AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.836

Någon med erfarenhet av Halo tändstift?

Si
155
Simon 318iS
BMW 318is -90
BMW 328iM Touring -97
Hej

Satt och surfade lite och kom in på Halo tändstifts hemsida.

Är det någon här på forumet som kör med såna och isf hur är resultatet?

Enligt deras hemsida är dom ju väldigt bra.. Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Har aldrig provat själv, utan föredrar NGK stift.
Men detta har varit uppe innan: Länk

Den översta raden i presentation av Halostiften är starkt överdriven. Tändstift med ytgnistgap eller glidgnistgap är ingalunda någon ny teknik, det användes bl.a av Mercury i deras utombordare för över 30 år sedan och långt tidigare än så i flygmotorer bl.a. Men de kan ju vara bra ändå...)
Beru började för 5-10 år sedan marknadsföra stift med 4 sidoelektroder som något nytt och revoltionerande. Sanningen är att många tillverkare, bl.a Lodge hade detta redan innan andra världskriget. Det är lite tråkigt men inte helt ovanligt att gamla tekniker och principer "relanseras" eller hur?

FP
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Som sagt tidigare- detta är ingen ny teknik. Lodge har haft fyra "tändpunkter "i väldigt många år. Absolut mycket bra tändstift...
Men det som sker är att gnistan helt enkelt blir där det är minst avstånd. Hållbarheten blir nog längre, och tändpunkten optimal (efter rådande omständigheter), men inte är det revolutionerande.

Simon318IS: Jag har inte Halo men väl Brisk i min M, dessa säljs av samma ÅF. Tycker att Brisk stiften ser ut att ha bättre förutsättningar än Halo iaf: Länk
Dessa stift är rätt dyra dock (ca 200kr/st), de funkar dock utmärkt i min motor.
Märker vi dödliga egentligen någon som helst skillnad på dyra Halo/Brisk mfl mot BMW original?
Har för mig att originalstiften har två elektråder och dem byts ju bara vid INSP II. Dvs. man kör cirka 6000 mil på originalstiften som faktiskt är betydligt billigare.

///Micke
Min cabrio Länk
Si
155
Simon 318iS
BMW 318is -90
BMW 328iM Touring -97
Är det någon som märkt av att bilen får jämnare gång och lägre bränsleförbrukning?

För min del blir de nog inget köp, håller mig till NGK men de kan ju vara bra med lite mer kött på benen.

/Simon
Micke Olsson: Jag märkte skillnad med Brisk stift på så sätt att de där små "rycken" på låga varv (runt 1500-1700rpm) är så gott som helt borta, har mycket svårt att avgöra om rycken finns kvar eller inte. Bilen tvekar iaf inte det minsta från tomgång upp till varvstopp o inga som helst kännbara ryck (ryck som fanns där när jag köpte bilen, märktes mest på högväxel o låg fart, typ 5:an i 60-70km/h). Märker ingen skillnad på bränsleförbrukningen utan den är konstant rätt hög, någort som jag tillskriver de "stora" däcken för bilen drar mätbart mindre med originalfälgar/däck (ca 0.87 konstant fart runt 100km/h med originaldäck, med icke original ca 0.95). Fick även fina avgasvärden på bilen vid senaste besiktningen utan att den var "tok-varmkörd", sen om dessa goda värden kan tillskrivas stiften till en viss del eller inte vet jag inte... Jag i kommer att montera Brisk stift även vid nästa byte (i mitt fall byts stiften ungefär var 2000:e mil, eller vid varje inspektion). Till sist vill jag säga att om du inte har några som helst "bekymmer" med små men irriterande ryck eller liknande (ovanligt på M52, dessto vanligare på S38) så finns det ingen egentlig anledning till att experimentera med alternativa stift.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.