AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.466

Är det nån som är bra på Automatlådor ?

Har börjat få lite bekymmer med backen på min 540 E39. När jag lägger i backen så händer det knappt nånting rullar lite sakta bakåt, och när man gasar händer inte så mycket förräns det bara hugger till i lådan och den funkar som vanligt. till nästa gång jag lägger i backen då det är likadant!

Nån som har en aning, skulle ju kunna tro att det är kylan men den har ju funkat som den ska förut när det är kallt???
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
rätt mängd olja?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
molle325 jobbar med automater: Länk

Mvh
nybeemer
Min låda vill också hugga lite om jag är för snabb på gasen när lådan har varit "frikopplad". I min låda saknades 8 dl olja och blev mycket bättre efter påfyllning även om det inte försvunnit helt.

En BMW med antisladd och en med autosladd.
Paap Reeder
... på M535:an (HP22) kan jag lägga i backen när bilen fortfarande rullar framåt i promenadfart ... och den börjar dra bakåt på direkten ... men HP24EH- lådan i M70 vägrar ta kommando innan hela "öket" står blick stilla.

Har en sådan körstil på exvis Konsumparkeringen eller under annat manövrerande då det är bråttom att exvis vända.
Fungerar på asfalt, grus och snö med 535:an.

Är det EH- funktionen ... d v s backspärrsreläet i EH-lådan som kliper ner funktionen?

MVH /// Paap R
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
niklas 83: lyssna på bobba och nybeemer och kolla nivån först, backen behöver högre oljetryck än andra växlar för att gå i, så om nivån är låg är backen ofta först att svikta. Men det låter också som att det skulle kunna vara en ventil som inte reagerar i ventilhuset. Jag tror inte det är plastkulan för det är mkt sällsynt på såväl 5HP24 liksom 5HP30 from 05/95. har bara sett två, tre fall.

Paap reeder: mkt troligt, det finns en mkt låg hastighetsgräns (som jag inte har i huvudet) då backspärren träder in.

molle
Jag får tacka sy mycket för alla svar. Varit till stor hjälp!
Ville bara säga att jag hade inne bilen idag och kollade felkoder, visade ingenting.
Sa till honom att kolla oljan samt fylla på om det fattades men istället var det för mycket! Det rann ut ca 1.5 liter!! Dessutom så såg det ut som det inte var rätt olja. Ska byta olja och förhoppningsvis ska det hjälpa men man vet ju inte, får hoppas på det bästa! Är väl nåt j----a pucko som varit och pillat där! Hjälper det inte så är det väl bara skrot av lådan antagligen!
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
inte första gången man hittar för mkt olja i en låda om man säger så. En låda kan slira med för mkt olja eftersom det piskas ner luft i oljan med för hög nivå.

inte säkert att det är skrot av lådan om backen plötsligt kan greppa (den kan om den vill alltså) men av nån anledning aktiveras inte backens koppling direkt. Finns många orsaker, låg oljenivå (kan vi nu utesluta), hög oljenivå (kanske), ventil som kärvar (inte alls omöjligt, oljebyte kan förbättra det), elfel (inte alls omöjligt) etc att kolla innan man kastar in handuken

hör gärna av dig och berätta så vi får höra om det blir bättring eller inte efter oljebytet.

molle

Har nu bytt olja i växellådan, men tyvärr så hjälpte inte det! Han som bytte sa att oljan var bränd, luktade jä----t illa sa han! Men däremot så växlar han jäkligt fint framåt! Är samma fenomen som förut varvar man upp den på backen så smäller det till o backen går i ordentligt!

Får väl åka bort till växellådshuset på måndag o se om dem kan hjälpa mig!
Paap Reeder
... jag vet att framlidne "svardska" hade det felet på sin 750/zf4hp24EH.

Sök på "svardska" så vet jag att han har beskrivit sitt fel och om jag inte minns helt fel fixade han det på nått vis.

MVH /// Paap R
Tack för tipset, sökte på svardska men hittade tyvärr inget angående växellåda! men tack ändå

MvH Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.