|
|
|
|---|---|
|
Tjena ny här och i bmw världen.ja har en bmw 525ia "91".nu när det är vinter är det lite roligt att slada runt lite men när ja sladar så kommer Getriebeprogramm fram och den kör bara på 4an, va för fel?Hur vet man att man har en Shadowline?Mycket bra sida! Tacksam för svar. | |
|
...Getriebeprogramm, kan väl också poppa upp utan att det är nåt fel, utan bara "bugga" lite när man har dåligt batteri? Sry att jag lånar tråden lite. MVH A |
|
modano |
Shadowline=svarta lister istället för kromade runt sidorutorna |
|
Getriebeprogramm betyder att all ström bryts till lådan så den blir mekaniskt styrd så endast 4an och backen funkar. Kan vara typ 20 olika orsaker (låg oljenivå, dåliga lameller, ett otal givare som kan vara kinkiga, magnetventil som kärvar) och det finns oftast en felkod att läsa av som ger vad det är. En orsak är styrboxen till lådan inte får tillräckligt med spänning (=dåligt batteri) men kommer det varje gång man sladdar (med högt motorvarv?) gissar jag att det är något annat på listan. molle |
|
| Hej igen.Tack för alla svar ja ska ta bilen till polarens jobb och kolla batteriet och olja.kör ja manuellt me spaken så funkar det 2,3,4 | |
|
tja! ja har oxå problem med (getribeprogramm) på min 525i 92 aut. den varna för det ibland... har haft inne den på verkstan för det, han provade att köra fel kod i datan och fick fram ngt elfel.. men han körde bara på elektroni spay på kontakten till lådan. funkade för stunden men nu lyser d fortfarande.. men ni säger att den blir mekaniskt styrd, å bara funkar m 4 å backen.. men min låda växlar å går som han ska... så ja fattar inte varför den varnar för d? vore tacksam för svar.... ilove2speed BMW POWER |
|
|
Klistrar in felkoderna till 5HP18. Du har antagligen minst en av dessa fel som kommer och går eller möjligen ett falsklarm i diagnoslinga eller CCM så det blir getriebeprogramm utan felkod och inget felsäkert läge. Angivna stift (pin) nummer nedan gäller för 88-stiftkontakten på EGS styrboxen som sitter i svarta boxen th i motorrummet eller underhöger A-stolpe ovanför högtalaren på touring. En välsorterad verkstad kan läsa av dessa koder billigare än BMW. molle FELKODER TILL ZF 5HP18 02 - Solenoid Parking/Neutral lock - Pin 2 - Break in wiring, Short in wiring Defective valve winding 03 - Solenoid valve 5 - Break in wiring, Short in wiring, Defective valve winding 04 - Solenoid valve 6 - Convertor lockup clutch - Break in wiring Short in wiring, Defective valve winding 05 - Pressure regulator - Break in wiring, Short in wiring, Defective valve winding 08 - Shift Lever Position L2 - Pin 8 - Vehicle accelerated while shift lever in park or neutral position. Engine was started and the EGS control has not detected park or neutral position signal 09 - Shift lever position L3/L4 - Pins 37 and 9 - Break in wiring, Short in wiring, Short in sensor 12 - Program selector switch - Pins 12, 13 and 45 - Short to ground 16 - Turbine speedsensor - Pins 16, 44 - No signal, Anomalous engine speed signal 18 - Kickdown switch - Pin 18 - Short to ground, Anomalous signal 19 - ASC monitoring 19, Break in wiring, Short in wiring, EGS detected anomalous ASC signal, ASC operation detected while shift lever in park or neutral 22 - ATF sump temperature sensor - Pins 21, 22 - Break in wiring, Short in wiring 26 - Battery voltage - Pin 26 - Break in wiring, Check battery, Check charging system 30 - Solenoid valve 1 - Pin 30 - Break in wiring, Short in wiring, Defective valve winding 31 - Solenoid valve 4 - Pin 31 - Break in wiring, Short in wiring, Defective valve winding 32 - Solenoid valve 3 - Pin 32 - Break in wiring, Short in wiring, Defective valve winding 33 - Solenoid valve 2 - Pin 33 - Break in wiring, Short in wiring, Defective valve winding 35 - Throttle valve signal (dtk) - Pin 35 - Break in wiring, Short in wiring, Anamolous throttle valve signal 36 - Shift lever position L1 - Pin 36 - Break in wiring, Short in wiring, Short in sensor 40 - Engine intervention - Pin 40 - Break in wiring, Short in wiring 41 - Kva signal - Pin 41 - Break in wiring, Short in wiring 42 - Transmission output rotation speedsignal (n-ab), Stall speed signal - Pin 14, 42 - No signal, Anomalous engine speed signal 43 - Engine speed signal (n-mot) - Pin 43 - No signal, Anomalous engine speed signal 53 - Power supply to solenoid valves - Pin 53 - Relay in EGS not switching 54 - Battery voltage - Pin 54 - Battery voltage too low (>9 volts), Check battery, Check charging system 100 - Speed monitoring trans/engine speed ratio not correct for gear selected, Speed sensor signal