AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.218

Sälja bilen till en dansk

Har annons på bilen på blocket och en dansk kille vill köpa till begärt pris.
Lite konstigt är att han inte frågat just nåt om bilen, mest om jag kan köra den till Helsingborg osv.
Jag håller linjen att han får dyka upp här (uppland) med pengar om det ska bli affär vilket han nu säger sig ska göra.
Frågorna är:
1. Finns det nåt lurt, blir misstänksam på såna som inte undrar nåt om bilen.
2. Om jag låter killen köra hem med mina plåtar och sen får dem med posten tillbaka, hur blir det med försäkring, kan han fixa tillfällig förs i sverige?
3. Om jag ställer av bilen när den lämnar gården, åker han (jag?) oförsäkrat genom Sverige då? Om han smäller, vad händer?

Har sökt och läst tidigare trådar utan att bli riktigt klok.
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Om han betalar kontant, och du fårett kvitto daterat samma dag- inga problem. Att få bilen ut ur landet, på papper, kräver att Du har skyltar att skicka. Det krävs också papper att bilen blivit intagen i Danmark- fås troligtvis från danska tullen i efterhand. Misslyckades med en export till Norge i slutet på 90+talet, då köparen inte skickade skyltarna- dessutom blev den inreggad i Norge med sista sigffran i chassienumret fel skrivet (0 istället för 1, vet inte hur de kunde se så fel), så nu finns bilen i Norge Och här. Detta har inte hostat mig en spänn dock, eftersom den blev avställd samma dag, och jag inte betalt "35 kronoan" på den. Vad som sker haär framöver vet jag inte, men i Norge är den laglig iallafall..

Angående danskens ointresse av bilen finns 2 alternativ. Antingen är bilar asdyra i Danmark, eller så kollar han när han kommer dit. Ett tredje är, förstås, att han vill blåsa dig, fast hur vet jag inte. Pengar i näven, kvitto på bilen- så ska allt vara klart.

al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Ursäkta alla felstavningar- lite för många öl nu- tror jag ;)

Tack för svar.
Nu visar det sig att han har en bror boende i sverige som har svenskt personnummer som jag kan göra ägarebyte till. Låter ju kalasbra det här, då ska det ju inte vara några problem förutsatt att han dyker upp med pengar?

Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Nej då borde det ju inte vara några problem blir ju som att sälja bilen till vilken svensk som helst och sen får ju dom själva hålla på och fibbla med exporten.
Prygleren
Er selv dansk, og jo bilerne er røv dyre i danmark, og efter dansk standard er svenske biler faktisk mere velholdte, endnu en god ting ved Sverige.....
Håber din handel går godt
Mvh. Claus

BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Har han svenskt personnummer är det inga problem, men se till så ägarbytet är riktigt genomfört (registreat och klart hos vv) innan bilen tas ut ur landet, så är det inte din business längre om någonting går fel.

Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.