AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.119

Lambda kopplingsschema.

Fr
70
Fritz
525iM -95
Hej!
Ok, jag erkänner. Jag har köpt en lambdasond på Biltema...
Nu kommer problemet med färgerna på kablarna. Vilken är vilken ifrån de som kommer från bilen. Det finns två vita en svart och en grå. Jag har kopplingsscchemat för den nya. Två svarta, en blå och en vit.
Vad händer om jag redan kopplat fel? Det blev ingen förändring i de höjda värderna när jag bytte sonden. Kan det överhuvudtaget vara så att jag kopplat fel? Ligger felet å stökar någon annanstans, tro? Tredje året i rad med höga avgasvärden och felet har varit lambdan.
Färgerna i bilen verkar inte stämma med de manualer jag kollat i. Men uppvärmningen i sensorn är säkert de båda med samma färg dvs två vita eller två svarta, de kan växlas utan problem. Själva syresensorn har ofta ena terminalen jordad inne i sensorn men inte alltid, det går att mäta med en ohmmeter. Man får testa, mitt tips är blå-svart och vit-grå. Biltema kanske visar funktionen på sina kablar i nåt dokument?

FP
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Mät på din bil, 12V (tändning på) =spänining till uppvärning (de två vita Biltema)

0,5V (tändning på) är till senorn dvs svart kabel Biltema.

De två andra är till Jord, dom brukar sitta bredvid varandra i kontakten.

Mvh Jonas

Fr
70
Fritz
525iM -95
Tackar ödmjukarst för förslag och råd. Jag tror att jag kopplade tvärtom dvs. blå till grå och svart till vit. Skulle detta kunna ge taskiga värden eller är de för bra om labmdan inte är inkopplad? Hc värdet var 300 (100) och lambdavärdet 0.95 (0.97-1.03). Dvs att det är de värdena moton ger utan att lmm är med och påverkar.
Fritz: Jag köpte för ca 1 månad sedan en Biltema-sond till min vinterbil (VW, sond med 1 kabel). Det visade sig efter mycket om och men att den var defekt från början...En gissning från min sida är att om du mäter vilken spänning sonden ger (helt bortkopplad från motorelektroniken) så skall den ligga runt 0.8V, dvs indikera konstant för fet blandning då bilen går i "nödläge". Min original-sond gav just ett värde runt 0.8V medan den nya sonden gav ett värde runt 0.4V, dvs indikerade bra blandning (nära lambda 1). Vid besiktning med Biltema sonden blev alla värden sämre, fick även ett lägre lambda värde, ca 0.98. Övriga värden var CO1/CO2 = 2.1/1.3, HC=135. I mitt fall visade sig problemet ligga i katalysatorn eller rättare sagt att den var tom....
Det är svårt att spekulera i. Hade inte Biltema nån dokumentation som följde med sensorn? Du kan ju alltid mäta som beskrivs ovan, kablarna till värmen är klara, och på de båda övriga om du har c:a 0,5V på ena och noll på den andra av så är det säkert riktigt.

FP
Fr
70
Fritz
525iM -95
Jag får krypa under å göra en märning.

Återkommer vad det lider med en slutrapport!!

Per aspera ad astra
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.