AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.170

730i som förstabil

pr
61
prose
528iA -97
Hur är 730i -88 som förstabil? om man lever på t.ex studiebidrag..
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Att leva på studiebidrag med en bil ö.h taget är ju bara att glömma.

Räkna blint med 1.2-3 liter/milen blandad körning, alltså 130KR/100KM, sen har du försäkring, är du under 24 räkna med trafikförsäkring på lägst 7-8000kr/helår alltså kring 650KR/månad i försäkring bara. Händer något med bilen, ja då tar det lång tid att samla till det, tyvärr är det så.

Men har du någon som betalar försäkring och bensin åt dig så kör på.. Men det finns inte en chans att leva på studiebidrag och äga en bil samt köra med den... och betala alla driftskostnader själv.

MvH Tompa
Eg
86
Egon84
535iA -92
Glöm det, det är dyrt att ha en sån bil även om man har en hyfsad knegarlön...

Sen är väl inte treliterssexan den roligaste heller, om jag skulle lägga dom pengarna skulla jag köpa en 735 istället, ungefär samma driftskostnader och mer effekt.
Ga
229
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Det går säkert..... OM du jobbar extra, inte hänger på studentpubarna så ofta, käkar ris och tonfisk och syr egna kläder osv.
Fixa någon som kan hjälpa till med driftskostnader å se till att fixa poängen hos csn.
Jag var 23 bast å pluggade på KTH och hade 525:an påställd, klart det går att ha bil när du studerar!
Fast en e32 är ju dyrare i skatt/förs. än en e34.

Mange
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Jag vill passa på att fråga om försäkring då; är 23 nu men lär inte köpa min första bil tidigast förrän jag är 25. Detta av ekonomiska skäl, pluggar nu och tänker främst satsa på bostad efter examen.

Frågan är, vilken kostnad skall man räkna med (för helförsäkring?)? Typen av bil som skulle kunna vara intressant är nog E38 eller E39. Hur stor roll spelar motoreffekten? Tänker bolagen automatiskt "hög effekt = hög risk", eller har de vett att väga in fler faktorer - som att E38 inte är en sportbil? Blir det mycket värre av att jag sannolikt kommer bo i storstan (Göteborg) de närmaste åren? Jag vet att kostnaden kan beräknas på hemsidorna men då får man väl ange en massa uppgifter, och det är ju inte tal om att köpa bil just nu... vore bara trevligt att veta vad som är realistiskt att drömma om egentligen.

Tacksam för svar!

/L
LeoniAquila: Du får väl förhoppningsvis en ordentlig lön som civilingenjör så du kan unna dig den bil du vill ha ;-) En gammal E38 eller E39 är väl fullt realistiskt att drömma om. Försäkringen kommer dock bli dyr, särskilt om du kommer att bo i Göteborg. Frågan är om du måste ha helförsäkring på en så pass gammal bil. Jag vet att man kan få hyffsade rabatter om man är med i något fackförbund också så det är ett tips att kolla. Själv tänker jag likadant som du angående att prioritera bostad i första hand efter examen. Jag pluggar också till civilingenjör och kommer troligen köpa lägenhet i Stockholm vilket ju inte är billigt. Därför kommer jag nog rulla vidare med min gamla 525:a ett tag till innan jag skaffar något nytt trevligt åkdon från Bayern.

Mvh Johan
pr
61
prose
528iA -97
Är en 525i -88 kanske bättre som förstabil isf?
pr
61
prose
528iA -97
hade tänkt mig nånting kring 10.000kr..
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Johan, då är vi ju i ungefär samma sits! Med den skillnaden att du redan har en bil förstås. Dessutom, boende i Stockholm är ju ännu dyrare än här i Götet. Så visst är det en prioriteringsfråga vad man ska lägga pengar på... jag har andra dyra intressen utöver bostad och bilar, så det är ju inte enkelt - en civilingenjör i min bransch (bygg, arkitektur) går oftast in på 23000 kr. En god vän fick dock 26000 på första jobbet just, och han är inte ens intresserad av bilar... han pratar om Smart Four-Four och Toyota i samma mening!

Jag vet inte vad det är för praktisk skillnad på hel- och halvförsäkring, och än mindre varför halv skulle kunna räcka på en äldre bil? Vad jag däremot vet är ju att även om en E38 eller E39 kan bli billig i inköp (jättebillig om 2-3 år t.o.m.), så bör den bli svindyr i drift. Dyra service-åtgärder (främst E38 kanske?), kanske skenande skatt och bensinpriser?

prose, tja - ju mindre desto billigare gissar jag på! Men visst är det kul med stora bilar om man inte bryr sig så mycket om "sportighet".

