AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.854

AC:n är död

Sida 1 av 2
Py
8
Pylon
520i Steptronic Touring -00
Till min fasa upptäckte jag häromdagen att AC:n i min 520 93:a inte vill fungera längre. Den är helt död. Jag har som vana att köra AC:n lite då och då under vintern och senast var det inga problem, men nu händer alltså ingenting när jag trycker på knappen, förutom att kontrollampan i knappen tänds. Det verkar vara något elfel. Självklart har jag redan kollat säkringarna. Är det någon som känner igen sig? Tacksam för tips!

Pylo
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Förmodligen för lite gas i systemet så trycket blir för lågt då slår en tryckgivare i från systemet.
Prova att köra bilen riktigt varm och låt den stå en stund i solen, då ökar systemtrycket av värmen så då kan ev tryckgivaren slå till, gör den det så behövs bara en fyllning ev.

MVH
Hasso
Axel
95% att det är för lite gas.Föresten hasso jobbar du också skift eftersom du också är inne på natten?

R6 är bäst
Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
Det kan ju vara ide att först låta fylla systemet med sån där vätska som man kan indikera läckage med.(Vad heter det nu då?) Man fyller och kör runt vätskan i systemet ett tag, sen kan man se läckage med UV-ljus.

OO=00=OO
Ägt:525E12-535iE28-520iSE28
525iE34.
Vill ha:540iE39
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Axel:På nätterna sover jag , men sena kvällar och tidiga mornar är antingen hemdatorn uppkopplade ellr jobbadatorn. En del tycker ju att tex.08.00 är mitt i natten:))

MVH
Hasso
Min ac la av i höstas, ställde av bilen i okt och tog fram den för ett par veckor sedan. Åkte till en mindre firma (har lärt mig av misstagen..) utanför Uppsala och pratade med ägaren. Han tog in den direkt, mätte upp gastrycket som var obefintligt. Därefter provtryckte vi systemet med 12Kg i 10 minuter. Hittar inget läckage, tömmer systemet och börjar vaccumpumpa (det tar c:a 1 timme). Sedan fyllde han på med R134 (1,45Kg) och provkörde ac:n. Fungerade perfekt! Efter detta läckagesökte vi med en ny sorts mätare (lät som en geigermätare, kunde hitta läckage i storleksordningen 5gram/år!!). Inget läckage.
Denna procedur tog c:a 2 timmar, gasen R134 kostar 188:-/Kg + moms (inköp).
Gjorde samma procedur på min förra bil (A**a), resulterade i fyllning av gas (0,6Kg) samt 2.700:- fattigare.. (El & Kylmedia, Uppsala)

Mvh

/Bruno

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
jag har en sån mätare de är nästan för känsliga,men en ac läcker alltid mera eller mindre.
Provtryckte min i ett dygn(Volvo) utan att klockorna rörde sig det minsta.Men anläggningen indikerade läckage i allafall med såpa eller när jag använde mätaren.Den funkar än efter 3 år, men skvätt i lite gas varje vår(r12) så att det inte sjunker för mycket
men det har gått i obedydligt
.Spårvätska +ultraviolettljus är också en bra grej.

MVH
Hasso
jo
37
jojon80
525i -93
518 -90
528 touring -98
Kan jag ha samma bekymmer? Slut på gas? Men min ac fungerar bara i bland. Elfel eller slut på gas - dåligt tryck?

/mvh johan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Funkar den när bilen blivit varm eller när det blev varmt ute så kan det vara på gränsen att tryckgivaren slår till pga att det blir ngt högre tryck när det blir varmt.
Jag brukar ställa gastuben i solen en timme innan jag fyller det går att snabbare och lättare om det bara fattas lite gas.

MVH
Hasso
Py
8
Pylon
520i Steptronic Touring -00
Tack för tipsen! Jag ska kolla trycket.

Mvh
Pylo
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Nyfiken !
Var får du tag i R12 hasso ? Någon kontakt i Afrika eller :) För det finns väl inga länder som fortfarande har det gk. som köldmedie ?
Hej,

är själv lika nyfiken som flera andra hur man bär sig åt att få tag på gas till AC anläggningar...
Behöver toppa min lite men att lämna in den vågar jag ju knappt tänka på vad det kostar...

"Med Steptronic'en i sportläge kan även en 90-åring vinna över en manuell..."
netsix
pomabo

Du har ju en 98, då är det bara att svänga in till närmaste kylgubbe och fylla i lite r134, som det nya heter.

