|
|
|
|---|---|
|
Tänkte byta olja och filter i nya bilen nu, jag känner till att Castrol gtx inte skall vara nå vidare bra för ventiltryckarna vilket skall leda till extra tickande. Finns det någon speciell olja som är extra bra för m40 motorn? Hur är Texano havoline helsyntetisk? //Kjerling | |
| Ingen särskild olja att satsa på där mig veterligen, Rustas halvsyntetiska går lika bra som nån... | |
|
En helsyntet kostar inte så fruktansvärt mkt extra så satsa på en bra sådan. Ex.vis Mobil, Valvoline eller Castrol. |
|
|
Kör på en helsyntetisk olja. Strunta i vem som tillverkar oljan, gå istället på oljans klassificeringar när du väljer olja. Sök, jag har själv skrivit utförligt svar på frågan ovan vid ett flertal tillfällen på forumet. Sök och du har att läsa i timmar. |
|
|
Jag kör själv på elf competition 10W-40 delsyntet i min 318i-88. Man ska undvika att hälla i en helsyntetisk olja i en gammal motor. Helsyntetsoljan innehåller lösningsmedel som löser upp alla beläggningar i smörjsystemet. På en ny motor är detta bara bra, men en gammal kan förlora kompression då de helt enkelt blir "för rent" på cylinderväggarna och avståndet mellan kolvringar och cylindervägg ökar. Om däremot motorn gått på helsyntet sedan ny så är det bara att förstätta med det, kolla serviceboken. Mvh//Alezo |
|
|
Jag bytte precis olja till biltemas 5w-40, och den funkar. har bra klassificering. Körde även med den innan.. /Leon |
|
|
Hur är det med Havoline Synthetic 5W-40. Är det en äkta syntet? jag har inte hittat något om basoljan (pao eller ester)men väl en sida i Usa där den togs upp som en inte "äkta" syntet. Den är LL-98 klassad i alla fall SL/CF A3/B3. Denna olja jämfört med Agrols Spectraolja (ej LL-klassad) men SM/CF A3/B3-4 ungeför samma pris ca 65/lit vilken är bättre? Ursäkta Kjerling för kapet men kanske du får svaret på din fråga. |
|
|
Hejsan! Jag kör på Valvoline Synpower 5W40, fungerar kanon och är bra för lyftarna. MVH Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.