/L
Ga
229
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Vet inte vad det skulle skilja mellan en 525 vs 730 i drift men det borde bli billigare med en e34. Kolla div försbolags hemsida ang. premier eller på modellguiden. Skulle tro att en e32 blir mycket dyr att försäkra i storstad som ung ägare!
Jag körde en del(mest) i stad och i Stockholmstrafiken är det ju svårt att köra bränslesnålt. Samt en del pendlande på motorväg. Drog inte så värst mycket vid landsväg/motorväg.
Annars är ett vettigt alternativ 520 e34 från -91 och nyare ,med 24 v motorn. Polaren hade en sån och klart lägre förs.premie och inte så långt efter prestandamässigt jmf med min.
Gamla bilar runt 10 tusen kräver en del mekande men fixar du mycket själv så kan du spara en del.
Gör en kalkyl avseende dina alternativ, räkna på förbrukning/försäkring etc.

mvh Mange
Ac
383
Acous
e21 318i -82
Jiie, visst som civilingenjör är det inga problem att köpa en gammal e38 eller e39, men försäkringen kan bli svindyr och då kan man tycka att det är onödigt att betala så mycket bara i föräkring.

Leoni, jag fyllde nyligen 25, bor i göteborg. Har inte kollat upp just e38 eller e39, men har kollat premie för e46. På vesta så får jag en premie på strax över 10'000 om jag minns rätt. Helförsäkring. på alla andra bolag kostar det över 20'

Ang. motorstorleks korrelation med premie, det stämmer inte, det som gäller är att de modeller som packet använder och är stöldrabbade är de som har höga premier. Förskringsbolagen går bara efter statistik. Ofta brukar detta leda till att större motor kostar mer att försäkra, men för mig t.ex är en 330 billigare att försäkra än en 328.
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Tack för informativa svar. Jag trodde dock att bilens fartresurser spelade roll, eftersom det kan hetsa yngre förare att köra fort och öka risken för olycka. Sen läste jag i en tråd om värderas på bilar att en BMW M3 är mycket dyrare att försäkra än Porsche 911... låter lite märkligt, trodde att en 911 var minst lika stöldbegärlig.

/L
pr
61
prose
528iA -97
kanske blir att spara till en e36 istället =)
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Som förstabil är nog en e36 318 en väldigt lämplig bil. Har du lite tur och kan leva med lite Gör-det-själv kan man ju hitta en sådan för runt 10 000kr. Den drar väl ungefär hälften av en 730ia -88..

Jag hade bil när jag gick på gymnasiet, en Volvo 740. Jobbade lite extra så jag dubblade studiebidraget (det blev totalt runt 2000kr ). Bodde hemma (givetvis), bilen försäkrad på föräldrarna (dom använde den faktiskt som extra bil då och då med ;)
Mu
616
Mustang

540iat -94
Hade en bekant som hade mt bmw för ca 5 år sedan, han sade att 7 serien var billigare att försäkra än 5 serien, då iaf.. och det gällde e34 och e32.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
När jag kollat försäkringar på E32 har det alltid slutat med att det blev en E34 igen, just för att det skiljer så mycket i försäkring modellerna emellan.
Men bilförsäkringar är en hel vetenskap... Det skiljer så fruktansvärt mycket mellan olika bolag, olika platser och modeller så det är svårt att säga att det är si eller så. Det jag skrev är bara mina egna erfarenheter.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

73
12
735ulf
BMW 735iA 1988
helförsäkring på optima 9800 kronor självrisk 3000kr över 25 år

ulf735iA
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

prose>>>Ja,allt är ju beroende på din ekonomiska situation i slutändan,men har du råd med en förbrukning kring 1,3-1,4l/mil(gissat snitt för din del bara ;))+försäkringskostnader och service+att du har tur och slipper reparera/byta delar titt som tätt så går det ju säkert...

En E32:a är ingen svindyr affär att göra idag...En bra ihopskruvad bil som håller i det stora hela(naturligtvis beroende på f.d. ägare genom åren också).

Kolla dock rosten,kamaxeln+naturligtvis läckage och att bilen ger ett fräscht intryck/skick vid provkörning och lita på den "berömda" magkänslan när du får kontakt med ägaren :)

Mvh Janne.

Jag höll på att skratta mig av stolen när jag jämförde 5:an mot 7:an, körglädje i all ära men nog har den sitt pris.

Att köpa, är den minsta utgiften sen j*drar anamma fläskar det på.
Jag räknar däremot bort värdeminskningen och får på så sätt ett bra argument i spegeln för att motivera mitt bilval.
Jo
144
Joelmartin
740 IA- 1997
Köp en 318 !!!
Bil är / vill alltid vara dyrt,- som studerande, köp moped!
Du måste som flera andra har skrivit,- ha en buffer för driftsutgifter (inte bensin)!

GrosseKraftwerk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.