AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.064

Värdering av 320i coupé 1996

Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
Har blivit intresserad av en silverfärgad BMW 320ic -96 och undrar vad panelen tycker om bilen och priset.

Länk

Den är importerad 2003 och har haft en ägare i Sverige.
Har gått 16000 mil
Ska finnas lite rost vid tanklocket och något strul med hastighetsmätaren ibland, i övrigt ska bilen vara i mkt god kondition.

Det finns en massa papper från Tyskland och Sverige bla besiktningspapper (har inte kollat upp exakt vad)

Utrustning:
Helskinn
M3 speglar elektriska
Airbag
Dimljus
Elhissar
C-lås (defa larm)
Ställbar ratt
Mp3-stereo
Bra sommar och vinterdäck
Fällbart baksäte

Nya stötdämpare bak och bromsklossar

Pris: 49'
(Bilpriser.se säger ett pris på 45-53.000)

Är ute efter en E36: 318is, 320, 323 eller 328
Kraven jag har är:
skinn (eller sportstolar om det är tyg)
manuell
inte för högt miltal
fällbart baksäte
sedan, coupé eller touring går lika bra.
max 50'

Vad tror ni om bilen jag beskrev och länkade till och har ni andra förslag mottager jag dem tacksamt =)

//Daniel
Med tanke på att du värderade den här: Länk till 60000:-, förstår jag verkligen inte hur du kan tycka att denna bil är värd 49000:-

Utav "extrautrustningen" som du nämner så är dimljus, elhissar, fällbart baksäte, c-lås, ställbar ratt och airbag på förarplatsen standard. Den enda extrautrustningen från fabrik som han nämner är skinn (med standardstolar.) Dock så ser jag att bilen har M-ratt och sidokjolar, vilket tyder på att den är nedlackerad från fabrik. Bilen har fel strålkastare för årsmodellen och M3-speglarna samt utblåset vill jag inte ens kommentera...

Summa summarum: Välj en annan bil.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Kika lite för ett tag sen och hittade den här:Länk

Vilket jag tycker är riktigt riktigt bra om allting stämmer kring den bilden. Annonsen lämnar lite att önska, så som fler bilder osv men vid intresse så kan ni ju få det mailat.

För övrigt så skulle jag personligen hoppat över 320i:n och satsat på en 323/328 istället! Helt klart.

Den annonsen jag länkar till tåls att titta närmare på, tycker själv det verkar lite för bra för att vara sant. Men vem vet!? Hade jag varit på jakt efter en sån bil hade jag definitivt åkt dem milen för att inspektera bilen!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Okey, nu märkte jag en sak... Haken är att den saknar AC och taklucka = bastu under den tropiska svenska sommaren.

Hur kan man beställa en sån bil med M-pkt osv men UTAN AC/klima? Iofs så behövdes ju inte AC förr i Sverige men nu är det ju ett måste! :)
Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
Man får ju anta att det är en liten skillnad på annonspriset och försäljningspriset så jag har inte sagt att jag tycker att den är värd 49.000:- =)

Trevligt att få veta vad som är standardutrustning (dock skrev jag utrustning, inte "extrautrustning")

M3-speglar ser jag som ett plus och utblåset gör varken från eller till för min del om den inte låter för mycket.

Från vilken årsmodell är strålkastarna?

Sidokjolarna har jag lagt märke till, de är snygga, men M-ratt, är det inte den 3-ekrade ratten som är M-ratt?

Hur som helst så har jag hittat den här:
Länk
Verkar vara en bil att satsa på, men tyvärr är det ju pengarna som styr också =( Ska kika på den i veckan och se om det finns någon prutmån.

//Daniel
Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
Tack för svaret MD, mitt senaste inlägg syftade till Henrikks svar...

Har sett den bilen och den verkar ju kanon, men det år låååångt till Värmland från Malmö...

Ang. motorvalet så ska min sambo lära sig att köra bil i nästa bil jag köper så en 320 räcker nog till för henne och förmodligen kan jag stå ut med bara 150hk...

Tyvärr saknar den andra bilen jag länkade till också AC...

//Daniel
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Okey, den 320:in du länkade till hos bilkoncept verkade vara mkt bättre än den första. Men kolla att mätarställningen stämmer! Annars är det väldigt bra. Gillar skarpt daytona violett (har själv) i kombination med vitt skinn!

