|
|
|
|---|---|
|
Hade kollat på AP men hittar inte svaren jag vill ha. Problemet är att när det är kallt ute, bilen har stått 2-3 dagar eller längre o ska starata bilen så tickar det på lite konstigt sätt. Det låter inte som ventiler utnan som om nån skulle slå lätt med en mejsel på aluminin plåt o konstigast är att det tickar i ca 15sek, försviner i ca 10 o så tickar det igen. Så håller det så på tomgång tills temp mätaren börjar stiga. När jag varavar så försviner tickandet. Så frågan är vad kan det vara? Ventil lyftare som får inte tillräckligt med ojla, kamkädja eller annat hokus-pokus? Tacksam för tips! BMW - Beroende Med Wilja! | |
|
har du lokaliserat ljudet till motorn? annars skulle jag tippa på avgasystemet som ibland kan få lite olika läten vid olika temperaturer. |
|
|
Ja det är höger sida längs fram. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Antagligen nån lyftare som är skitig och oljan inte riktigt kan skölja ren längre, var det ett tag sen senaste oljebytet? Ny 0w-40 eller 5w-40 så blir det nog bättre. Mvh |
|
|
Byte oljan nån gång vid årsskiftet men kör knappt bilen under veckan, fortfarande "5 gröna" på displayen o det är Mobil 1 Synth 10W40 jag har. Kanske beror på kylan bara??? BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Nån lyftare verkar inte gilla kylan helt klart, Mobil1 finns väl inte som 10w-40 utan det är 0w-40 va? Iom att ljudet försvinner ju varmare det blir så kanske en motorvärmare kan va nåt om du inte redan har det... =) Mvh |
|
|
Jag har samma problem med min oftast tickar den bara 2-3 sekunder när man startar de. Men nu när det är kallt så hör man ibland hur det slår i en lyftare eller kamnock eller vad det nu är det kan hålla på i 10 -15 sekunder. det märkliga är att stänger man av motorn och startar igen så finns ej deta problem. Skall prova en annan olja nästa gång. |
|
|
Byt till en bra olja. |
|
| Jag hade samma fenomen, slog i Valvoline 0-40w har inte hört det sedan dess =) | |
|
Min castrol 0w 50 helsyntetolja är det bästa man kan få tag på så det hjälper nog inte tyvärr, felet ligger nog inte i själva oljan då det bara kommer ibland. Blir nog att prova en invändig motortvätt i så fall. |
|
|
Hade samma "problem" förr i tiden med mina sexor. Gjorde en bilstein engine flush och problemet har varit väck sen dess. Även kallstart i -17 så är där inget tickande. Annars är ett kort tickande normalt, då oljetrycket inte byggts upp. Det man kan göra är att ha en olja med så lågt W tal som möjligt, t.ex. en 0W-40 eller 5W-40 fungerar utmärkt. Se till att givetvis ha rätt oljenivå i motorn och fräscht filter också. |
|
|
Får väl ta o "spola" jag oxå o se vad händer. Startade bilen idag vid 0C o det har tickat bara lite, knappt nåt så det måste vara olja som blev lite frusen... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Mitt knack har jag bara hört 3 ggr, verkar vara nån givare som strular för när det kommer så kan det pågå i 10 sek , men om sagt st'änger man av och startar om så hörts inte ett skit. Annars å tickar den bara i 2 sek närman startar. Det är besiktning nästa vecka får se om den går igenom annars så manglar jag den. |
|
|
Idag var det ca +2C ute o det knackade inte när jag startade bilen! :) Uff... Trodde det vat nåt värre men skall undersökas iaf! Det måste vara kylan som gör oljan ganska tjock o trööög... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
| en helsyntet 0-40w ska inte bli seg när det är kallt, men aja tur att det släppte iaf. kan ju fasnat lort i nån tryckare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.