|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag förstår inte problemet - det finns inget massivt stöd för att separera dieselägarna från övriga. I den här tråden som varit aktiv i en vecka är det tio pers som tycker att det är en bra idé. Dessutom känns det lite märkligt med inställningen att AutoPower är en diktatur så fort man inte får som man vill. AutoPower är inget land med valt styre och demokratiska lagar och har såvitt jag vet aldrig påstått sig vara det heller. |
|
|
haha.det roligaste är att det är bara bensinägare som blir sura varför? vad finns det för nackdel med ett till forum? klarar inte era datorer det eller är det avundsjuka?,hehe anders: vadå separera? kan inte du titta in i 1.3.7.8 serien bara för att du har en femma? eller om du saknar navigering kan du då inte titta in där då? det är ju bara till för att underlätta för sökningen men det måste ni förstå!!!! Tillhör ni Konservatismen eller? tur att inte alla människor är lika bakåtsträvande som er och vill bromsa upp utvecklingen. |
|
|
För oss som brukar meka själva är väldigt viktig med en diesel only forum. Främst för att vi ska lättare hitta diesel relaterade problem och att slippa folk som svarar på frågor efter bensinmotors erfarenheter. Det är ganska stor skillnad mellan dessa motorer. En annan sak är att på forum finns massor med inlägg som inte är relaterade till någon motor problem. Mek. tips är egentligen den mest intressanta för dem som har riktiga problem. Oftast är jag bara på forum när jag behöver hjälp och då kan man passa på att svara på några frågor. Egentligen man borde även ha en Bensin forum och Diesel forum som ska filtrera alla andra styling, däck, minbil är bäst slesh snabbast typ av inlägg. Två forum för riktiga män som vägrar betala 1500 kr i timme hos Bmw. Hoppas att jag inte blir raderad :) |
|
|
Ja där ser man. En stilla undran urartar i ett ordkrig. Det är inte livsviktigt med ett dieselforum, men jag tycker att det är bra med enkelhet, dvs att snabbt hitta den informationen man söker. Jag kan förstå att ni moderatorer inte kan falla till föga för alla önskemål om nya "avdelningar", faktum kvarstår ändå: dieselbilar är lite speciella, med speciella problem och lösningar och antalet dieselbilar ökar i en rasande fart. På vilka grunder startade de andra icke serierelaterade forumena? |
|
|
Alla forum är till för dieselbilar. Tro inte att dagens forum enbart är till för bensinbilar. > "men jag tycker att det är bra med enkelhet, dvs att snabbt hitta > den informationen man söker" Jag håller med dig. Men jag tror att det blir enklare om det inte finns massvis med forumavdelningar. Framför allt borde det vara enklare att välja vilket forum man skall göra ett nytt inlägg i, om det inte är mängder att välja mellan. Redan idag lägger moderatorerna ner ett stort arbete på att flytta inlöägg till rätt avdelning för att folk redan nu har svårt att välja forumavdelning. Faktum är att det vore nog allra enklast om det bara fanns en enda avdelning "Allt som rör BMW". Men det är nog att gå för långt åt andra hållet. Jag tror dagens uppdelning är lagom. Nästan alla forumavdelningar har funnit sedan starten av forumet år 2001. Några enstaka har tillkommit såsom 1-serien när den modellen lanserades. Diesel har ju alltid funnits, och det har gått bra utan ett särskilt sådant forum i många år nu. > "faktum kvarstår ändå: dieselbilar är lite speciella, med > speciella problem och lösningar" Jag är nyfiken på om du har exempel på ett antal dieselrelaterade frågor som är "så speciella, med så speciella problem och lösningar" att de inte platsar i något av de befintliga forumen, och dessutom skulle vara omöjliga att hitta om de nu låg i något av de befintliga forumen? Om det finns väldigt stora mängder sådana speciella dieselfrågor så har kanske ett dieselforum ett existenberättigande. Mvh Tommie, AutoPower.se |
|
|
Hej tommie! OK, då vet jag! |
|
|
Jag kan endast se fördelar med ett dieselforum. Dock ett forum som endast avser dieselrelaterade frågor (mekaniska.) Förstår inte varför de skulle vara så hemskt. Lika självklart som forumen är uppdelade i serier så känns de helt självklart med ett dieselforum. |
|
|
Vadå endast fördelar??? Borde vara lätt att inse att det finns både för och nackdelar med fler kategorier. Största problemet tycker jag är med ökad antal kategorier blir det fler gränsytor som gör att inlägg hamnar fel och som någon moderator måste in och manuellt flytta på. Klar att ämnen som "vilka glödstift funkar bäst" är lätt att placera i forumdel och dessutom är helt ointressanta för icke-diesel ägare. Men frågor som "jag har ett konstigt ljud från motor/drivlinan" blir genast svårare att placera rätt. Visst finns liknande problem med dagens indelning men jag finner den mer naturlig. Men visst kan jag förstå fördelarna med en diesel avdelning. Men om man tycker dieselbilar skiljer sig så mycket vill man då inte diskutera dieselämnen med MB och VW ägare också? Alltså ett märkesoberoende dieselforum? |
|
|
Rent spontant kommer jag att tänka på hur mycket X3/X5 skiljer sig från tex E90/91xi/d samt en E60/61xi/d. X5 är ju egentligen bara en höjd 5-serie i grova drag.. behövs X-forumet? Jag tycker det känns som en schysst jämförelse iaf! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Är helt för en avdelning för Dieselmotorer och håller helt med Habul som vars svar jag utvecklar vidare. För det första är dieselmotorn i minoritet mot alla bensinmotorer som diskuteras. Ett exempel för 3ser. Diesel: M21, M41, M51, M57, Bensin: M10, M20, M30, M40, M42, M43, M50, M52, M54, dessutom med fler ingående motoralternativ per motorfamilj för bensinaren. Ta sedan alla frågor som dyker upp som är rent chassierelaterade mm, snacka om fisar i rymden för just dieselfrågor, framförallt på 3ser avdelningen. Detta medför att frågeställarens problem sannolikt ej kommer att besvaras av någon kompetent person pga att de ej hinner se frågan…. På 5ser avdelningen är det ändå (just nu) ganska så mycket diskussion kring M51 och M57 motorn, dock hjälper ju inte det 3ser ägaren för han skall ju hålla sig till 3ser avdelningen...:-) Lägger man ihop alla modellers dieselfrågor så löser sig detta och blir sannolikt ganska många sammanlagt. Tycker mig se att de som är positiva till en dieselavdelning helt enkelt är de som skruvar själva. Dock verkar vissa (allmänt) tro att alla som skruvar själv, enbart gör detta för den ekonomiska faktorn. Vill bara tillägga att ingen verkstad har råd att ha samma kvalité på arbetet som jag med fler lägger ned på våra bilar, det har inte de, råd med…. Alltså anledningen är inte bara att hitta lättare utan också att få svar lättare vilket breddar kompetensen för just att lösa problemen. Men men kanske är det så att det är vi som själva vill lösa problemen på våra bilar, som är i minoritet, därav problemet på denna frågeställning….. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.