AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
857

E36 Ökad markfrigång?

bu
22
bubb
330i -01
Hallå entusiaster!

Jag äger en bmw 316 E36 och jag behöver som sagt lite mer luft under bilen! på 2 veckor har jag fått lyfta upp den 2 ggr (senast idag) och laga kåpor som släppt på GDS-hall. Detta pga. att underredet tar i lite var som helst, isklumpar som ligger på vägen etc. Vore skönt att slippa blixtveja så fort man ser något av liknande karaktär nästa gång. Plus att man har fastnat några gånger på oplogade parkeringar. Så nu vill jag höja bilen om detta är möjligt?
Tacksam för tips och svar!

bubb
Visst är det möjligt, med längre fjädrar...
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Låter som en sänkt bil... he he.

Kanke bättre att byta bil än att höja denna du har nu.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
In med träklossar mellan fjäderspringorna :P
Inte ofta man hör om någon som vill höja sin bil, hehe men somsagt är dit alternativ enkelt... Byta fjädrar, är det kortslagiga dämpare, kan det funka dåligt om du bara bytar fjädrar...

Men det är ofta som orginaldämpare används i kombination med kortare fjädrar...

Vill du spara pengar åker du till skroten, men jag hade snarare såfall passat på att inhandla en ny uppsättning!

bu
22
bubb
330i -01
Okej tack så mycket för svar!

Haha nej jag tror inte det är så vanligt att man höjer bilen men min är rejält låg för att vara en sån bil, jag menar den är ju inte gjord för bankörning precis.
Jag tror inte bilen är sänkt. Det är bara gamlingar som har haft den innan av vägverket att döma iaf =) Däremot kan de säkert vara slitna.

Var kan jag hitta den här typen av längre fjädrar?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Om fjädrarna är orginal som satt i från fabrik så satsa på nya fjädrar (läs standrad/orginal). Behöver inte höja bilen, utan dina fjädrar har nog gått av på sista varvet där mot fjädertallriken.

Kör själv e36 med 60/40 sänkning, 16" vinterhjul utan antispinn och har inte fastnat en enda gång med den.. Har då kört när det varit mkt snö ute, nysnö, upp emot 3 decimeter oplogat! Då agerade ju min front plog men är ju bara snö :)
bu
22
bubb
330i -01
Okej tack! Jag får ta mig en titt på fjädrarna =)

MD: Det är mest en bekvämlighetsgrej ingen nödvändighet skulle vara skönt att inte behöva bry sig dock haha
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.