AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.619

Automatisk start/stopp funktion...

BCR
Är det fler än jag som brukar lägga bilen i friläge vid rödljus och i köer? Misstänkte det.

Hur enerverande blir det då inte att sitta i kö till jobbet i krypfart (ibland 0 km/t) i friläge och ständigt automatiskt tvingas stänga av och starta motorn...
Jag kommer säkerligen att bli tokig.

Hur har BMW tänkt att detta system ska fungera?
Blir inte effekten den motsatta?
Jag antar att oräkneliga start och stopp av motorn drar mer soppa än en kontinuerligt varmt rullande motor på tomgång?

Jag tror BMW har skjutit sig i foten, journalister, BMW-fantaster och övriga kommer att såga detta system.

PS. Prova själv att manuellt stänga av och starta motorn när du sitter i kö. Det som också händer är ju att servofunktionen i styrning och bromsar försvinner.
Wahnsinn! Was sonst?

BCR
Ro
41
Rocky
X3 3.0d G01
i3s
Ja, ska bli spännande att se hur det funkar i praktiken. Dock så räcker det att man trampar ner kopplingen igen så startar motorn på nytt.

Men det ska även gå att stänga av denna funktion om man så vill.

Mr. Burns: "Use an open-faced club! A sand wedge!"

Homer: "Mmmmm... open-faced club sandwich."
som sagt, kommer finnas en knapp för att stänga av funktionen.

styrservot är iom faceliften elektriskt så det kommer inte påverkas, hur det är med bromsservot vet jag ej. lampor/strålkastare med mera kommer självklart inte släckas det har de nog tänkt på.. bilen kommer inte stänga av motorn om tex inställd temp inte är uppnåd så det är väl inte helt konstigt o tänka sig att detsamma gäller för motortempen...

om motorn hinner starta på tiden det tar för en normal person att trycka ner kopplingen och lägga i växel så är ju där inget problem.

skulle funktionen inte spara bränsle skulle den givetvis inte lanseras.
Har hört att denna funktion bara kommer med manuell låda. Stämmer det? I min prislista står det att detta är standard på alla utom 116i & 130i, men inget om att lådan påverkar om det finns eller inte.

M v h
ar
457
argungu
118i -20
Har åkt med i en Toyota Prius som har samma funktion. Det gick mycket mjukt. Det enda man märkte som passagerare var att det blev alldeles tyst vid rödljusen!
Fa
69
Falstaff
120d -07
Glöm inte att Toyota Prius har elmotor också, alltså kommer du iväg från rödljuset utan att en motor måste startas igen.

Jag har kört en VW som hade start-och-stopp och jag det funkade tämligen bra vid rödljus. Värre var det i kökörning, så jag kopplade bort funktionen och använde den aldrig.

Förhoppningsvis har metoden blivit bättre nu.
Det ska gå att stänga av systemet med ett knapptryck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.