AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.988

Motorn död ?

Sida 1 av 2
Pe
60
Persia
518i - 92
Hej grabbar. jag för klarade för er förut om min bil som kokade hela tiden. nu har jag konstaterat att det var toppen eftersom jag hade vatten i motorn . orsaken till det kan ju vara att när jag bytte motorn så var termostaten trasaig o släppte ej in vatten i motorn tror jag o jag körde så ett tag. nu har jag 2 frågor. jag brukar köra korta sträckor med bilen för att det är så jävla kallt nu. bilen börjar bli varm men jag kör lite o stannar. vad kan hända med motorn ?

jag fyllde på kylarvätsa i kylaren igår. direkt då började bilen bli konstig och varvtalet gick ned. sen stängdes den av. nu startar den knappt. vad hände då jag hällde i kylarvätska ? gjorde jag fel ?

M.M
Pe
60
Persia
518i - 92
tittat nu på morgonen. kylarglykolen jag hade i var för mycket utspätt. det är is i hela kylaren. vad kan man göra nu ? vänta på varmare tider?

är det därför motorn dött. ?

M.M
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Eller ta loss det o ställa i källan eller i duschen eller nåt där den kan tina upp.

BMW - Beroende Med Wilja!
Pe
60
Persia
518i - 92
finns det is i motorn med nu ?

M.M
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det gör det säkert men om du tinar upp kylaren först så kan du fylla i het vatten eller ännu bättre varm glykol sen o vänta lite o sen fösöka dra motor igång o se om det händer nåt.
1,8 är ju inget stor volym...

BMW - Beroende Med Wilja!
Persia: Is i kylaren är inte bra, har du otur så har isen "spräckt" kylaren...Is kan även spränga motorblocket men så kan jag inte tänka mig att det varit den senaste natten...Har själv "råkat" ut för att få is i kylaren (föregående ägare hade uppenbarligen spätt ut för mycket) i min första bil, en Opel. Detta hände dock när det var ordentligt kallt (ca -20) så det var mer "is men inte stenhård is". In vart fall började bilen dra vatten efter detta (fint med gegga på oljepåfyllningslocket). Det visade sig att vattnet smet in i oljan mellan bröstkåpa/motorblock, efter byte av denna packning var allt OK igen. Med detta vill jag säga att is kan ställa till stora bekymmer om man har otur. Skulle rekommendera dig att fylla på en 50% kylvätska o sedan lufta kylsystemet. Håll stenkoll på tempmätaren (hoppas du har en fungerande termostat numera). Kan inte tänka mig att bilen dog bara för att du fyllde på glykol/vatten...
Pe
60
Persia
518i - 92
ok mannen tack.

hur mycket tar den cirka? 12 liter kylarvätska i hela systemet ?

är det lätt o öppna kylaren ?

M.M
Pe
60
Persia
518i - 92
Dawwe. du vet ju om mitt problem med min motor som kokade. jag har haft gegga på oljepåfyllningslocket innan detta. nu fyllde jag i 25 % kylarvätska. o när jag kollade imorse var allt is. o motorn död.

jag vet att toppen npå denna bil har gått, så hur ks ajag fixa detta med isen. ta loss kylaren va?

M.M
Kan inte tänka mig att en 518 tar 12 liter, det är ungefär den volymen min M5 tar...Skulle gissa på mellan 5-8 liter. Skall man vara överjävlig så skall man först tappa ur all vätska, dvs lossa kylarens nedre slang samt även lossa blockets dräneringsplugg (denna kan sitta knöligt till o dessutom sitta fast bra hårt...). Men om du nöjer dig med att lossa kylarens nedreslang samt tömma toppen på vatten så klarar du dig långt. Man kan ju kompensera lite för det vatten som blir kvar genom att kanske köra 60% glykol istället för 50%. När jag bytte kylarvatten på min M gav jag mig inte på blocket dräneringsplugg efttersom den satt jävligt till. Jag tappade istället ur så mycket kylarvätska som möjligt genom att lossa på diverse slangar osv, fick på detta vis ut ca 80% av den gamla kylarvätskan iaf. Fyllde sedan på med ny 50% kylvätska (den gamla vätskan höll oxå ca 50% blandning i mitt fall), luftade systemet o klart. Glöm inte att ha värmen på max i bilen när du luftar/fyller på!
Pe
60
Persia
518i - 92
hur ska jag lufta ?

ska jag altså montera ner kylarbehållaren först o sen hälla i kokande kylarglykol ?
o sedan tömma?

för attt sen fylla på igen ?

