AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.653

Vad kan man begära för 540 E39?

Sida 1 av 2
ow
53
owillix
X5 3,0 -2004
Z4 3,0 -2004
Hej,

Funderar på att släppa min pärla till våren. Nu undrar jag bland er entusiaster som vet, vad kan jag begära för den? Den är faktiskt rätt unik,

00:a , slog precis över till 6000 mil !!!(M-testad), stora M-paketet, helt fullutrustad, tv/navi etc, steptronic låda, inte en repa, väldigt fint ex! Servad enligt bok på Bmw.

Vad tror ni?

När du älskar att köra
Mycket svårbedömd då det är en prefacelift. Å andra sidan tilltalar det dem med väl utveckla milskräck. Borde bli rejält dyrare än en 540 från 00 med 15000mil om man hittar rätt köpare. Lycka till med försäljningen!

Beroende på historik (och hur bråttom du har att bli av med den) nånstans mellan 100 och 150. Mest troligt 125-130.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Vad är det för färg? Orginal fälgar?
V-S däck i bra skick?

Skulle tippa på ca 160-170tkr.

Vad har du själv tänkt dig?

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Svårt. Men 175-180' skulle jag säga. Jag förutsätter då att den verkligen är "fullutrustad" (dubbelglas, dsp, tel med röststyrning, glaslucka, pdc, servotronic, rdc, elratt, högglans shadowline osv osv) samt att den inte har några knepiga färgkombinationer.

Pre- facelift eller inte spelar enligt mig mycket liten roll prismässigt. Vill man så löser man det i efterhand. Då är det enligt mig betydligt viktigare med rätt skick, komplett historik och rätt färgkombinationer eftersom detta är faktorer man inte kan påverka i efterhand.

Mvh
170-180?? Hur kommer ni fram till det priset?
två.åtta,

tror du har fel vad gäller om facelift spelar roll eller inte då det är kostsamt att eftermontera. Mitt resonamang stöds av att det betalas rejält mycket mer för 6-7år gamla bilar med Mpaket än de utan.

ow
53
owillix
X5 3,0 -2004
Z4 3,0 -2004
Imolaröd, 17" sommar på Bmw fälg med så gott som nya Eagle F1, v-däck sprillans nya 16" friktion på Bmw fälg. Som sagt ingen facelift, men skicket o historiken slår nog det. Taklucka samt helskinn i grått.

Har absolut ingen brådska att bli av med den. Min fundering ligger runt 170-180. Är jag ute o cyklar? Tittar man runt så finns det många som gått 10 000 mer, utan M-paket ( ovanligt på 540 ) och i betydligt risigare skick som det begärs rätt mycket för ( runt 200 )? Får dom så mycket?

När du älskar att köra
Du har fortfarande inte sagt ett ljud om historiken...?

Min åsikt är: med tanke på att man i princip får en M5 för 180 000 så är det - som framgår av min värdering - inte alls de pengarna man får för en ungdomskörd 540.
owillix: Nej du är inte ute och cyklar med det miltalet och den färgen.

Anders N, hitta en bil som motsvarar owillix beskrivning för 100-130 och visa upp annonsen snälla. Jag gör bedömningen dels av egen erfarenhet efter att länge letat (manuell) 540i med fabriksmonterat M-paket och "all" utrustning. Dels grundat på annonser med bilar som tycks motsvara owillix beskrivning. Jag har dagligen kollat mobile, autoscout och blocket m.fl. och har aldrig sett en bil enligt beskrivningen ens nära så lågt prissatt som du skriver.

simon_en: Jag förstår ditt resonemang men står fast vid min ursprungliga åsikt att facelift eller inte spelar mindre roll än skick, historik, utrustning eller färgkombinationer.

Jag har aldrig sagt att det finns ärliga, fullutrustade, pedantskötta exemplar för 100 000 kr, så det tänker jag definitivt inte visa upp någon annons på...

Vem som helst kan hitta liknande bilar på Blocket eller BytBil. Det är en tydlig trend att de exemplar som har ett så högt pris som föreslås i tråden antingen blir billigare eller står kvar utan intressenter. Dessutom är det ANNONSPRISER som anges. Mitt pris är verkligt försäljningspris.

Jag försöker inte omvända världen - jag uttrycker bara min åsikt.
Anders N, det är intressant att du har sådan insyn i de verkliga försäljningspriserna. Kanske har också du nyligen köpt eller sålt en Imolaröd 540i M-sport i mycket fint skick?

Mvh
Jag är inte riktigt intresserad att diskutera saker på den där nivån, så jag tackar för mig.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
owillix: Din bil kan landa i spannet 110-165kkr. Allt är beroende på skick, möjlighet till att påvisa historik medelst originalfakturor, optisk och mekaniskt fullgott skick intill ny. De som inte vet att jag är petig bör göra en forumsökning:) Bilen är för värdefull för dig för att kunna säljas till någon vettig människa som kan uppskatta den är dock min slutsats.
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Till de som inte känner till Anders N:s erfarenhet kan jag säga att han presenterar fakta utifrån lång erfarenhet såsom jag.
För ägare av just 540/00 är deras bil unik.
owillix: Du skrev att du tänkte 170-180 är jag ute och cyklar. Då svarar jag, det var du som sa det. Samtidigt önskar jag dig lycka till för allas mål är ju att kunna få så mycket betalt för sin bil som möjligt.
Mvh
Asken
Dessa kanske kan ge en indikation:
Länk
Länk

Den ssenare motsvarar väl ungefär bilen i fråga sånär som på M-paket. Detta motiverar ju som sagt ett något högre pris.

Jag tror du får vara mycket nöjd om du får ut 150'

Mvh Johan
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Jag tror som föregående talare att allt över 150kkr kan ses som ren bonus.
För 166tkr (€17950 utan prut) får man en 2äg 540iAM-00 med 7263mil svart läder, Individual Orientblau, PDC, tele, cdvxl, steptronic, 18" krysseker 42, mörka rutor, bensinv, navi+tv, xenon, glaslucka, hifi/dsp, elstolar + minne finns hos BMW Niederlassung Dreieich jämfört med den värderar jag den Imolaröda lägre, handlare med garanti, populärare färg, större hjul är mina skäl.

Stephan
Stephan735i: Den är inte dum, synd att det inte finns några bilder. För att jämförelsen ska bli korrekt bör man kanske addera importkostnaden om ca 10kkr? Det lär inte medfölja några vinterhjul heller. Vad tror du, kan den vara värd nån 10a mer än den Imolaröda om skick är likvärdigt? Att som svensk pruta hos BMW Niederlassung lär inte vara lätt?

Mvh
två.åtta,

jag har prutat 10% på en 540iT 96:a över telefon med BMW Niederlassung. Tyskar kan vara svårprutade, men de vill sälja de också!

Som vanligt utkristalliserar sig de sk låg och hög värderarna där högvärderarna sparkar ogenerat på lågvärderarna. Vore trevligt att se en attityd inriktad mot att få en så precis värdering som möjligt istället för den gamla vanliga pajkastningen.

Carl/2.8; För mig är handlarköp med 1 års garanti (Tysk variant, inte Svensk trafikvariant) värt så mycket mer än ett privatköp så lägg på 10-15tkr för färg (Imola kräver väl en köpare som vill ha just Imola?) och 15-20tkr för garantiköp och dra sedan av 10tkr i importkostnader.

Jag prutade hos samma handlare som 540iAM bilen, €1250 på fars E39 så visst går det, inriktningen på den Imolaröd bör vara till någon som vill ha just den bilen det är avgörande för priset.

Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.