|
|
|
|---|---|
|
Hej alla trevliga BMW människor!.. har fått problem med min BMW 318IS Coupé -93, sen ja bytte till vinterdäck har den blivit som en tvålkopp på vägen.. man får lixom sitta å parera konstant i hastigheter runt 100, riktigt läskig att köra.. så nu tänkte ja fråga om vad de kan bero på?, Tycker de ser ut som Höger bak ser ut att ha mer toe in än vänster, hade upp den på en lyft å bände lite smått på dom bussningar vi kunde komma åt men verkade inte vara slut om man säger så, men som sagt e ju så in i helvete me bussningar på E36 så kom ju inte ens åt alla.. så min fråga lyder va kan de bero på?.. å jag vet med säkerhet att ja har inte varit in i nån kant.. isf har gammla ägarn vart in i nåt men det så inte snett ut nånstans under iaf, va man kunde se, men har bara haft den i snart ett år så första vintern det här.. så de kanske har varit snett länge bara att man inte kännt de på sommarväglag.. tack på förhud, /jonas | |
Eliminator |
Hejsan! Jag hade provat göra en hjulinställning. Sen brukar ju bilen oftast kännas mera sliddrig på vägen med vinterdäck då dom sviktar mer iom den mjukare gummiblandningen. Jag vet då att min bil gör likadant mer eller mindre, för att inte tala om det blåser friska vindar från höger eller vänster då får man ju parera stup i kvarten i farter över 100 :P Mvh / 318i BMW Nothing else |
|
Oki, ja har också tänkt så ett tag att de berodde på däcken osv, tills ja lånade ut bilen till en kompis som kom tillbaka å undrade om hjulen satt löst på den.. pga väldigt starka kast i sidled.. så jag lät mors gubbe som är en gammal bilmek provköra den och fick samma reaktion där.. han frågade hur fan ja kunde åka i den.. (vana antar jag) :) det var då vi konstaterade att att höger bak va mer toe in än vänster iaf.. men fundrade på om de kan vara en bussning som är mer kass på höger.. men vilken isf.. känns ju inge kul å göra hjulinställning å så visar de sig att ja måste byta bussningar bak å göra de igen.. tack för snabbt svar på första!.. föresten, nån som har nå ungefärliga priser på hjulinstaällning?.. MVH /jonas |
|
| Har för mig att jag betalade 450kr för en hjulinställning förra året. | |
|
oki.. ja de va ju inte stora slanten.. ska ta å lyssna runt lite bland firmor.. tack tack för svaret iaf... |
|
|
Om det är bussningar brukar du kunna höra vissa klonkande ljud. Är bilen bara slirig i sidled eller går den obalanserat också? Skakigt? Jag betalade 550 för 4hjuls i somras efter bussningsbyte i bakdelen, blev mkt skönare att köra bilen i allmänhet med inställningen. -- DTM system och rak 6a ;) |
|
|
ja de klonkar på höger sida vid vissa gupp å växlingar, den är mest slingrig typ som att bakändan byter spår fast det inte finns spår på vägen, nej skakig kan ja inte påstå att den är.. iofs så är inte bakdäcken så väl balanserade men de har ja svårt å tro att de ska ha nåt å göra med det hela.. skulle de kunna vara bussningen som sitter framför bakhjulet som själva hjul upphängnigen sitter i där?.. den kom vi inte åt å känna jusst nånting på.. dom andra kändes bra.. och hur mkt arbete pratar vi om för att byta det på en e36?.. verkar ju som att man måste riva halva baken för att få ur dom?.. kanske ska tillägga att den känns inte svampig att åka i på torr asfalt eller om man ruskar den i sidled.. inga tydliga tecken med andra ord på va som e slut.. redigt drygt fel.. å kollade bromsar osv idag.. inget som tar i va ja kan märka så de kan man åsså utesluta.. tack för all hjälp/tips.. MVH/ jonas |
|
|
Silentblocken, kolla dom. Länkarmasbussning,bärarmsbussning kan man ju kika på också. Länk Söker du här på forumet får du ordentligt med info om just bussningarna i bakvagnen och byten. -- DTM system och rak 6a ;) |
|
|
Tack tack.. ska kika runt lite.. har bestämt mig för att lämmna in den till en verkstad som jobbar med just upphängningar till fram och bakvagn.. fick ett nr nyss.. men tack än en gång.. ska kika runt lite på sajten å se hur mkt jobb man har framför sig.. :d mvh jonas |
|
|
Har även jag en 318is Coupé 93'a främre länkarmsbussningarna(silentblocken) vart helt slut... Även dämparna var kassa... Ja minsann det var rätt skrämmande efter minsta gupp... // MVH Jocke |
|
|
Gör en riktig hjulinstälning, kan skilja ganska mycket ifrån säg 18" sommar till 16" sommardäck. skall kosta max 500:- Daniel Länk |
|
|
Hej! Ja jag har oxå inhandlat en 318i i höstas. Med sommardäcken går den som en dröm men när jag satte på vinterdäcken så är den inte lika rolig att köra. Med en gång vägen blir lite spårig eller om det är halt ute så blir den väldigt slingrig. jag är ändå ganska van vid bakhjulsdrivet för jag hade en gammal volvo 740, automat tidigare och den var som en dröm! på vinterväg jämfört med BMW:n. Jag har dock sett att det är olika märke på v-däcken och på bilprovningen som jag var till i förra veckan såg dom att däcken satt åt fel håll! Det kanske förklarar en del. Vet inte har inte hunnit skifta sida på däcken ännu. Dom måste ha legat i felmärkta plastpåsar när jag satte på dem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.