|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Länk Det artikeln inte talar om är att mannen i fråga är stans mest kända taxichaffis och även stans mest kända POLIS! Brandmännen och ambulanspersonalen är ju nära på hans kollegor.. | |
| Ja det där måtte va det värsta man har hört talas om. Personerna i bilen måste man ha kunnat få ut på ett annat sätt än att klippa upp hela bilen, eller hade räddningsmännen fått ut ett nytt klippverktyg månntro?? | |
|
Tydligen kan chocken göra att man inte är medveten om en nackskada första tiden efter en olycka. Väl i bilen, när den första chocken började släppa visade tydligen ena passageraren tydliga tecken på en allvarlig nackskada. Medicinskt ansvarig på platsen beordrade då klippning av taket, för att säkerställa absolut fixering av huvudet och för att huvud taget kunna få ut personen utan att riskera rörelser som kan orsaka förlamning. Som så ofta annars i kvällspressen får man bara höra en sida av saken. Bilen var helförsäkrad, så skadan är realtivt liten för ägaren. |
|
| Jag köper inte riktigt det men så är jag ingen nackexpert heller. Var personen i fråga medvetslös eller? Sätter man bara på en krage kan väl knappast nacken röras mkt mer när personen själv försiktigt tar sig ut ur bilen än när man klipper av taket och lyfter ur den. | |
|
Baserat på tidigare tråkiga händelser (där folk fick permanenta nack- rygg- nervskador) när folk togs om hand vid trafikolyckor så kör man nu en standardpraxis. Vid minsta risk för komplikationer skall taket klippas bort och personen lyftas rätt upp, utan trixande. Vafför visste inte denne hjälpsamme taxichaffis det???? Han kunde ju annars ha skickat ut personerna ur sin bil igen, alldeles när räddningstjänst/ambulansen anlände? Då hade ju frågan aldrig uppkommit! Det lönar sig inte att vara fööör snäll/naiv... F |
|
|
Det innebär att jag som kör utan helförsäkring under inga villkor ska släppa in några omsakade/skadade i bilen. Jag har inte lust att skrota den. Jag förmodar dock att taxiägaren på något vis hålls skadeslös (förlorad arbetsinkomst/självrisk), annars sänder samhället återigen ut fel signaler till skötsamma medborgare. Chafför och polis? Udda kombination förmodar jag. Mvh Mikael |
|
|
hahahahahahaha har de "skadade " kunnat ta sig fram till taxin och sätta sig i den, så kan de faaaaaan kliva ur också. |
|
|
CiM: Ibland undrar jag hur (om) du tänker. Det här är en av de gångerna. Hangaround: Tack för förklaringen, det är alltid intressant att få reda på hur vinklad kvällspressen är :) /ElakaKatten |
|
|
Detta är inga konstigheter, det finns skadade personer i bilen dom har satt sig i efter ok , men man tar inga risker. Självklart ber man inte den skadade att försöka resa sig upp ur bilen. Fan det är en bil ingen altartavla i guld. han får ersättning. Hade det varigt bättre att chansa att räddningstjänsten sagt kliv ur bilen och lägg dig här ...bara för att rädda ett fordon? Varför ta den risken? bilen är ju bara plåt och en motor varför ens överväga. Ungefär som att sjukhuspersonalen skulle be en person med ett kanske bruten ben "kan du ställa dig upp och ta av dig jeansen" Omd u lånat ut jeansen till en poalre skulle du då tveka att dom klippte upp dom? Liv går alltid först så är det. |
|
|
Och nu visar det sig att personen med ont i nacken var ganska illa däran... Länk /ElakaKatten |
|
|
Fanken så otäckt. Tur att räddningspersonalen vågade fatta sitt beslut. Nackskadan får mig att tänka på de som jag upplever det dåliga nackstöden i våra bilar. Mvh Mikael |
|
| Hur lyfter man ut någon ur bilen på ett smidigare sätt än att gå ut själv? Har man en kran? =) | |
|
A Lind gissa... kran, 8 man .....m.m allt är möjligt eller skall en person med ryggskador kliva ur själv? Kollade just på den bilen vet inte om den har framrutan kvar , men det skulle kunna bli ett snyggt cabprojekt =) |
|
|
