|
|
|
|---|---|
|
Hej bimmervänner! Har så äntligen bytt den gamla bromsbomben (tryckackumulator) på min E32 750 mot en ny. Köpte en sprillans ny på BMW för drygt 2.000:-, eftersom en fungerande begagnad nog inte finns att få tag på! Demonteringen och monteringen var faktiskt ganska enkel. Den gamla var helt fylld med Pentosin och har nog inte fungerat på flera år! Vilken skillnad! Bromsen tar snabbare och mjukare, och styrservon med Servotronic svarar direkt! Inget klickande/ryckande längre i brompedal och ratt när pedalen hålls nere vid t ex rödljus! Subjektivt känns det bra och hoppas det håller i sig! Lars Franzén | |
|
Jag bytte min också för ett tag sen, lyckades faktiskt få tag på en fungerande beggad. Skitskönt blev det ju, innan gick det inte att panikbromsa med bilen, pedalen blev helt stel. Känns farligt. |
|
|
Så den var inte dyrare än så? Har hört att den kostar 6Kkr... Var den bökig att byta? |
|
|
Mr.Bucket, Du börjar med att demontera hela luftfilterboxen VF för att få svängrum. Sedan tar du bort den "räfflade" luftkylkanalen mellan stötfångaren och generatorn. Den sitter på undersidan längst fram till vänster. Två bultar i hjulhuset längst ned precis framför framhjulet tas bort, liksom en bult på undersidan intill "svampen". Sen är det bara att dra loss kanalen. Akta dock plastgallret i stötfångaren. Då ser du underifrån de båda muttrar som håller bomben på plats. Lossa muttrarna, men ta inte bort bomben än. Lossa röret mellan bomben och tryckregulatorn uppe vid regulatorn ("julgranen" mellan oljefilterbehållaren och pentosinbehållaren). Eventuellt får du lossa ytterligare något rör vid regulatorn för att komma åt bättre. När röret är lossat upptill lossar du muttarna vid bomben helt och drar ut bomben med rör underfrån. Något pilligt kanske, men det går om du böjer i röret lite. Sedan delar du bomb och rör. Min bil är en 89a med en bomb med en röranslutning. Din är en 91a och har kanske den nyare varianten av bomb med två anslutningar. Men det bör väl inte vara något problem att byta ett rör till. Därefter monterar du allt i omvänd ordning. Var noga med inriktning och fastspänning av röret/rören på bomben innan du monterar bomben. På min bil kommer jag inte åt att dra åt röret efter monteringen av bomben! Var noga med renligheten så att du inte får in "skit" i systemet! Lycka till! Lars Franzén |
|
Paap Reeder |
... på 88:orna sitter väl bomben bättre till ... uppe vid behållaren. Ventilhuset på E32 är det samma som på exvis E28 och nästa gång jag måste byta bomb skulle man faktiskt ta bort rören framåt och skruva fast bomben i ventilhuset fast då måste man köpa en E28-bomb med bara en anslutning. MVH /// Paap R |
alain |
hej skåne. om du behöver delar till din 750, finns min föredetta 750 92a på bilskrot i partille. glöm inte att vi har en träff på burgerking eriksberg den 16 kl 1900 MVH ((Alain)) ((..varje beröring av bromsen är ett tecken på rädsla!!!..)) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.