AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
701

Diagnosproblem efter byte av stereo

or
725
oreo
323i -85
Jag har bytt ut min BMW Business radio i min 130i mot en Alpine 9861Ri. Den är inkopplad med en Dietz 2'a generationens CANBUS Adapter. Imorse fick jag en felindikering på bromsarna, så jag åkte förbi BMW för att få den släckt (antog att jag inte borde ha slitit ut bromsbackarna på 700 mil). De såg felindikeringen via avläsning av nyckeln (slitna bromsbackar), men menade att de inte kunde "komma åt systemet" så länge inte originalradion var monterad. Tycker själv att detta verkar underligt - borde man inte kunna ta ur radion och ändå kunna läsa av felkoder och släcka dessa för övriga delar i bilen? 1-serien går ju att få levererad utan radio också - betyder detta att man skulle kunna programmera om den så att systemet förstår att ingen radio är monterad?

//Örjan C
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Håller på att leta i kopplingsschemat, men inte hittat nått än, men kan det vara så att överföringen från brombeläggensgivare överförs med sändare och mottagare och att man måste in via originalradions system för att nolla en indikation, Ny måste väl din varning bero på nått syntaxerror som inte playstationsingenjörerna inte tänkt på skulle kunna uppstå i den kombinationen du fick.

///MVH Hasso
Länk
or
725
oreo
323i -85
Tack för input och det blir intressant att höra om du hittar ngt i kopplingsschemat. Jag har funderat på ifall felindikationen kan vara "verklig" på det sättet att en sensor frusit och det kanske talar mot en mjukvarubugg. Jag hänger inte riktigt med på kopplingen sändare mottagare - för att det inte skall fungera känns det som om man måste kopplat allt i serie (vilket måste göra det till en mardröm att felsöka om det är flera simultana fel?) - om man kopplar parallellt så borde man väl alltid kunna komma åt alla sensorer direkt från diagnosuttaget vilket känns mest logiskt för mig.

//Örjan C
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är bara två beläggvarnare en bak och en fram, på E39 så utgår en slinga från instrumentet med in och utgång, får man indikation så skickar instrumentet en signal till LCM som tänder bromsbeläggsvarningslampan.
Är ju hyfsat enklet. 1 serien kan ev vara lika som E90 ska kolla vidare på detta av men nu måste jag skotta snö:)

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja du har letat runt en bra stund, men har inte hittat nått schematiskt varken på E90 el E87 hur givarna är kopplade.
Det är ju en helt annan uppbyggnad med bussystem på de nya tyvärr. så det blir väldigt lite "schema" att kika på.
Som sagt det kan ju vara så att du skadad en givare så den felindikerar, kanske man bör kolla det först eventuellt så man är säker på vad som gäller.
Vi kan nog glömma radioöverförd beläggvarning tills vidare.

///MVH Hasso
Länk
or
725
oreo
323i -85
Tack så mycket för att du tog dig tid att kolla - synd dock att det inte fanns något bra schema för e87/e90. Så du tror inte att det är radions fel att BMW här inte lyckades komma i kontakt med systemet eller givaren eller vad de nu menade, utan att det kan vara så att det är givaren som är trasig och inte går att kontakta pga det? Synd att man inte är en hejare på att meka själv då, för jag antar att jag måste sätta tillbaka BMW radion innan BMW vill göra jobbet åt mig. Pest eller kolera alltså :-(

//Örjan C
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Att återställa varningen på normalt vis med att ha tändningen på i minst 30 sekunder och sedan stänga av och sedan åter starta bilen lär väl inte fungera kan jag tänka mig.?

///MVH Hasso
Länk
or
725
oreo
323i -85
Det har jag inte provat - kan göra det när jag skall åka hem. Bara för att klargöra hur jag skall testa:
1. Så på tändningen med motorn av
2. Vänta (minst) 30 s
3. Stäng av tändningen
4. Slå på tändningen
5. Starta bilen

Har jag uppfattat rätt då?

//Örjan C
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.