Det är svåra avvägningar att ta! Jobbar själv i branchen som ambulanssjuksköterska. Att fixera nacke med krage är långt ifrån fullgod säkring. Nacken skall hållas manuellt på bägge sidor hed två händer. Hela kroppen skall fixeras på en sk Spineboard" som fixerar hela kroppen inklusive nacke och huvud, efter det kan man förflytta den skadade. Ibland är det svårt att jobba inne i en bil beroende på att det är trångt och då är det ett rätt beslut att klippa taket även fast det känns drastiskt. En bil kostar ju bara några hundra tusen. Vad kostar det inre att ha en människa sjukskriven resten av livet som dessutom kräver assistenter. Summan hamnar på flera miljoner! Förutom allt lidande hos den drabbade. Efter en olycka är det vanligt att personer med rygg och nackskador är uppe och går utanför bilen. Det är viktigt att snappa upp dessa innan den tillfälliga muskelstyvheten i ryggen släpper och de blir förlamade. Har själv erfarenheter av detta. Det är lätt att vara proffs och tycka hit och dit när man är okunnig och ser allt brevid, men situationen är ofta mycket mer komplex än man kan tro! Vid en trafikolycka tittar man mycket på bilens skador för att få en uppfattning om vilket våld passagerarna i bilen varit utsatt för. |
|
kicken |
som sagt!! bilar finns det gott om , kapa och klipp!!! det är som tidigare skrivit att , en personskada kan vara en komplicerad historia som träder fram senare..jag har fullt förtroende för folk som anser att dom ska klippa plåt..:-) |
|
Denna gången var ju inte bilen inblandad i olyckan, men annars kan det göra att man slipper fundera på om man ska få tillbaka en upplagad bil efter smällen. Det ska nog mycket till innan ett försäkringsbolag lyckas räkna hem en reparation av en takklippt bil. Den förpassas troligen till skroten illa kvickt. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
en bil går att ersätta!!!! en förlamning är svårare att ersätta. finns inga pengar i världen som ersätter människans skador. har själv fått ca 200 000kr i skadestånd/sveda å värk efter en bilolycka (vill inte gå in på några tragiska detaljer här) men jag hadde gärna varit utan skadeståndet och sluppit allt lidande (även psykiskt). blev lite iväg spårning där men jag tycker dom har handlat helt rätt ang klippning av taket, man chansar inte. |
|
| polis och taxi chaffis???????? | |
|
Åtminstone för mig låter det rent spontant som ett märkligt beslut att klippa upp taket för att "få ut" personer som själv promenerat in i bilen och satt sig där. Min undran från början var om man förstod att så var fallet? Samtidigt kan man ju inte ha undvikit att se att bilen är helt okrockad. Så troligen var väl detta ett högst medvetet och för gemene man oerhört överdrivet beslut, som ändå visade sig vara otroligt rätt! Jag är mest förvånad av att en person med bruten nacke kan gå.. det hade jag aldrig trott tidigare! ETrettio: Ja, han jobbar som polis (trafikpolis om jag förstått rätt) på dagarna, och driver även egen taxirörelse och kör mycket själv på kvällarna. Det är mest för den lustiga kombinationen han är ganska omtalad :) Han är tydligen väldigt bra på att skilja på sina olika yrkesroller. Som taxichaffis kör han precis lika fort och fel som övriga kollegor, som polis ger han böter och drar in körkort för övriga trafikanter, förhoppningsvis även taxichaufförer :) |
|
|
Helt klart att det är viktigare att rädda människor än att bilen förblir intakt, men en sak intreserar mig - vem betalar bilen? Är det "samhället" eller får taxichaffisen stå för det ur egen plånbok? Om det är det senare alternativet som gäller föreligger ett allvarligt systemfel - den barmhärtige samariten skall inte behöva stå för kostnaderna. Är det någon som vet med säkerhet - inte bara tror? Hälsningar |
|
|
Ja, det var även min ursprungliga fundering. Det vore ju bedrövligt om en människa som ställer upp när andra är i ett nödläge ska straffas. Det vore mycket intressant om någon här vet (inte spekulerar om) detta. Mvh Mikael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.