|
|
|
|---|---|
|
Hej, Min webasto gick inte igång och det visade sig vara för låg spänning från batteriet. Jag bytte detta (Varta) och webaston fungerade, efter detta körde jag ca 2 mil/25 min i -2 graders kyla. Nästa dag gick webaston inte igång och efter kontroll av spänning på batteri låg den på ca 11v. Bilen laddar ca 14v på tomgång på båda btterierna. Bilen har två batterier ett 75 Ah som driver bl.a. webasto/larm/belysning osv. (det var detta jag bytte) sedan finns ett batteri till som skall vara på 110 Ah. Jag vet dock inte om detta stämmer efter som det inte går att läsa på batteriet. Dock kan jag se att det skulle gå att få plats med ett ännu större, ca 5 cm längre. Bilen har aldrig varit svårstartad eller visar andra tecken på lite kräm i batterierna. Symtomet är endast webaston. Det gamla batteriet vad från 2004 kunde jag se på stämpel på minuspolen. Nu till min fråga: 1. Bör man byta bägge batterierna samtidigt. Är det så att om det stora är dåligt så laddas inte det lilla eftersom bilen vill ladda det stora (som håller på att ge upp). Jag tror att denna bil själv växlar laddning mellan batterierna? 2. Är det helt 100% att laddningen fungerar som den ska om den ger 14v vid tomgång. Jag har läst något om dioder i regulatorn som kan vara sönder och därför ger generatorn mindre laddström? Om inte laddning fungerar borde jag i och för sig få andra problem ganska snabbt? 3. Hur lång tid måste man köra när webaston har gått i 30 min för att batteriet skall laddas upp igen. Räcker inte 20-25 min? Vad är era erfarenheter av detta? Tacksam för svar Mvh Tomas | |
|
1. Du behöver inte byta båda samtidigt. 3. Lika lång körtid som webaston varit i drift. |
|
|
Min frågor är: Testade du båda batterierna och framkom det att bara det ena var bytesmoget? Det verkar onekligen som om det större batteriet drar ur det nyinköpta, 14 volt på tomgång är fullt tillräckligt. När man använder webaston regelbundet så krävs minst 1-2 uppladdningar av samtliga batterier per månad. Mitt tips är att ladda upp båda batterierna, helst med varsin laddare direkt på polerna och samtidigt. Mvh |
|
|
Hej, Jag förutsatte att det lilla batteriet var kass eftersom bilen laddade 14v och att spänningen över batteriet var ca 11 volt med motor av. Nu när tänker efter tror jag att laddspänningen är något lägre på det stora batteriet (ej utbytt). Kan det ha någon betydelse eller indikerar det något om batteriets kondition? Mvh Tomas |
|
Paap Reeder |
Det batteriet som har 11 volt med motorn av och alla förbrukare av är kass och det oaktat om det är "stort" eller "litet". Exvis Tudor lämnar inte ut nya batterier om spänningen understiger 12,5 volt. Har du exempelvis kört typ 1,5 till 2 tim med motorn på "minst" tomgång skall spänningen efter några timmars "vila" var ca 12,6 -12,8 och det skall hålla sig flera dygn om man inte har några "storförbrukare" anslutna. ett moderna larm samt sleep-mode på en så ny bil som din bör ligga på några 10-tals mA. MVH /// Paap R |
|
Det klassiska problemet. Kallt ute batteriernas kapacitet sjunker till hälften. Bensinvärmare 30 min kräver ca en timmes körning utan elförbrukare i övrigt för att ladda upp motsvarande ström. Sedan tillkommer en massa annat. Ogynnsam körcykel kallas det visst på hassospråk:) Många korta körningar med elförbrukare på som rumpvärme, elbakruta, fläkt mm tömmer det största batteri på nolltid om endast 50% av kraften är tillgänglig. Erfarenheten kommer från flertal år med BMW V8or, bensinvärmare och diverse batteriproblem. Mitt antagande är att bilen konstrueras och provas i Munchen och byggs för de förhållandena samt lite extra. Här i Sverige kör vi i allämnhet kortare sträckor och har det kallare därför krävs en extern batteriladdare. Mitt tips blir att skaffa en c-tekladdare. För din typ av bil är nog modell 700 att föredra alt 3600 men då tar det LÅNG tid att fulladda. Ge sedan ett dygns laddning per 2 veckor då är du säker på att strömmen räcker. Dock tror jag inte det är laddningen det är fel på men en enkel felkodsavläsning på en BMWverkstad med deras DIS/ GT-1 dator kan tala om det. Byt båda batterierna samtidigt för vad som sker iaf på min 850 är att de 2 batterierna 65Ah styck balanserar varandra så ett nytt batteri och ett dåligt gör båda halvdåliga enligt kunnigt folk. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.