AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
803

Kan man kolla upp skuld på en bil??

be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Om man köper en bil som ägaren har köpt för lånade pengar, kan man då kolla upp så att skulden inte följer med bilen??

Finansbolag brukar väl kunna använda fordonet som säkerhet för skulden.
Ring Vägverkets bilsvar 077-1252525, har för mig att det framgår av de uppgifter man får därifrån. Värt ett försök om inte annat.

Länk
su
174
super-dan
116i - 06
Nuförtiden är uppgifter som dessa inlagda i bilregistret, just av den anledningen att man skall kunna kolla upp om bilen är belånad.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Ok, om fordonet skulle vara belånat..vad gör man då?
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Man följer med till banken och sertill att lånet blir betalat..
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Man kan ju också ta över lånet, så slipper man ha hela beloppet när man köper bilen...
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Det är inte säkert att man kan se om bilen är belånad eller ej. Tänk er själva om ni tar ett privatlån på en bank (eller av en privatperson) där långivaren inte ställer några krav på hur du kommer att använda pengarna. Hur ska man då kunna se om bilen är belånad?
Men å andra sidan så är ju inte lånet knutet till bilen på något sätt och därför inte något hinder vid en eventuell bilaffär.

roadZter
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
DanneZeta -- Precis, om bilägaren tagit ett privatlån för att köpa bilen så är bilen i sig inte belånad, eller alltså inte tagen som säkerhet och då stannar det lånet kvar hos förre ägaren även om han säljer bilen...

Gjorde precis så när jag bytte bil senast... När jag sålde den gamla så hade jag fortfarande en del av lånet kvar på den, men det var ett privatlån och alltså inte knutet till bilen... pengarna jag fick då använde jag bland annat som kontantinsats på den nya bilen... nackdelen är bara att jag nu betalar både lånet på den nya och resterande lån på den gamla... men för köparen innebar det ju inga problem...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.