|
|
|
|---|---|
|
Två ggr har min 330i tömt batteriet pga krypström i bilen som jag inte vet vart det kommer ifrån. Har läst allt jag kan hitta om krypström på detta forum och på internet i övrigt. Generatorn fungerar troligen som den ska. Har en mätare i cigarettutaget och allt ser okej ut när motorn är igång. Mätarn säger att spänningen är okej. Har även mätt direkt på batteriet. Batteriet är helt nytt excell batteri från mekonomen. Jag har mätt med en multimeter mellan minuspol och kabel. Stänger jag av motorn dra bilen 0.7A i cirka nån minut och vandrar sen ner mot 0.38A där den sedan stannar för gått. Går jag ut till bilen 1 timme senare står den fortfarande och drar 0.38A. Jag har provat att dra ur alla säkringar en efter en. Eftersom jag inte hade multimetern kopplad till batteriet när jag sprang mellan säkringarna och bakluckan så låg den på 0.7A varje gång jag anslöt multimetern. Jag testade alla säkringar och det var 3 stycken säkringar som drog 0.1, 0.1 och 0.05A nämligen radio, instrumentpanel och centrallås. Tog jag ut dessa 3 säkringar gick strömmen ner till cirka 0.45A. Till min besvikelse så drog bilen fortfarande 0.38A efter några minuter. Att dra ur radio, intsrument och lås hade alltså ingen effekt som jag först trodde. Dessa strömmar var alltså bara höga precis i början men minskade. Kvar är dessa envisa 0.38A. Vart i h*e rent ut sagt kommer detta ifrån?? Jag har ju ryckt alla säkringar. Finns det något kvar som inte går att stänga av med säkringar? | |
|
Tänk på att så fort du öppnar/stänger en dörr så "vaknar" bilen ur sleep-mode, du måste alltså lämna dörren/motorhuven öppen i minst 16 minuter innan du börjar mäta. Mvh |
|
|
Jag gjorde såhär när jag mätte upp strömmen när bilen stått ett tag. Jag låste först bilen, öppnade sen bakluckan och släckte lysena där bak genom att trycka in låset med en mejsel. Sen kopplade jag in multimetern mellan minuskabel och minuspol samt med andra kablar som förlängning så att strömmen kunde gå genom multimetern utan att strömmen försvinner. Och lät den ligga där bak med bakluckan öppen. Inga lampor lyser. Jag lät bilen stå med mätaren inkopplad i cirka 1 timme och när jag sen gick ut så drog den fortfarande 0.38A. |
|
|
Ok, det har varit mjukvaruproblem på vissa E46 som har dragit ur batteriet och inte gått att lösa till 100% tidigare, kolla med BMW om du har senaste uppdateringen... Länk Mvh |
|
|
Nu har jag varit ute och mätt igen. Har dragit ur samtliga säkringar en efter en och bilen drar ändå 0.4A. Ser ingen skillnad efter några 16 minuter heller. Enda skillnaden är att den går från 0.7A ner till 0.4A efter cirka en minut, men sen händer inget mer. Jag har alltså att göra med ett mjukvarufel? Hur enkelt är det att åtgärda i så fall? Jag ska lämna in bilen på BMW denna veckan. Kan man lita på att dom löser problemet? Jag har ju hört en massa skräckhistorier här på forumet och är lite rädd för att dom bara byter nått som inte behövs. |
|
|
Antar att du dragit alla säkringar i handsfacket... finns det inte fler säkringar någon annanstans? Låter konstigt att den fortfarande kan dra ström efter man dragit alla säkringar. Men har inte så bra koll på alla säkringar i bmw bilar. Generator och sånt är väl t.ex svårt att bryta. /chni |
|
|
Japp jag har dragit samtliga säkringar i handsfacket utan resultat. Vilka delar av bilen går inte via säkringar? Har ju hört att det kan vara styrenheter som har felaktig mjukvara, men borde inte dessa få ström via säkringar som allt annat? 0.4A känns ganska mycket också. Kör jag inte bilen varje dag så är batteriet urladdat. Bilen går bra i övrigt och inga konstigheter, men urladdat batteri med jämna mellanrum är minst sagt störande. |
|
|
E34 har säkringar under baksätet, kanske E46 också? |
|
| I instruktionsboken står inget om säkringar annat än i handsfacket. Men ska kolla senare ändå, det kanske är ett hemligt ställe :-) | |
|
Hur kollar man föresten om man har senaste mjukvaran i en bil? Kan man göra det själv på nått enkelt sätt? Jag äger ju ingen diagnostik-utrustning direkt. Och en fråga till. Finns det nån sida på nätet där man kan söka på vanliga fel på E46. Jag har sett folk på forumet som har snackat om "bulletiner" eller nått i den stilen. Vad är det och vart hittar jag sån info? Tack på förhand om nån orkar hjälpa mig lite :-) |
|
|
Verkstäder med BMW´s diagnosutrustning kan luska ut vilken mjukvaruversion du har och se om det finns en nyare att ersätta med. Mvh |
|
|
