|
|
|
|---|---|
|
Hej! När jag kallstartar i minusgrader och kör iväg har jag märkt att min automatlåda knackar (lätt dovt). Står jag stilla hörs inget ljud. Men när jag kör iväg hörs det till en början klart och tydligt. Detta oavsett läge på lådan (har dock inte prövat N-läget och rullar fram). I början så hörs det både när jag kör rakt fram, gärna när den motorbromsar kall och vid kurvtagningar. Efter någon minuts körning försvinner ljudet och uppkommer bara vid kurvtagningar och hårdare inbromsningar. Ungefär när tempnålen passerat blåa fältet hörs inget längre. Ljudet kommer nedanifrån växelspaken och placerar jag handen på mittkonsolen under växelspaken känner jag knacken tydligt. Min låda är en A5S310Z. Oljan blev bytt för 4000 mil sedan av en verkstad. Vet inte om jobbet blev korrekt gjort, tyvärr. Jag har mina misstankar. Varmkörd så kan den vara lite hård i växlingarna, speciellt om man bromsar hårt och sedan accelerar eller accelererar i en kurva efter att legat i en backe en längre tid. Annars fungerar låda bra och jag får inga felindikeringar att ngt är galet. Tacksam för hjälp. Mvh Stephan | |
|
Glömde säga att lådan gått ca 17100 mil. Mvh Stephan |
|
| Att det slår från lådan är sällan ett gott tecken, oljenivån är det som kommer till minnes. Troligen på den lägre sidan. | |
|
Jag hoppas att det är oljenivån. Men jag hoppas på att få lite synpunkter från er andra medlemmar som har liknande erfarenheter. Mvh Stephan |
|
|
med vilken frekvens kommer knackandet? varierar frekvensen med hastighet, spelar det någon roll vilken växel den ligger på? på tidigt skede ska man antagligen inte heller utesluta lådans upphängning, kardan/stödlager. molle |
|
|
molle325: Ljudet verkar avges i samband med lådans utväxling på ngt sätt. Ljudets frekvensen är ej linjärt med hastigheten utan med varvtalet. Jag har hört ljudet vid 1a, 2a & 3e växeln och möjligtvis 4e. Tack. Mvh Stephan |
|
|
varierar det med motorvarvtal kan vi nog utesluta kardan och allt bakom växellådan och titta i eller framför lådan. Är det tyst i D läge vid stillastående men låter när bilen rullar och varierar med varvtal är det egentligen bara turbinen och dess ingående axel med trumma som följer motorns varvtal. Kan du bättre beskriva ljudet. knackar det tex en gång i sekunden eller snabbare (som ett klapprande "motorljud") eller går det lång tid mellan varje knack? molle |
|
|
Hej molle325, den är tyst när den är stillastående i läge D. Knackar när man börjar köra. Hur snabbt knackningarna hörs beror på vilken hastighet och växeln som är i. Det är regelbundna knack. T ex m jag kör i 30 km/hm så knackar det ungefär 2 ggr/sekunden. Kör jag fortare ökar knackningarna. Läggs en högre växel läggs i sänks frekvensen. Körde lite idag. Temperatur 9 grader minus. Knackningar hördes bara vid kurvtagning. Mvh Stephan |
|
|
funderar på om det kan va avgassystemet och lådan som går emot varandra vid kurvtagning och inbromsning och överför knackningar. skulle nog börja med att kolla upphängningar på avgassystem, låda och motor innan befarar nåt allvarligt inne i lådan inne i lådan skulle man annars som sagt misstänka turbin, ingående axel med trumma eftersom dessa står still vid stillastående och följer motorvarvtal vid färd. molle |
|
|
Ok molle325. Du kanske kan ge mig en vink genom realoem.com för att visa mig vilka delar du menar: Länk? Tack för din hjälp. Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.