|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har fått ett problem med min BMW 325i -01 E46 som gått som en klocka sedan jag köpte den för 1500 mil sedan. Den har nu gått 6500 mil och det har vid enstaka tillfälle hänt att motorn har gått väldigt konstigt i samband med kallstart och att man sätter på vindrutedefrostern fram. (temp ca -8). När jag stängde motorn och startade om den så gick den som vanligt igen. Sedan har det hänt vid ett tillfälle till men då startade motorn utan problem gick som vanligt i fem minuter och sedan när jag stannade vid ett rödljus och satte på framrutedefrostern så började tomgången att svaja betänkligt. Är detta något fel som någon är bekanta med och vet hur det ska lösas och vad det kostar? Hur testar man om det är olika komponenter det felar på alla tips är välkomna /Linus | |
|
jag tror att det är dags att byta batteriet. alex alex |
|
|
Ac kompressorn slår på med automatik när vindrutedefroster knappen trycks in, kanske läga att kolla trycket i ac:n, är det dåligt då slår ac:n på och av kontinuerligt, då får du instabil tomgång.. |
|
| bytt batteriet. | |
|
Jag uppskattar de svar jag fått men kan inte riktigt förstå vad batteriet skulle göra för att ge mig instabil tomgång? Ett dåligt batteri borde väl ge att bilen inte startade alls men det kanske kan vara värt att prova. Jag undrar hur man kontrollerar trycket i AC:n det låter rimligt. Dock så hade jag bilen inne för ett halvår sedan och gjorde ett Plustest hos motormännen och då gör de väl en kontroll av trycket? |
|
|
Bortse från batteriet, bilen startar ju problemfritt o så, Ac trycket kan snart sjunka, vid lägre temperaturer blir packningar o dylikt hårda o ett läkage uppstår lättare.. |
|
|
Hur kontrollerar man trycket i AC:n? Det verkar ju rimligt att det skulle kunna vara det kanske. Jag har pratat med lite annat folk som tror att det kan vara tändspolarna eller kamaxelgivaren. Vad tror ni om deras förslag? |
|
|
Åk till en verkstad ex bmw, lr annan lämplig med data diagnostik, kan via datorn kontrollera felminnet, även tryck i ac:n via datorn. Lyckatill mvh.. |
|
|
Någon som har något tips på OBD utläsningsenheter eller diagnostik verktyg? Finns det några man ska undvika eller några som är att föredra? Finns det någon bra begagnatmarknad för sådana enheter? |
|
|
Hasso är nog rätt person att besvara den frågan, du får invänta o hoppas =) |
|
|
Beter den sig lika om du belastar motorn med ettan i så att den nästan dör för att sedan frikoppla? Alltså ner med varven under tomgång och släpp sedan på belastningen utan att höja varvet. Svajar det då? "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.