M.M
Persia: Ja det bästa är så klart att tina kylaren...När jag fick is i min Opel-kylare så starta jag motorn, efter ett tag så smällte isen i kylaren...Det är nog inte rekommenderat att göra så men jag var ung o mindre smart*haha*.
Om du har "stenhård" is i kylaren skulle jag ovilkorligen ta bort den o kontrollera så den inte är spräckt, har du däremot bara lite isgröt (borde vara fallet då du har gissningsvis 25% glykol) så kan man chansa på att motorns värme smällter "isen" i kylaren i tid...
Pe
60
Persia
518i - 92

det där med luftning kan jag inte. hur ska det gå till ? jag har härt det men kan inte det. tack mannnen för att du tar dig tid. ska bara ut o lossa kylaren kommer snart.

M.M
Persia: Dränera systemet så mycket du kan/anser dig kunna göra. Fyll sedan på mitt kylarvätska (50%). Sätt på max värme i bilen o starta. Låt bilen gå kanske en 30sek o kontrollera sedan nivån i kylaren/behållaren samt efter eventuella läckage, nivån har gissningsvis sjunkit så fyll på till max. Sen håller du på så här tills nivån i behållaren håller sig konstant. Leta sedan upp "luftningsskruvarna" (vet ej var denna/dessa sitter på en 518, men på en M5 finns det 3),öppna dessa med motorn igång tills det bara kommer kylvatten därifrån, drag sedan åt lagom, klart! Kontrollera kylvätskenivån på nytt. Ut o kör en provsväng, håll koll på kyltempen o stanna ibland för att kolla efter läckage samt kontrollera nivån i behållaren
"mitt" ska naturligtvis vara "med" (får skylla på att jag tänkte på tyska men stava på svenska*hahaha*)
Tillägg: Öppna INTE kylvätskebehållarens lock vid driftsvarm motor. Systemet står under tryck, öppnar du då löper du risk att bli skållad förutom att det kommer forsa ut kylarvätska. Det brukar gå bra att öppna locket efter att motorn svalnat en stund (ca 30 min), öppna då endast ett halvt till ett varv först o släpp ut "trycket" innan du skruvar av helt...
Pe
60
Persia
518i - 92
dessa skruvar för luftning. finns det en prescis bredvid kylarlocket. som släpper ut luft. annan har jag ibnte sett. nu tömde jag kylaren o hällde i varmt vatten för att smälta isen. ska bara hälla i 50 % nu o starta. ska jag ha kylaklocket öppen så jag kan fylla på hela tiden ? . ska det komma kylarvatten från luftningskruvarna ?

M.M
Har du is i expansionskärlet?

Jag brukar öppna locket till expansionskärlet innan jag starta bilen hälla i koncentrerad kylarglykol sedan starta bilen och låta den gå på tomgång, håll koll på tempmätaren.
En större mängd kylarvätska brukar åka ut av trycket vartefter den blir varm.
Något som jag saknar på som farsan hade på sin gamla fiat och som även fanns på vår toyota var ett lock högst upp på kylaren väldigt bra att kunna skruva loss och kika ner eller hälla i koncentrerad glykol.
Pe
60
Persia
518i - 92
problemet är att bilen startar inte nu. den halvstartar men går aldrig igång.
batteriet är bra , men motorn halvstartar hela tiden . den går aldrig igpng på riktigt. har startart några ggr men för att dö igen. beror det på isen i motorn ? hur ska jag få den att starta.

alla dessa åtgärder gåt ju att görs om bilen startar då kan man hälla i glykol o sånt. men nu då ? vad ska jag göra för att få den att starta, det är det som är problemet nu.

M.M
Pe
60
Persia
518i - 92
är det batteriet ? men jag fick ju starthjlp av nån o det funkade inte. har hört tidigare att vissa fått igång bilen genom att skuffa igång den o starthjälp inte hjälpte.

M.M
Om jag förstår dig rätt så tänder motorn "så man hör" men startar aldrig, korrekt? Har du kollat nåt så enkelt som att rotor/fördelarlock ser OK ut samt att tänkablarna sitter fast ordentligt? Kan ju även vara som så att bränslepumpen gett upp mer eller mindre, eller en defekt bränsletrycksregualtor som gör att bränsletrycket blir för lågt. Tror att du har ett "skitfel" bara, gäller bara att hitta det...Jag antar att du har fyllt på mer bensin i tanken redan....
Pe
60
Persia
518i - 92
så det har inget med isproppen i kylaren o göra va . ? starthjälp funka inte, knuffa igång den ?

ska testa tändkablarna nu .

var sitter rotor o fördelar lock ?

men detta problem uppkom efter att jag fyllt i för mycket vatten o motorn startade inte så jag fick starta fle aggr tills batteriet dog.

M.M
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.