faulty, Slip in transmission too high 101 - EPROM checksum error Damaged EPROM, Program in memory faulty Reinitialize power to EGS control unit, Replace control unit 102 - Program checksum error Damaged EPROM, Program in memory faulty Reinitialize power to EGS control unit, Replace control unit 103 - Relay - EGS control unit Relay in EGS not switching in time 104 - DKT Temperature signal - Pin 35 - Break in wiring, short in wiring Anomalous engine temperature signal 105 - DKT Throttle valve signal - Pin 35 - Break in wiring, short in wiring Anomalous throttle valve signal 106 - MUX injection rate DDE sending faulty injection rate signal 110 - EGS control unit not programmed, Have EGS control unit programmed 200 - Kickdown not working 201 - Sport car transmission feature not selectable 202 - Manual shift program feature not selectable 203 - Program cannot be converted - Pin 6 204 - No engine deceleration detected - Pin 24 205 - Brake light, Brake light test switch 206 - False code set 300 - Diagnostic circuit fault 301 - EGS voltage supply, No voltage to EGS control unit, Check wiring harness Till 5HP18 som kommunicerar med CAN Bus tillkommer följande koder: (150) CAN timeout 1 CAN signal not sent during engine start (ignition on) (151) CAN timeout 2 CAN signal not detected (engine running) ' (152) CAN bus monitor Values in CAN ram storage not updated ' (153) CAN status fault Control units with different CAN status' are installed on the same bus, Replace with correct units (154) CAN throttle valve signal, Anomalous throttle valve signal detected by DME (155) CAN load signal Anomalous load signal detected by DME ' (156) CAN engine intervention DME cannot alter engine torque to match EGS signal DME does not match other CAN control units (157) CAN engine temperature Anomalous engine temperature signal detected by DME (158) CAN engine speed signal Anomalous engine speed signal detected by DME |
|
|
Hej ! Ny här och har råkat ut för följande problem med min 540iA -95 : Var på väg mot en rondell och saktade in och sen accelerade in i rondellen varvid ett klonk-ljud uppstod och "getriebprogramm" kom upp i displayen... sen stannade jag och plockade upp käk och startade sedan med pling och "getriebprogramm" och endast back + 4:an funkade... tog mig hem och dagen därpå (idag) när jag startar den så funkar endast backen... Vad kan vara problemet ?? har haft bilen i 3 månader utan minsta problem...förutom pling på bakljusen som inte är original...kanske ska byta tillbaka till original ? tacksam för svar. // Andreas |
|
|
Bumbar denna tråd igen. Kan det vara växellådesoljeläckage ?? var en liten pöl under bilen... då ingen Drive växel gick i pga inget tryck ?? eller är jag fel ute ?? // Andreas |
|
|
Har samma problem på min 540-98. Leker man lite på vintern så den får växla mycket, ca 10-30 växlingar i minuten så plingar getribeprogramm fram på datorn och den går endast på 4ans växel. Men startar jag bar om bilen direkt så är det borta. Har kollat olja och fekoder både när den fungerar och när den varnar för getribeprogramm, inga felkoder hittas. Kan det bara vara så att lådan går i nödprogram för att man påfrestar den för mycket med växlingar? |
|
|
Ja nu kommer jag ju inte ens ut och kan sladda... får bärga den till verkstaden imorgon... :-( |
|
|
Fortfarande på verkstan... datorn indikerar inget tryck i lådan... Batteri = OK Styrkontakt = OK Packbox = OK Oljenivå = OK läste att nån givare i lådan kunde vara problemet ?? nån som har några tips ?? // Andreas |
|
|
Jag har ett liknande problem på med min 530 -93, dock växlar den som den ska, vad jag märkt iaf. Det som händer är följande: vid gaspådrag t ex efter rödlyse eller vid kraftiga uppförsbackar och liknande så plingar det till och den varnar för getribeprogramm men den fortsätter att växla på vad jag tror är alla växlarna, dock funkar det inte att göra kickdown. Den motorbromsar ibland när man inte gasar utan bara "går på rullen" inför ett rödlyse el liknande, är det normalt? Hade en 240 innan och den gjorde aldrig något sånt, är det något som BMW har lagt in för att det ska bli mer ecodrive när man bromsar? Har sätt att några har rekommenderat ett byte utav oljan, hur mycket tror ni en verkstad, typ mekonomen skulle ta för att göra det? |
|
| På mekonomen ville dom ha 900 för att byta växellådsolja och så fråga han om jag vill att dom ska skölja ur lådan också och då blir det 1800 för att det går åt dubbelt så mycket olja och arbete, är det värt att göra det eller räcker det med att bara byta olja? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.