|
|
|
|---|---|
Conan999 |
Hej! Min tjej har ett problem med sin 316 -94. Oljetempmätaren går inte upp så långt som den borde. Dom brukar ju hamna ungefär på mitten när motorn är varm? Värmen funkar perfekt annars i bilen osv. Jag har bytt olja i den, kan detta påverka något? Termostat? Nån som har nån ide? Tacksam för svar. Conan999 |
|
du menar vatten temp mätare? hoppas jag iallafall.... så länge allt funkar så skit i det. bättre för låg än för varm. har säkert men kalla vädret ute. vet att det finns termostater för både vinter och sommar. men en sån liten motor är nog känslig för tempen ute kan jag tänka... |
|
Conan999 |
OK vattentemp. mätaren är det nog hehe. Det låter inte så hemskt allvarligt då. Conan999 |
| Troligen är termostaten felet som ni båda var inne på. Byt den för motorn mår bäst av normal arbetstemperatur dvs då mätaren är ungefär på mitten ;) | |
Conan999 |
OK man tackar för tipsen. Conan999 |
|
M43 motorn som sitter i 316 -94 har ett termostathus i plast, med tiden går två "pluttar" som håller termostaten på plats sönder, då kan inte termostaten jobba på rätt sätt vilket medför att kylvattnet inte når normal temperatur. Jag hade samma problem med min 318 med samma motor. Lämnade in bilen på en ej aukt.verkstad, det kostade ca. 900:- inkl material att byta termostat inkl. termostathus. Nu funkar det perfekt. Det är tydligen ett standardfel på denna motor. Bytt termostat + hus omgående, det sliter på motor att köra den för kall, dessutom drar det mer bensin. /Jonas |
|
| byt NU!! | |
|
Det du kan göra är att värma upp termostaten i en kastrull och med hjälp av en termometer kontrollerar du vattnets temperatur. Ser om termostaten öppnar vid 80 grader som den ska och stänger när temperaturen sjunker så är det inte termostatfel. Om termostaten fungerar som den ska så kan du kolla motortempgivaren (som på min 633CSi sitter på termostathuset) genom att jorda den delen av givaren som är i kontakt med termostathuset och sedan doppa den i 80-gradigt vatten, och sen kan du se om det ger rätt utslag på tempmätaren på kombiinstrumentet. Om den fortfarande ger samma låga utslag är det förmodligen fel på motortempgivaren, som till min bil kostade 300:- hos BMW. |
|
| jaut det stämmer | |
|
En intressant notering jag gjort är att min motor nu i det kalla vintervädret (i Skåne nollgradigt till minus fem grader ungefär) har svårt att komma upp i temperatur. Ligger vid första strecket (alltså 25% på mätaren) och pendlar. Annars i varmt väder kommer den upp till mitten utan problem. Det intressanta i det hela är ju att jag kör kupévärmen på max, men när jag stänger av värmen och kör med kall luft kommer temperaturen på motorn upp väldigt fort till cirka mitten där den ska ligga. Antar att detta är normalt, och att isf många inte tänker på detta. Någon som är med insatt? |
|
| Byt termostat om den inte kommer upp i temp ordentligt när det är kallare ute, termostaten är antagligen kass och släpper igenom kylvattnet vilket gör att den inte orkar hålla uppe tempen i systemet... | |
Conan999 |
Tror ni man måste byta topplockspackning bara för att bilen gått lite varm? Vi stängde ju av den snabbt. Conan999 |
|
conan999: troligtvis inte. /Jonas |
|
| hoppas inte | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.