|
|
|
|---|---|
kicken |
ska till att montera motorvärmare, eftersom det finns en hel del alternativ på marknaden , och jag inte avser att dra in ett uttag i kupen (då bilen oftast står innomhus) så undrar jag om en sk. "slangvärmare" eller "kontaktvärmare" ger bäst effekt? ...ps har testat sök. .men inte hittat nåt kul, ...vill ha en maximalt varm motor/topplock på så kort tid som möjligt ,..dessa fåniga tidsstyrda "motorvärmaruttag" är förmodligen lika tröttsamma i hela sverige? en slangvärmare ökar ju risken för ett "läckage" ? ..jag tycker inte om att kapa kylslangar på en diesel..men samtidigt rent teoretisk måste det ge bästa effekt att värma motorns kylvätska ?? mvh |
kicken |
j-vla dumt skrivet denna tråd!! (jag skyller på att jag var trött) men åter till frågan: tjejen jobbar många sena kvällar..och i skrivande stund råder -25 grader och bilen står UTE i kylan då vid ett "mv.uttag"..vad ska jag skruva dit för nåt? ..finns det ingen som har blockvärmare och är nöjd?.... börjar bli desperat nu...grymmt med kalla starter, ..mvh |
|
Har egen bilverkstad och på dessa motorer sätter vi Defas slangvärmare.. funkar bra men är lite trångt och billyft rekomenderas för arbetet.. kolla defas hemsida Defa.no |
|
kicken |
hmm! ja det är väl bättre verkningsgrad på en slangvärmare kanske?.. ska kolla defa |
kicken |
har inte haft tid att besluta nåt änsålänge..har inte haft bilen "hemma" men om någon har en dieselvärmare tillsalu , eller/monterat en så är jag öppen för förslag lyfter denna tråd ändå för min innutiation säger mig att det finns fler som vill säga sitt (kanske? ) men en dieselvämare är ju guld! ..använder dem dagligen på lastbilar /mask. (inga "callstart" ) ännu. men tidur funkar för mig.. (jag har en del trix om nån har problem med webasto/ eberspräscher..) mvh kicken |
|
Hade blockvärmare monterat på min vid köpet och det är spontant lite svårt att säga vilken nytta den gör för om man kört den två timmar innan start som jag gör hemma så är det ju inte så att det syns något på tempen direkt efter start då den värmt oljan bara, något nytta gör den nog i alla fall för det känns ju som att motorn snurrar lättare vid starten i alla fall. Var sugen på en dieselvärmare som jag kunde använda på jobbet så jag köpte en begad från ebay.de för 3500:-, ett paket med fjärrstart, som jag monterade själv. Funkar kanonbra och den behöver man inte köra speciellt länge för att tempmäteren ska ge utslag då man startat bilen. Brukar även köra den som hjälpvärmare efter start hemifrån med och då kommer bilen väldigt snabbt upp i arbetstemp! Om du redan kan mecka med dem så kan du säkert plocka ihop det som behövs via ebay.de för där är priserna och utbudet mycket lägre/större än här. Monteringsanvisning från BMW kan jag skicka dig om du vill. / Micke |
|
|
Detta har varit upp i andra bilforum o där var det någon som ringde defa. Rekomendationen var blockvärmare då dom har minst värveförlust slangvärme kom efter. Men det kanske är olika beroende på bilmärken o motorer? |
|
kicken |
mixmaster: tackar genlemannamässigt med "mössa i hand" ..men jag har forfarande inte kommit någonvart med endera,?? (jag hinner inte med våran älskade familjebimmer:-) men som du skrivit får man en bra respons på värme effekten om man startar dieselvärmaren samtidigt som man "drar igång/ iväg" jag brukar ofta tillämpa samma metod på både chevapickisen och "skördarn" ..tinar rutorna blixtsnabbt eftersom dom flesta dieselvärmare har den "egna" cirkulationspumen blir det genast märkbart och det är alltid lika trevligt att leva med såna tillbehör:-) jag hör av mig när det är dags.. mvh kicken |
