|
|
|
|---|---|
|
Jag ska kanske berätta om bakgrunden till bilen i fråga. För ett par dagar sen tog kopplingen slut antar jag, kopplingspedalen bettede sig underligt och blev trög att trycka ner till en början, för att sen inte svara alls. Bilen lämnades in på verkstad, man bytte kopplingslamell. Allting var frid och fröjd tills vi upptäcker att motorn börjar vibrera något ovanligt. Vad kan det vara för fel, finns det något standardfel som kan uppstå vid kopplingsbyte som kan påverka motorn såhär ?(det låter oerhört långsökt men...) Anledningen till att jag frågar här och inte går till bilverkstaden beror på att dom förnekar reparationen, inget kvitto lämnades ut och godtrogen som man är tänkte man inte så långt att fråga efter ett. Hoppas nån kan hjälpa mig på traven lite :( | |
|
finns tyvär inte mycket som kan gå fel vid ett kopplings byte det e bara låda ner o låda upp i princip... tror knapt att dete värkstan som har klantat sig... |
|
|
Tack för svaret, Om bilen inte visade några tecken hittils på att motorn vibrerar onormalt mycket innan den lämnades in. Tja då måste det vara världens sammanträffande, vilket jag inte tror. |
|
| Kopplingen måste väl centreras noga med specilverktyg, typ detta eller bättre. Länk Men nu har jag aldrig bytt någon koppling så någon annan får bekräfta. | |
| Tackar ödmjukast PowerMac, det är nog centreringen som du sa. Får gå tillbaka till verkstan och prova klaga igen :( | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Centreringen av lamellen är enbart till för att få dit inkommande axeln från växellådan. ///MVH Hasso Länk |
| Hasso, de flesta begreppen jag har hört hittils har varit rena grekiskan för mig...Menar du att man inte behöver centrera lamellen vid kopplingsbyte? | |
| Jag tror att han menar att när den väl är på plats så kan den inte sitta snett, men jag kanske har fel nu igen. ;) Hasso kan sina E39:or vill jag lova... | |
| hasso menar helt enkelt att man centrerar kopplingen för att axeln på växellådan ska gå att sticka i hålet på kopplingslamellen och sedan i stödlagret i svänghjulet. Varje gång man kopplar ur så hänger lamellen fritt på axeln så den hålls alltid automatiskt centrerad av ingående axel till lådan. Alltså centreringen av lamellen görs bara för att få ihop motor och låda. | |
| Ok då stryker vi alltså teorin om att kopplingslamellen behöver centreras. Så taskigt att sånnt här alltid händer mig. Japp uppdaterar tråden när jag får reparerat skiten. | |
|
Så det var ett tag sen nu, efter många diskussioner och körningar tvärs över staden lämnades bilen på bmw. Jag fick en felsökning gjord för en tusenlapp, kopplingen visade sig vara bytt sa dom, det som har kunnat orsaka vibrationerna var svänghjulet som på något sätt (kan ha) tagit skada när kopplingen slirat. Andra möjliga fel var framvagnsinställning, nästan skrattretande att någon säger så om en bil som vibrerar utan att man kör. Efter febrilt sökande på både forumet och google hittar jag inget liknande problem. Är det huvudtaget möjligt att ett svänghjul kan skadas såpass mycket ? Det är svindyrt att köpa en ny :( |
|
|
Tjena, är det inte någon som skrivit här på forumet att det är viktigt att Axeln som går in i växel lådan är i samma läge som den var från början. förmodligen för att det är en så pass stor bil. Är inte riktigt säker men det kan vara en förklaring. axeln är ju balanserad. MVH, Pär |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Nja det är om kardanaxeln plockats bort och isär, den ska märkas sättas ihop lika som innan dvs inte vridas ett halvt varv. BMW har ett dubbelmassesvänghjul, som är fyllt med "vätska" i mitten, läcker denna vätska ut kan vibrationer uppstå pga obalans uppstår. Om man missar att få ditt passningsbussningar som styr lådan ihop med svänghjulskåpan kan vibrationer uppstå också. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso jag tackar för hjälpen, det blir nog till att byta dubbelmassasvänghjulet också. Blir till att lämna in på BMW och hoppas på det bästa suck... |
|
|
Tack för förklaringen, Hasso. Jag har sett det där i en del inlägg men visste ju inte exakt hur det låg till, Tack än en gång. Pär |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.