AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
2.755

Ska man ha blyersättning i en BMW 2500 E3?

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Får väl inget direkt klart svar av sökning så jag ställer frågan igen:
Ska man använda blyersättning i en gammal 2500?
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Ja.

/Anders C
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Är det gjutjärnssäten i M30?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Svaret är obetingat ja!
Själv kollade jag med BMW i början av 90-talet när den blyade bensinen började försvinna! Ja fick rådet att tanka en tank blyad bensin och 3 tankar oblyad bensin och så en tank blyad bensin osv! Det skulle inte vara några problem.
Det gick inte alls bra!!! Hade jag inte kollat ventilspelet var 100:e mil för säkerhets skull så hade jag bränt ventilerna.

Nu kör jag min E3 med blyersättning varje tankning! Dessutom har jag ställt ner ventilspelet till 0,2 för annars tickar ventilerna mycket högt. Och allt fungerar bra!

Per L
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Alla innan 85 skall ha det.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Blev bara lite konfys när jag läste detta:
Länk
Har dessutom 'hört' att bilar med aluminiumtoppar (och därmed inte med gjutjärnssäten) inte behöver.
Jag har kört mina första tre tankarna på 99 oktan och med ersättning och ser det väl egentligen inte som något bekymmer, tänkte bara få det utrett. Vad är det som går åt skogen utan natrium/kalium?
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
Lägger du samma fråga på SSR-listan, som jag har sett att du är med i,
så kommer du få följande svar...

As Michael said, no modifications are required. Here in America, we have not seen unleaded fuel since the 80's. There are a lot of BMWs in this country and I have never heard of one suffering as a result of using unleaded gas. To the contrary, we have found that as a result of using unlead gas, the engines are much cleaner inside without the lead contamination.
Bill, with almost 30 years of BMW experience.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Kanske dags att lägga av med att få det där blasket på händerna då...
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Innan du bestämmer dig för att sluta häla blyersättning i din E3 tycker jag att du skall ta dig en fundering på följande frågor:
- om USA haft oblyad bensin sedan 80-talet (dessutom är din bil från 70-talet) är det då troligt att BMW skickst dit bilar som inte klarar att köras på oblyad bensin? Dvs är ett råd från USA giltigt i Europa?
- kan det hända att Europa vid samma tidpunkt fått bilar som specades för att köras på blybensin med tanke på att det var det som fanns här (jag köpte blyad bensin in på 90-talet)?
- om man är osäker på vad som gäller för sin bil är det värt att chansa att köra utan blyersättning? Detta med tanke på att om det går åt h-e så kostar det många 1000-lappar att laga jämfört med ca 70 kr per 1000 liter bensin att hälla i blyersättning och man vet att motorn håller?

Jag har inte svaret på alla frågor men jag vet vad jag skulle göra.
Speciellt med tanke på att jag provat att lyda BMW:s råd (se ovan) och det höll på att gå åt h-e. Flera gånger upptäckte jag att jag efter ca 50-100 mil hade nästan 0 i ventilspel på en cylinder. Jag ställde upp det till 0,25-0,30 varpå det "försvann" igen på 50-100 mil. Efter att ha börjat hälla i blyersättning vid varje tankning har jag aldrig haft det problemet igen.

Men valet är som sagt ditt!

Sedan finns det bra doseringsflaskor att köpa (jag köper på SHELL) där man dels enkelt kan dosera och inte alls behöver riskera "att få det där blasket på händerna"!

Per L

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag undrar vad det är för material i sätena. Kostnaden för blyersättningen är inget jag bryr min om, den är ju försumbar. Jag har också Shells utmärkta doseringsflaska, jag tycker bara att det är onödigt om man gör detta bara av gammal vana. Finner man, som du Per, att ventilspelet ändras får man såklart sig en tankeställare. Jag återkommer i ämnet när jag vet vad det är för material i sätena. Kanske skiljer det mellan olika modeller?
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Gillar gammelbilar otroligt mkt kommer aldrig att sluta köra dom,tja så länge det finns nåt att hälla i tanken.Har åkt Mb,Amazon,Opel,mm.
Har aldrig använt nåt ersättningsmedel vid tank ,däremot har jag slagit i en skvätt 2taktsolja vid tank inte varje gång men varannan.
Vill inte på nåt vis råda andra utan enbart ett inlägg i debatten.

Om jag tar som ex min numera sålda 2002a-73 så fick den täta oljebyten men ujj vad den fick pisk dagligen.Det var fulla varv och då menar jag fulla ständigt och bilen älskade det.Det ända som gick i tanken förutom 98okt var en skvätt olja.Vill bara förtydliga att den inte var nån pärla så inte ni tror att jag är nån bilmördare.
Men är man osäker så kör med blyersättning.

Mvh/Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.