuppdatering på en icke naviförsedd M5/M-paket i motsats till vanliga E39: or som kräver nya stötfångare/lackering av sidolister.

Inga E39: or har från fabrik faceliftlampor innan årsmodell 2001 (förserie 2001: or oräknade) Det finns ett antal R-skyltade E39-01 RYJ***/GJ205** är en Carbonschwarz M5 MJ-01 till exempel tillverkad 2000-09, M-Sportpaket kom 3/99 till E39 Sedan och 3/01 till Touring.

Stephan
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Har jag blandat ihop det med att M5:an fick nya ratten redan sept 2000?
Eller är jag ute på en cykeltur?

Asken: Du brukar visserligen ha koll men jag kan nästan svära på att jag läst därhemma i en brittisk BMW tidning (BMWCar??) att M5 fick faceliften före de andra E39:orna (dvs innan årsmodell 01), precis som "Herr Gaspedal" är inne på. Därav min fråga om detta även gällde 540/528/523 M-sport.

Nåja, antar att denna diskussion redan spårat ut rejält ifrån den ursprungliga frågeställningen :-)
OK, ser att mitt senaste inlägg anlände aaningen sent. Tack Stephan för det utförliga svaret. Extra kul med denna "spjutspetskompetens" inom BMW :-)

Jag minns inte exakt vad regnumret på den svarta resp. den blå 523:an var, dock vet jag att de bägge såldes nya i Sverige (den blå var till salu hos MB i Lund, och den svarta brukade stå parkerad bakom min lägenhet).
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Herr GP: helt rätt att den nya M-ratten kom i M5:an i samband med faceliften 09/2000, modellår 2001 och i övriga E39 först ett år senare. Min är ju en 08/2001 och hade den gamla ratten (innan jag bytte ;).

I övrigt så reder ju Stephan ut detaljerna helt korrekt.

___
//Ulf
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Lågmilade "äldre" bilar i bra skick är extremt svårvärderade.
speciellt på ett internetforum...

Leffo
Lasse Karlsson
Tjena Ovilix!

Gick in på bilpriser.se och fick din kärra värderad till 143-155000 och då som en 01:a. Men låt oss säga att din är i toppklass säg värdet 165000 o så drar vi 25000 för årsmodellen 1 år äldre. Detta skulle sluta på ca 140.000! och det är nog rätt nära sanningen!!

HA DET!!
Kristoffer; Inte 525i?

Glömde ratten på M5, Färgtips om man vill uppgradera sin 99-00 M-Paket/M5 till 03 utan att någon ska se att den är uppgraderad, är Imolarot, Titansilber, Alpinweiss eller Oxfordgrün, medan Biarritzblau och Avusblau är dåliga val (stopp till 2000) Cosmoschwarz är bättre (stopp 2001).

Jag har även för mig att M-Parallellfälgar kom till modellår 2001, innan fick man nöja sig med krysseker 42 om kravet var 18", se schwacke.de för detaljer.

Stephan
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Länk

Iofs inget M.pkt, men 1 år nyare, samt med 16:9 navi

BMW CS #5139
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Stephan, hur är det med Schwartz II??

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Stephan: tror att M-parallelleker kom som tillval redan under modellår 2000.

___
//Ulf
Ulf; Aug-99 kom M-Parallell, jag letade igenom flera månader innan jag kom fram till det.

HGP; Schwarz II (Jetblack i USA) är en klassiker som jag översåg 9/89 kom färgen på E34 enligt bmwmregistry och finna kvar än i dag så den funkar den med=)

Man sprarar många kronor om man kan klara sig utan M-paket, högre miltal och brister i hög utrustningsnivå (tygklädsel, ingen lucka) i Tyskland finns facelift 540i under 100tkr.

Stephan
Stephan: Den svarta är med 100% säkerhet en 523i, den blå är jag nästan säker på är en 523 också :-)
Den svarta sedanen (utrustad med steptronic, således 523iAM) hade paralellfälgarna från början och hade (om jag minns rätt) RYX*** som regnummer. Kanske du har bilen i någon databas?
Kristoffer; Ok, ovanligt med Sv-sålda som utrustats med M-Parallell, nej jag har inte 523: an i någon bas, kul att du gillar spetskompentens=) Sånt uppskattas.

Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.