kicken |
oggyone: jag har ingen aning om detta då jag är "oskuld" på denna bil och just motorn M47TU ..men en värmare ska dit , ...kanske det finns ett missförstånd av mig av begreppet "kontaktvärmare" / blockvärmare?? i min lilla värld har jag trott att en "kontaktvärmare" är en formanpassad värmare som värmer vattnet genom montering UTANPÅ blocket, alltså ingen motoroljevärmare ! , blockvärmare:= en enhet man monterar direkt i en avsedd plats i motorblocket..genom att "knacka en frostplugg" eller så.. rätta mig om jag har fel nån :-).. mvh kicken |
|
Javisst, nu rörde visst jag ihop begreppen med igen, suck! Har givetvis en kontaktvärmare monterad på min sedan tidigare. Hade föredragit en blockvärmare om jag bara fått välja en...men nu har jag ju både och:-) / Micke |
|
|
Enligt DEFAs hemsida (och dom borde ju veta): Blockvärmare monteras i hålet efter borttagen kylplugg. Slangvärmare monteras i kylarslangen. Oljevärmare monteras i tråget. Kontaktvärmare monteras mot motorblocket. Min tro är att ordningen ovan också är i effektivitetsordning. Kontakt med kylvatten borde värma bäst. Jag satte slangvärmare på min E46, inga monteringsproblem och funkar klockrent. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
En fundering, eftersom en bränslevärmare i princip fungerar som en slangvärmare med extra pump borde man ju kunna göra följande: - Man monterar en slangvärmare och sedan monterar man en pump från en bränslevärmare (de går ju att hitta lösa för 500:- på ebay.de). Denna driver man med 230V elen via en omformare till 12V. Denna pump är ju av typen friflöde som ej ska störa cirkulationen då den inte används, och det funkar ju uppenbarligen när man har bränslevärmare. Så får man en vattenvärmare med bra cirkulation och man behöver dessutom ej montera den på något speciellt ställe heller kanske då? - Man skulle då även kunna dra 12V ström även till motsvarande kopplingspunkt bakom klimapanelen som man gör då man styr kupéfläkten via bränslevärmaren (via ett växlande relä) så att när slangvärmaren går går även kupéfläkten (på de senast inställda värdena) och man får även värme i kupén. Ett alternativ till kupévärmare men inte lika effektivt misstänker jag och vad tjänar man egentligen på det...dra 230V sladd in till kupén! Det är nog mer fiffigt än praktiskt när jag tänker efter...! Att komplettera en slangvärmare med en webastopump tror jag dock är en god idé för cirkulationen, eller har någon nån erfarenhet hur det blir med den utan? / Micke |
|
kicken |
mixmaster: ....intressant ide! helt klart , att köra kupefläkten via växelrelä... rent teoretiskt. så borde det bli rätt hyfsad effekt (om man kontinuerlig drift på mv. uttaget).inte en sån där stolpe med tidur för avresetid och tjafs:-) en cirkulationspump borde ju ge en jämnare tempraturfördelning i hela motorn och värmesystemet i helhet, = snabbare och skönare värme:-) ..bytte en pump på en maskin häromdan .har för mig att den "drog 35 watt" och pumpade 15L/min..(KG knutsson)..sånt flöde finns ju inte i självcirkulerande vatten?...man blir sugen att testa:-) |
kicken |
mixmaster: om man kopplar in sig på "fulleffekt" /fäktmotor - direktmatning från växelrelät, så borde man kunna styra farten på fläkten med ett "externt" motstånd, = oavsett om du slagit av fläkten helt innan du lämnat bilen,.d.v.s att fläkten startar och går på en förvald fart av 220v nätet via en transformator samtidigt som cirkulationspumpen! ..helt oberoende av bilens batteri,,måste ju vara den optimala lösningen:-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.