320:in låter ju som en sexa och så, men den går inte så värst bra, lite trött med sina 150 hästar. Den dricker som en 323/328:a och reservdelarna är lika dyra. Dessutom ligger 320 och 323 i samma prisklass hos försäkringsbolagen, så i mina ögon är en 320 inte så lyckad modell. Men som bil är den säkert helt ok, särskilt med m-chassi och med övriga m paketet blir det ju en fröjd för ögat.

Är 320:in en import så kolla den noga. Står inget om AC, men det tycker man den borde ha. Men sånt brukar säljarna vara noga med att skylta med.. (?)

Den borde vara värd strax 50 tusen OM allt stämmer med mil, service och skick!

Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
Den hade lite mer småskavanker än jag hade räknat med, men överlag verkade bilen schysst och motorn lät som ny! Hmm? ska nog kika vidare lite...

//Daniel
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jasså, hur då småskavanker menar du? Är det småsaker så är det ändå ett argument till att pruta :) Om bilen verkar vara ett bra objekt så att säga.

Konstigt med bilar utan AC, svettigt under den varma sommaren.
Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
Tja, repig baklucka med lite rost på, en rostfläck på passagerarsidan på ca 3 cm, lite torrsprickor i skinnet och några andra smårepor och rostfläckar... plus att den var helt nyimporterad. Priset gick att pruta ner till 55' (lite för högt)

Har hittat en 328 Touring som jag tror jag tar istället, något billigare och finare skick, dock gått lite längre och saknar skinn, men har nästan allt annat + 2 zonsklima.

//Daniel
Nu är ju inte kvalitén på bilden den bästa, men det ser ut att vara strålkastarna som sitter original tom årsmodell 1994.

M-ratten till E36 är fyrekrad tom årsmodell 1996.
Jag tror det är mycket svårt att finna en brukskörd E36 utan rost eller repor idag. Rostskyddet på E36 verkar hålla i ca 6-7 år, sedan börjar den krypa runt dörrar, bakluckan och hjulhusen.
Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
Blev en madeiraviolett 328i Coupé 1996 med M-paket.
16600 mil
Import -00
Svart skinn
Sportstolar med värme
3-ekrad M-ratt
Elhissar
Ellucka
Elspeglar
Checkkontrol med yttertemperaturmätare
2-zons AC
Original CD med 6 högtalare
16" original aluminiumfälgar
15" vinterdäck på fälg.

Skulle besiktigas senast mars, så jag gjorde det dan efter jag köpte den och det var lite nervöst men det var bara ett fel, glapp i en spindelled och det är redan fixat.

Finns en hel hög med kvitton och besiktningspapper mm. + servicebok såklart dock ej fullstämplad men regelbundet servad.

Kristoffer_L, det finns brukskörda E36 utan rost!
Dock ej den jag köpte, fast den var billig ;) Så jag har lite småskavanker att fixa.

Finns två bilder här:
Länk

//Daniel
Bilen är en 95:a, har inget M-paket då bakstötfångaren, sidolisterna och innertak i antrazit saknas. 3-ekrad M-ratt fanns inte som tillval 1995/1996, men den kan ju vara eftermonterad. Elhissar, elspeglar, checkkontrol och yttertemperaturmätare var standard på 328:an. Den ser nästan montrealblå ut (som min), fast det beror säkert bara på bilderna.

Men det är bara småsaker, grattis till en mycket bra bil! :)
Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
Hur kan du se att det är en -95:a? Det enda jag kan få fram är att den är uttagen 1995/12 + att säljaren sa att det är en -96:a.
Ok, M-paket var mest något jag slängde ur mig eftersom den har M-spoiler och kjolar och M-ratten.

//Daniel
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Dannemann:Vad fick du ge för bilen? 95/12 är ju en 96 med råge fic kdu med digital klima eller den äldre kliman?
Jag har planer på att sälja i vår och vill veta lite slutpriser på 328 or min är ju hyffsat lik din.

Mpower
Den är tillverkad 4/95, kör chassinumret så ser du det.

Stephan
Som Stephan säger är bilen villverkad tillverkad 4/95. Se Länk
Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
Där ser man, då är det en -95:a alltså.

AC:n är den analoga.

Jag gav 39.000:- för bilen.

//Daniel
Då kan man nog påstå att du har gjort ett bra köp trots allt :)
Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
Jo, för det priset och det mekaniska skicket känns det inte som det spelar så stor roll att det är en -95:a, och att det finns några rostbubblor (de ska dock åtgärdas) =)

//Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.