Har samma skitfel på frugans 330i Touring 01. Köpte bilen på Förenade Bil i Solna. Efter knappt 2 månader så vägrade den starta, det bara klickade ifrån instrumentpanelen. Fram med startkablarna, och fick igång den. Körde ca 100 Km för att försäkra mig om att det var ok. Typ 2-3 veckor senare så tog frugan bilen och shoppade med barnen. Ringer på min mobil och skriker att nu står eländet stilla igen. Bogsering hem + taxi med barn+matkassar. Ett par samtal med Förenade bil, och bilen skall in på service på garantin. Hittar inget fel: "batteriet var urladdat" Du måste köra för korta sträckor sa de. Visst, 15-20 Km / gång. Månaden senare samma sak igen, bilen står stilla. Tillbaks till förenade bil med bärgare, inget fel denna gång heller. Fast de programmerade om instrumentpanelen "för mecken hade hört att det kunde vara ett mjukvarufel". Fine, tänkte jag: de försökte åtgårda missen. Surprise: när jag kommer dit så vill de ha 4500:- för omprogrammering av instrumentbrädan (som de själva gjorde, utan att informera mig om kostnaderna) Aldrig i livet att jag betalar för programfel. Status idag då: 1. Laddar fortfarande ut batteriet (bytte till nytt Varta för att säkra mig själv om felorsak) 2. Fläkten i innerdelen blåser ibland, fast bilen är avstängd, nyckeln ute, och den har stått parkerad i en timme. 3. Tankmätaren går som en Rysk klocka, visar 3/4 vid full tank för att efter 30 mil visa tom tank. Färddatorn säger att räckvidden är 0 Km kvar. Stänger jag av bilen och startar om den om ett par timmar så visar den plötsligt halv tank ! (där sprack teorin om kass tankgivare) Jo, jag glömde säga att frugan är utomordentligt nöjd med sin gamla bil: (hon vägrar köra detta skräp) en 323I-96 (som bara går korta sträckor, och har aldrig laddat ur batteriet) Nu skall båda säljas, nu går vi åter till Audi eller MB. Synd, jag gillade båda bilarna, men när meckarna inte hittar fel på en bil man har köpt för dyra pengar, och säljchefen idiotförklarar en: då får det vara nog. Jag har jobbat på ett företag som är underleverantör till bilindustrin (inkl. BMW/MB/VAG e.t.c) som teknisk chef i 17 år med bl.a Volvo och SAAB som kunder och har bra insikt i bilar. Att få höra att batteriet är kasst, eller att jag inte vet hur man kör bil för att ladda det samma, är ju för bövelen inte något annat än ett skämt. Tomas |
|
|
Tråkig historia. Jag hade samma liknande med urladdning av batteri och det visade sig vara effektsteget till fläkten (kliman). Trots att bilen är avstängd kan det "läcka" ström där eller att fläkten går lite sporadiskt på nätterna. Här är storyn: Länk Svekke |
|
|
Håller med Svekke: "2. Fläkten i innerdelen blåser ibland, fast bilen är avstängd, nyckeln ute, och den har stått parkerad i en timme." Du behöver nog byta fläktmotstånd. coldhex: Kolla det du med, går att koppla loss fläktmotståndet tillfälligt för att se om du blir av med strömen. Läs instruktioner under gör det själv. /chni |
|
|
Ok tack för inläggen. Hur kopplar man bort fläktmotståndet tillfälligt?, jag har kollat mekar-tipsen men jag vill ju inte byta motståndet, är tveksam om jag ens klarar av det, det verkade rätt bökigt på en E46:a. Jag kanske bör tillägga att ingen av mina fläktar är igång när bilen står still, hör bara ett litet knappt hörbart surr från mittkonsolen, men det tystnar efter ett tag. Mäter upp 0.4A utan att några fläktar hörs. Jag antar att det finns fler säkringar nånstans? Har ju ryckt alla i handskfacket utan resultat. Dock tycker jag att min AC väsnas lite grann vid låg hastighet, men vet inte vad som är normalt. På torsdag ska bilen in på BMW, jag hoppas verkligen att dom vet vad dom gör. Har ingen lust att få beskedet att dom bytt batteri eller nått i den stilen. |
|
| Kanske en självklar fråga, men bilen kanske har ett eftermarknadslarm? Då kan säkringen till det sitta litet var som helst... kanske annan placering med org larm åxå? (verkar litet lätt att fimpa det annars) | |
|
Jag har bytt fläktmotståndet och det var inte så svårt. Följ instruktionen tills du skall ta bort det, då kommer du åt att rycka kontakten... Men det är ju lite bökigt och tar en stund att komma så långt. Dessutom svårt att säga om det kan vara det, men det är ett vanligt fel på e46. Det kan troligen dra ström utan att fläkten går.. en chansning från min sida. seb_540: Orginallarmet säkring drar du antagligen i handsfacket, har man kommit så långt så är larmet kass eller så är du duktig. Sirenen tjuter troligen när man drar säkringen om bilen är larmad oxå, vissa sirener har extra batteri. Vet inte hur det är på e46... Men har bilen ett eftermarknadslarm så är det ett bra tips att kolla håller jag med om. Allt som inte sitter orginal som drar ström är väl ett bra tips. /chni |
|
|
BMW hittade felet. Det var kortslutning i reglaget för halvljus/parkering. Inga felaktiga styrenheter tack å lov alltså. Auktoriserade märkesverkstäder har fått rejält mycket bättre anseende i mina ögon, verkstan jag var på innan gav nämligen upp jobbet. Nu återstår att hoppas på att det är det som är felet, men det ser ljust ut :-) |
|
|
Gott att få det fixat, ett sådant fel är inte lätt att hitta själv. /chni |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.