|
|
|
|---|---|
|
Håller på att dra igång ett litet projekt där jag tänkte använda mig av BMW drivlina (växellåda, kardan, bakaxel). Min fråga är bara från vilken bmw modell ska jag plocka drivlinan, eller ska man plocka från flera modeller? Bilen som ska byggas kommer enbart väga ca. 650-750kg och effekten ska läggas runt 350- 400hk. Med tanke på den låga vikten så blir det ju inte så stora påfrestningar på delarna, dock kan det vara skönt att veta att det håller utan några större ingrepp. Så kom gärna med tips och råd! Mvh Erik Trollhättan. | |
|
om det skall hålla för din tänkta effekt så vill jag säga minst 540 eller M5 drivlina. |
|
|
Alltså med den relativt låga effekten och absolut skit låga vikten så skulle jag säga att en 260 skulle palla snoret. Vill du vara 100% köp en E36 M3 eller 328:a låda, eller varför inte en TD låda. Detta är ZF lådor. Mvh. Är det verkligen så?! |
|
|
Ops missade hälften av frågorna. Kardan: 328 eller M3 kardanen, DIFF: Stora 325 eller M3 diffen, om du vill vara brutal en M5 bakvagn med bärarmar och drivaxlar samt diff. Tror dock du klarar dig med 325 eller M3 E30 diffen & knutar med tanke på den låga vikten. Är det verkligen så?! |
|
| Om man skulle plocka drivlinan från en 325 E30 skulle det fungera, tror jag kan lösa en hel sådan bil nämligen? | |
|
Ja, det skulle kunna funka. Om den är fräsch sedan beror det ju på hur du kör och, allt går ju att köra sönder. E30 drivlinan kan ju kompliteras med en 535 diff och sviktståls axlar, samt en ZF låda, då är den in princip skottsäker rätt långe. Är det verkligen så?! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.