AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.338

Matt plastruta i caben

Ra
64
Ralph Emtemark
325iA Touring 2004
325 CiA Cabrio 1994
Det lär finnas medel för att ta bort det matta i en plastruta men jag har inte lyckats med att hitta något sådant. Finns det någon på Forumet som har någon erfarenhet av detta?

Hej! Det du kan börja med är helt vanligt bilvax, vitt vanligt flytande. Tejpa in kanterna på tyget el vinylen så det inte kritar där. Ta en tvättsvamp T ex och dela på två, lägg en sträng med vax på den och svep över som om du vaxade lacken. Beroende på hur matt rutan är behövs olika mycket medel samt tryck. Låt det torka och ta sen en microduk el fin bomullsduk för att torka rent. Brukar fungera bra! Mvh /J.Sandell
Nja, vax vete f-n:-/
BMW har ett polermedel på tub till plastbakrutan som funkar perfekt - påminner en hel del om Autosol, faktiskt.
Finns en hel del skrivet om detta tidigare i forumet!
Hade!

/Magnus

Min E24: Länk
Jag skriver om vaxet som ett bra medel om man inte har något annat hemma. Vi har dock under 10 år putsat upp X-antal Z3, Porsche + annat skoj med vax i samband med tvättar o rekond, så det är baserat på egen arfarenhet. Ett mycket gott resultat och enkelt att få tag på! Men alla sätt är bra utom de dåliga! :-) /Jörgen
(Bör läggas till att vi även har "specialmedel" för plastrutorna, men faktiskt har vaxet gett samma resultat men varit mer lättarbetat.)
Ra
64
Ralph Emtemark
325iA Touring 2004
325 CiA Cabrio 1994
Tack för tipsen. Jag skall testa till helgen. Jag har medel som liknar Autosol (fin båtrubbing) och vanliga vaxer av olika typer. För jämförelsens skull skall jag ta en liten yta med fin rubbing och en yta med vax. Rapport kommer.

Ra
64
Ralph Emtemark
325iA Touring 2004
325 CiA Cabrio 1994
Resultat av poleringen av bakrutan:

Fin rubbing för plastbåtar - aningen bättre men inte helt OK.
Flytande vax - samma som för rubbingen.

Större delen av rutan blir rätt OK - men den breda mattningen av den klara plasten blir kvar.

Totalt sett något bättre - och framför allt, tillräckligt bra så det får duga denna sommar.

Det har snöat idag, åka öppet känns långt, långt borta!

Dum fråga, men du polerade både in och utsida? Mvh J.Sandell

Ra
64
Ralph Emtemark
325iA Touring 2004
325 CiA Cabrio 1994
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar, fick jag lära mig en gång för länge sedan.

Jo, jag polerade båda sidorna. Det kanske blir bättre om man maskinpolerar men jag tyckte att det kändes litet väl våldsamt att göra detta inne i bilen. Det som nu är matt är det veck som bildas när caben viks ner i förvaringsutrymmet. Det kanske kan försvinna med litet hårdare gnuggande men jag väntar med det tills bilen kommer fram i vårsolen.

Caben ser för övrigt riktigt fin ut efter en noggrann tvätt och efterföljande impregnering.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.