/netsix

Länk

netsix
Kostar inte så mycket, men har det försvunnit så har du ett läck någonstans och då stiger notan.

/netsix

Länk

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Alltså ursäkta en kanske dum fråga, men: Hur kan ni alla veta om era AC fungerar? Måste det liksom inte vara mer än 20 grader ute för att man skall kunna "mäta" inne i bilen om det blir 18 grader där eller?
Kanske har jag missuppfattat det här med AC men jag har liksom för mig att den skall kyla ner varm luft, och så länge som det är 18 eller mindre ute i vårvädret så fyller den väl ingen funktion (utom torrare luft då), eftersom då kan man ju lika gärna använda vanliga fläkten utan intryckt AC-knappo och få lika kall luft på sig eller???
Hoppas ngn kan svara för jag prövade min senast idag och märkte ingen skillnad i kyla vare sig den var på eller av.

netsix
Då är nog din AC paj, den skall nämligen fungera så fort det är 8 grader eller mer ute, enligt uppgifter jag fått från kunniga.

/netsix

Länk

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ja men vaddå paj...
Om det nu är 8 grader ute vad fyller den för funktion då???
Den kan ju inte göra kall luft varm eller hur?
Syftet är väl ändå att kyla ner varm luft så det blir skönt i kupén och då mintempen på min ac är 18 grader och det ute är låt oss säga 17 grader så vad ska man då med den till? Då är det ju kallare ute än vad den klarar av att kyla ner till, om det nu hade varit låt oss säga 25 grader ute.
Så min fråga kvarstår, hur kan man veta (utan att åka o provtrycka mm) om den fugerar, bara att vänta en månad eller två? Lampan lyser så fint så fint så och kompressorn går på den med kan jag nämna i förbifarten bara...

155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Har precis samma problem med min 525 tds -95
Var och läcksökte idag och det visade sig att att kondensorn hade läckt så att allt medium hade försvunnit. Provtryckte och det visade sig läcka väldigt lite och det tog långt tid innan trycket sjönk.
Han använde läcksökaren och den pep till ordentligt framme vid kondensorn.
Man kan prova om det är för lite gas eller om det är helt tomt genom att trycka in påfyllningsnippeln försiktigt och då ska det pysa till om det finns gas i systemet.
Han som läcksökte sa att det är ganska vanligt med kondensorbyte efter 6 - 7 år eftersom den sitter så utsatt och att saltet efter vintern gärna biter i på sommaren när kondensorn blir varm.
Köldmediumet R12 sa han ersattes av r134 under -93, så nyare bilar bör ha r134 i sina anläggningar.
En ny kondensor kunde han ordna för ca. 3000:- inkl. moms och frakt, har inte kollat vad dom tar på bmw ännu men han trodde att det var det dubbla.
Är det någon som vet var man kan få tag på en kondensor till en tds-95 ännu billigar eller är priset bra (tydligen skiljer det på kondensorn mellan bensin och diesel)?

Hälsningar

Håkan Hagelkvist
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Jahaja,
Nåja, jag blir inte klokare iaf, förstår inte hur man redan nu (det är ju inte så varmt än) kan säga om ac-fungerar eller ej.
Men ok. Men
Håkan; Var sitter den där nippeln då?

155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Glömde tillägga att han sa att det vanligaste problemet till att AC-pumparna går sönder är att de skär eftersom att systemen bara fylls på hela tiden utan att själva läckan lagas och då läcker det ut en del kompressorolja hela tiden och att den till sist skär p.g.a. för lite olja.
När man bytar kondensor brukar man skicka i olja i systemet också sa han för att en hel del olja satt kvar i denna.
Kan också nämna att det är lågtryckspressostaten som gör att pumpen inte aktiveras och fläckten till kondensorn inte startar.
Man kan se om navet till pumpen innanför remskivan snurrar med när den är igång, och att det är skadlig att tvinga igång pumpen om systemet är tomt genom att lägga en plusspänning till kontakten vid pumpen.
Appropå att använda ac:n när det är kallt och regnigt gör väl de flesta för att få bort imman från rutan mycket fortare, det är ju den optimala defrostern på vintern.

Håkan Hagelkvist
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Nipplarna sitter på röret som går in i kupen från pumpen på höger sida ute i motorrummet, två små svarta hattar att skruva bort först.
Tryck med något mjukt ex en bläckpänna i plast med speten inne så att du inte skadar själva nipplen.
Den kan sitta rätt bra för att den körvat fast men det ska gå.

Håkan Hagelkvist
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.