|
|
|
|---|---|
|
Började fundera på vad som sätter begränsningen för hastighet på ett däck. Är det värmeutveckling, centrifugalkrafter eller vad är det som gör att ett däck är godkänt t.ex. 180 eller 240 km/h. Om det är värmeutvecklingen, höjs då hastighetstoleransen när vägbanan är kall? /Fredrik Min Z3. Länk | |
|
Tror mera på centrifugal krafterna. Jag vet iaf att 220km/h med mina Nordfrost 5 205/65-15 (t märkta, 190km/h) känns inte bra, inte alls bra. Det känns som om man skulle flyga fram, ingen kontakt med vägen alls. Däremot med sommardäcken 10år(!) gamla Uniroyal 225/60-15 (zr, 240+ km/h) känns det riktigt bra. Detta test utspelade sig i höstas när jag just hade satt under Nf5, + några grader och torr vägbana.. Gislavedarna är ju vansinnigt mycket mjukare i stommen än Uniroyalarna, märks mest när man kränger av och på däcken och när man kör riktigt fort. |
|
|
Jag har för mig att jag sett ett däck testas genom att sätta det på en axel som med tryck pressar däcket mot en trumma som snurrar mostvarande bilens hastighet. Så det är nog en kombination av friktion (värme), tryck och styvhet. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Körde i veckan genom hela Tyskland. Inte med min BMW men väl med min Saab 9-5. Jag har Gislaved Nordfrost på bilen och de är klassade för max 160 km/h. Jag körde snabbare än så men bara korta sträckor. Vågade inte gå över 185 km/h för bilen kändes inte helt stabil. Orsaken var nog en kombination av däck, takbox och att saab:en är lite svampig i väghållningen. Å andra sidan måste man lägga band på sig och sätta en gräns för hur fort man ska köra. Såg ett par bilar som brände långt över 200 knyck i ytterfil i Kassel-backarna trots snöoväder och mycket dålig sikt. Det resulterade i mycket plötsliga och kraftiga inbromsningar från deras sida då någon var i vägen i ytterfilen. Hur dum i huvudet får man va? Tur att det var BMW dom körde så att dom hade riktiga bromsar :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.