|
|
|
|---|---|
|
Problem nr 1 tjenare gott folk, jag har problem vid kallstart på min 525i 92- VANOS....de tick knackar typ i några sekunder beroende på hur kallt det är ute sen försvinner det....och jag har 5W-50 mobil1 olja i...Hörde att med tanke på att det är en gammal bil så borde jag ha i delsyntet...några tips o råd??? Problem nr 2 vilken termostat ska jag ha i min bil??? jag bytte min termostat för några veckor sen och ändå går det skit segt för bilen att nå sin arbetstemp...och jag tror jag köpte fel termostat... finns 2 olika en som öppnar sej vid lägre temp och en som öppnar sej vid högre... några tips o råd??=) Soul | |
| nr 2 88gradigt | |
|
om ditt ventiltickande pågår under några sekunde efter start är det väldigt normalt. Anledningen är att det tar lite längre tid när oljan är kall för att fylla ventillyftarna. Mobil 1 oljan är en fin olja som utan problem fungera i dessa motorer. Angående termostat så finns det 88 och 92 och den senare är en "vintertermostat" som jag använder utan problem även på sommaren. Annars tycker jag också att det tar lång tid för "M50-motorn" att nå arbetstemp om man inte har motorvärmare. Men nu vet jag inte hur lång tid du syftar på men när det är kallt tar det iaf 5 minuter för min att stå i mitten. BMW 525i -90 BMW 525 -77 |
|
|
Okey, då vet jag....så jag behöver inte byta till någon delsyntet olja??=) Då har jag sommar termostaten i och jag har ingen aning om hur lång tid det tar för att komma upp i arbetstemp men det tar lite längre tid...sist fick jag köra alltifrån 8km till 1 mil innan den nådde normaltemp...just nu har jag en kartongbit framför kylaren,men de gjorde saken liiiite bättre, men jag tror jag ska byta ändå så de går snabbare få upp värmen!!! Tack för tipsen!!!! Soul |
|
| Gradtalen på termostaten avgör bara vid vilka grader den skall öppna och har därmed inget att göra med hur lång tid det tar för motorn att bli varm. Däremot (om det är möjligt) om den är felmonterad eller trasig så att vatten läcker förbi kan uppvärmningastiden vara längre än normalt. | |
|
okey tack! Soul |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.