|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det är väl inte så svårt att veta (gissa) vem som betalar för den sönderfraggade Mercan: Det gör dom som blev räddade - dvs fick värma sig i bilen - eller också deras försäkringsbolag. Om dom nu hade någon försäkring.... F |
|
| Fenn: Hur resonerar du då? | |
|
Jag kan säga med säkerhet att så här är läget just nu: Allt är under utredning, men i första hand lär vållande bils försäkringsbolag ersätta självrisken för taxiägaren, sedan kan det finnas en regressöverenskommelse mellan försäkringsbolagen som gör att vållande bils bolag får betala delar eller hela kostanden för taxin. Jag kan lämna mer info när allt är klart. |
|
|
Nu kommer åsikter från andra läkare fram, enligt denna läkare hade det aldrig hänt att dom klippt taket i t.ex. Luleå; [ink=Länk |
|
|
"Fenn: Hur resonerar du då? " Jag menar, att den som klarade sig från värre skador (full invaliditet) genom att taxin klipptes sönder skall känna sig Lycklig ------ och i konsekvens namn också pröjsa taxichaffisen för alla hans ekonomiska förluster av händelsen. I annat fall blir detta en faseligt sedelärande historia - STANNA ALDRIG och hjälp till på en olycksplats! Gör som de (andra) svenska ögongamarna redan gör: Kör sakta förbi platsen och STirra på förödelsen....... och åk sedan hem och berätta om det för likasinnade vänner. F |
|
|
Av vad som hittills kommit fram tycks det som om droskägaren blir sittande med svarte petter dvs sjävrisk och stilleståndsrelaterade kostnader och då har (som många svenskar tycks inbilla sig) det bästa samhället åter skickat fel signaler. Det går nog inte att räkna med att de hjälpta alltid kan/vill lägga ut pengar ur egen ficka. Anta att det är en förrymd brottsling elller en pundare som stulit en bil, alternativt någon dåre som aldrig skulle betala för något utom under tvång, etc då lär det inte komma in särskilt mycket ersättning till den drabbade. Eller som jag skrev inledningsvis, någon som inte har helförsäkrat sin bil och som därför får en förstörd bil utan att erhålla ersättning? Jag väntar med spänning på hur detta utvecklas. Ni som bor på orten, se gärna till att vi få ta del av uppdateringar. Mvh Mikael |
|
|
Jag är också intresserad av vad det verkliga resultatet ur ekonomisk synpunkt blir och vädjar, liksom mikaelodoris, att forumbesökare från orten skall hålla oss andra uppdaterade. Hälsningar |
|
|
Fenn: Varför skulle de som blev räddade (eller deras försäkringsbolag) bli skadeståndsskyldiga när dom inte orsakat olyckan? Mycket märkligt resonemang. Jag håller visserligen med om att OM det skulle vara så tokigt att taxiägaren blir drabbad ekonomiskt och inte får ersättning via försäkringar, så skulle det höra till "god sed" eller vad man ska säga, att ersätta så gott man kan privat. Men att det skulle finnas tvång låter mycket konstigt i mina öron. Tvärtom vad "mikaelodoris" säger sig ha uppgifter om, så ska taxiägaren inte bli lidande vad det verkar (se mitt inlägg ovan). Dessa uppgifter fick jag dock för 2 dagar sedan, det kanske har ändrats? Men jag återkommer som sagt med besked när jag vet. |
|
|
Johan S. Informationen fick jag från en länken till höger om den artikel du länkade till och det tycks vara dagens datum. Länk Mvh Mikael |
|
| miakelodoris: Aha se där, ja vi får ju se. Kanske är det tidningarna som vill skriva intressanta nyheter och vinklar det si och så. Visst kan det stämma att taxiägaren får stå för självrisken och stilleståndet till en början, men det borde lösas senare. Återstår att se som sagt! Inget verkar vara klart än. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.