AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
353

Finns det någon som konverterat till yttre oljepump (320i -85)

GT
107
GT6
Motor och växellåda från 320i -94 (E36)
Hej!
Jag är tvungen att göra om oljetråget på min 320i motor(-85). Jag måste sänka det till ett minimum för att få plats under huven på min Triumph GT6 -70. Det skulle funka att ha det platt framtill och sedan ha sumpen på den bakre delen. (Det är öppet bakåt, men styrning och balkar ställer till det framtill...) Jag har ett par frågor:

* Finns det färdiga "alternativa" oljetråg till originalet, som går att använda?

* Går det att ansluta en yttre oljepump, och var får jag i så fall tag på en sådan?

* Det var lätt att plockabort drivpinnen till befintliga pumpen. Kan man köra utan den om man har alternativ smörjning? (Den fyller ingen annan funktion än att driva oljepumpen?)

* Då jag tog bort min sump så satt där något som såg ut som ett groft rör, med ett litet rör innuti... Det lilla röret gick att trycka in en liten bit, men fjädrar sedan tillbaka. Vad är det?? (Det skulle kunna vara någon form av flotör, eller så...) Det satt bredvid oljepumpen, under oljefiltret, nedstucket i sumpen. Är det något man kan klara sig utan?

Tacksam för tipps och idéer!

Visa användare
472
w9816
D7 -??
5- och 3-serien har ju ibland olika oljetråg på samma motor, kanske värt att kolla upp hur det ser ut på en 5:a?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.