|
|
|
|---|---|
|
Är det nån som vet hur många liter olja måste bytas i en 5Hp-18 (e34 525ia) för att få ny och fräsch olja i lådan? Filtret ska med bytas. Det borde vara rätt smidigt att byta oljan då det finns oljenivå sticka till automatlådan vi motorn. MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar | |
|
ca 3,3 lit när oljan är driftsvarm. molle |
|
|
fast ca 9 liter om all olja ska bytas molle |
|
|
Men finns det oljesticka till lådan så är det väl INTE en 5hp-18...? |
|
|
Nej du det finns ingen oljasticka :( Det är 9 liter totalt men vid filter byte är påfyllnings mängden 3.3-4 liter o dummast av allt fylls oljan på underifrån genom den stora pluggen. Oljan skall vara varm när man fyller upp men det räcker med 30-40 grader annars blir det för varmt. Skaffa nån oljepump eller nåt liknande o lite gummislang så går det lite lättare. En sak till som kan vara bra att göra - köp packningen ca 300kr o brickor(BRACKET)Länk nr 4 o 5 för några kan gå sönder(händ mig) o alla kostar 100-150kr. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Alla 5HP18 hade oljesticka tom 02/91, coolt va... molle |
|
| Var det inte så att det var en 4-växlad låda fram till 02/91 ? | |
|
M20 motorn hade alltid 4HP22 men M50 hade 5HP18 from 09/90 på både och e34an och e36an och alla hade oljesticka tom 02/91. molle |
|
|
Molle det stämmer så bra det. Konstigt att dom inte fortsatte med oljestickan i dom andra modelerna... MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar |
|
|
Innan 02/91? Var jag tvungen köpa 95:a??? ;) Ja det vore enklare om stickan fanns kvar på nyare bilar. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
peter78w: Jag har faktiskt fått en förklaring direkt av ZF en gång till detta. Oljestickan togs bort i samråd med biltillverkarna för att förhindra att kunder själva fyller på för mkt olja vilket i och för sig är sant. Många lådor med oljesticka hade för mkt olja i sig vilket ledde till bla. smygande slirning och utslitna lameller i förtid. Men det hade ju varit bättre med mer information än att försvåra nivåkontroll kan man tycka. Nu åker många med för lite olja istället. molle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.