|
|
|
|---|---|
|
Är extremt sugen på att köpa en e30 cabbe nu för att ha på sommarn.. I mitt tycke är detta den snyggaste cab som bmw har byggt men detta är ju en smaksak... Vill gärna ha lite tanke-utbyte, tips och råd inför köp... Hur fort går det att åka i dessa nercabbat utan att det blåser alltför mycket? Kan man typ lägga papper i bilen utan att de blåser iväg i 70 km/h ? Nån som har erfarenhet utav småbarn vs cabbe... sonen är ju trots allt 2 år gammal bara... Sedan... Vad ska man välja för motoralt? Vill nog iaf ha sexa... Känns 320 som en kompromiss? Ska man vänta ut en fin 325 istället? Och vad ska man ge för en hyffsat fin bil med bra historik? Övriga tips och råd mottages tacksamt... Länk | |
|
Att köpa en "mellanmotor" såsom en 320 är förstås alltid en kompromiss. Jag menar, vill man bara åka billigt köper man förstås helst en 318, och vill man ha "maffig sexa" så ÄR det ju egentligen 325 man ska ha. Trots detta köpte jag en 320, hittade en fin bil helt enkelt, och tänkte "jag ger det en chans". Den är inte uttalat "pigg", men heller inte för trött för att vara användbar i trafik. Och en cab inbjuder inte till "gas-kalas" på samma sätt som en bil med tak i alla fall - och den fina motorsången har den ju förstås. Det finns en faktor till att ha i åtanke, även om det bara gäller en sommarbil: försäkringskostnaden. När jag kollade upp saken så fick jag offerter på ganska precis dubbla priset för en 325, jämfört med en 320. Bilen är förvånansvärt dragfri i högre hastigheter, bara man har rutorna uppe så går det att konversera normalt ända uppåt 90 - det känns inte alls som att sitta "i en orkan", mer som att sitta på en uteplats med lite skön bris. Papper ligger still på stolen, eller åtminstone på golvet vid passagerarens fötter, i 70. Lycka till med ditt köp! Det är en riktigt rolig och charmig bil! |
|
| Här finns mycket information. Länk | |
|
Framrutan är hög på e30 jämfört med modernare cabbar vilket är en fördel. Med framstolarna på lägsta höjd (höjdjustering standard) och sidorutorna uppe blåser det inte mer än i en bil med öppen taklucka i 90. En liten fläkt virvlar ner då och då kring huvudet. Ligger man över 100 går det att köra nercabbat i ösregn utan att bli våt fram. :) Det går att ligga i 150 utan att det fläktar nämnvärt fram, även om fartvinden brusar något fruktansvärt alldeles ovanför huvudet. Fram går att kommunicera i 150 om man höjer rösten men inte med dom i bak. Där är det full storm redan i 70 oavsett rutorna är uppe eller inte. Inget för personer med pedanta frissen. Det finns drygt 1200 e30 cabbar finns i Sverige och varje år brukar omkring 100 av dom bjudas ut till försäljning på sajterna. Under mars-juni hittar man flest cabbar till försäljning. En andra topp brukar komma i aug-okt till höstpriser (i snitt 10 procent lägre). Under semester och nu i vintertid brukar det vara rätt dött så jag skulle vänta ett tag tills utbudet blir större. Prisfallet på en ej faceliftad cabbe i originalskick kommer antagligen att bli litet under kommande 10 år då dom i snitt legat rätt stilla sista tre åren. Lite oprutade priser från förra våren Länk hoppas du hittar en bra bil molle |
|
|
Okej för utbudet är som sagt lika med noll just nu... Hittar inga seriösa bilar... Det ja ghar hhittat är nog <10 bilar... Och ingen av dessa är av intresse... Frågan är om man ska hämta en bil i tyskland för runt 2500 euro och hitta en riktigt fin istället för att köpa en bil som nån annan har importerat Länk |
|
|
Ja men vänta ett par månader så börjar det lossna. Fördelen med import är att man kan hitta saltbefriade bilar som är riktigt fina undertill och i motorrum, själv kör jag med import, bra pris för lite extra jobb, försäkringen kan dock bli lite dyrare. i övrigt gäller ju det vanliga att kolla upp vid import. molle |
|
|
Att ha sonen i bakvänd barnstol i en cab är inget problem, problemet är kanske att du måste sätta din dam i baksätet, och där blåser det rejält och det är nästan omöjligt att kommunicera med baksätespassageraren. Glöm dock ej att sätta kepa eller dylik huvudbonad på din junior. Ungar gillar att åka cab. Vilken motor du skall välja är väl en smaksak, det är ju som någon ovan skrev, en cab är inbjuder inte så mycket till gasa, man glider runt i sommaren och njuter. När jag jagade E30 cab så prioriterade jag sången i en sexa, 320 eller 325 spelade för mig ingen roll. Det finns väldigt många sönderstylade åretruntkörda vrak där ute som sannolikt blir till salu till våren, utrusta dig med tålamod och titta på så många som möjligt, pärlorna finns, men de är inte så ofta till salu. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Skaffa en vind avvisare (eller vad det heter) så går det att köra hur fort som helst. Det blir stort sett vindstilla i bilen. Nackdelen är att ingen kan sitta i baksätet... 320 eller 325? Leendet blir lite bredare med en 325 när man står på lite. Sen skiljer väl utrustningen endel. Vänta och köp den rätta bilen istället för att snabbt köpa något som visar sej vara fel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.