AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.453

Kopplingen slut? Luft i kopplingssystemet?

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Ok, jag drar hela historien från början! Det gäller en 518i -95.

För ca. en månad sen gick jag ner till bilen och skulle åka iväg. Men! Kopplingen var helt slut, den gav inget motstånd alls när man trampa på den eller nånting. Och dragläget var 1 mm allra längst ner! Det gick dock att köra bilen så jag körde direkt till BMW. Efter ett dag ringer dom på BMW och meddelar att det kommit in luft i kopplingssystemet och att dom behöver lufta systemet. När jag sedan hämtar bilen funkar den klockrent.

Men! Nu efter ca. 1 månad är det exakt samma sak. Fast lite värre! Man kan inte få i någon växel alls och bilen går alltså inte att köra. Ringde direkt till BMW och pratade med killen som tog emot bilen sist. Han påstod att det kanske skulle kunna vara slavcylindern till kopplingen.

Jag har ingen lust att lämna bilen till BMW igen då dom enligt mig borde gjort ett bättre jobb sist för att undvika dagens situation. Ska ringa till Per Larsson på måndag, men jag är väldigt nyfiken på vad det kan vara och vilka delar som behöver bytas...!?

Min bil
Länk
Visa användare
51
Jonthe
525Tds Touring-92
Tycker det låter väldigt lustigt att dom nu säger att de var luft i systemet, de är väl så att dom borde kommit på att de fanns en anledning att de uppkom och att lufta systemet bara var en tillfällig lösning... lite oschyst mot dig tycker jag..

Mvh Jonthe
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Exakt så känner jag...! Därför ska jag inte lämna in bilen där nu igen....

Min bil
Länk
Om det är en hydralisk koppling så låter det som en dålig /paj slavcylinder helt klart.
Byt denna och lufta igen.
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Självklart ska du gå till samma verkstad! För dom ska banne mig dra av för vad det första besöket kostade.
An
80
AndreSkogberg
530i Touring 93
Precis detta hände mig i morse, jag fick i ettan och ur ettan men inte i någon växel till. Bilen fick stå på tomgång i ca 30 sedan började kopplingen fungera igen, nu fungerar kopplingen som den ska igen efter ca 2 timmars bilkörning. Kan den ha frusit?? (bilen stod ute för ovanlighetens skull) är det någon som vet vad det kan beropå? knappast kan det vara "luftning" när den börjar fungera av sig självt?
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
"AndreSkogberg" det kan vara så att du har väldigt mycket fukt i din bromsvätska som gör att det fryser. Om det är så så bör du se till att lufta koppling och hela bromssystemet så du får i ny vätska överallt. Det är ingen höjdare om du har vatten i systemet till bromsarna..
An
80
AndreSkogberg
530i Touring 93
Var förbi en sväng på verkstaden. Behållaren för hydralvätskan var helt tom. Det är väl någon packning som pajat. Vi fyllde på nytt och allt fungerade perfekt. Får se hur länge det räcker.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.