|
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte koppla in min ctek-laddare så att den laddar upp batteriet när jag använder kupé-/motorvärmaren. Är det ok att koppla in laddaren direkt på uttaget i handskfacket där den laddbara ficklampan egentligen skall sitta? Har en Ctek Zaphir 90 med max laddström 3.3A. Skulle vara smidigt om detta är möjligt då man kan ha laddaren i handskfacket och slipper dra ut en ledning genom torpedväggen till pluspolen i motorutrymmet. | |
Paap Reeder |
Det är då viktigt att ciguttaget "är strömförande" när nyckeln är i läge 0 ... eller urtagen och bilen låst. På grannens Roover är ciguttaget strömlöst när nyckeln är urtagen??. Är ciguttaget "strömförande" har den kontakt med batteriet och det är ok att ladda bateriet via uttaget. Man kan ladda batteriet från alla ställen som har kontakt med batteriet ... exvis via lampan i handsfacket om man lämnar luckan öppen men fördelen med ciguttaget är att det i regel är grövre kablar till just ciguttaget och då tål den de 3,3 A som CETEK ger eller tom 10A om man skulle använda en enklare äldre laddare som "bara blåser på utan artificiell intelligens" som CETEKén har. MVH /// Paap R |
|
Nu är det varken ciguttaget eller lampan i handskfacket jag tänkte koppla in mig på, utan 12-volts uttaget i handskfacket där man kan koppla in bmw:s laddbara orginalficklampa. Det jag undrar är alltså om det uttaget tål 3.3A och om det levererar ström även då tändningen är avslagen. Alternativet är att koppla in på bilstereons "minnesspänning" som alltid är tillslagen oavsett om bilen är igång eller ej. |
|
|
Uttaget för den laddbara ficklampan bryter strömmen på samma sätt som belysningen till ex. handskfacket efter 15 min, eller då du låser bilen. Har själv min polisradio kopplad på detta uttaget. / Micke |
|
|
Ok, tack för infon, då blir det till att gå via ciguttaget istället, vill gärna ha en dold lösning, så det blir till att pilla ut askkoppen för att dra ledningar till ciguttagets matning. Är det någon som vet hur man bär sig åt för att få ut ciguttaget ur en e34? Sist jag försökte fick jag bara ut askkoppen, men hållaren som ciguttaget sitter i ville inte följa med, hur jag än bände och slet... |
|
|
Hepp, nu hade jag visst alldeles för bråttom, jag kan ju bara tala för hur det funkar i en nyare e46:a. Ser ju nu att du talar om en e34 och där kan det ju vara annorlunda med strömmen till det uttaget. Någon annan kanske har bättre besked. Ber om ursäkta för eventuell förvirring, är visst inte riktigt vaken idag! / Micke |
|
|
Ingen fara, jag vet att min e34 går ner i "sleep-mode" efter ett tag, och förmodligen bryts strömmen till uttaget då på samma sätt som för nyare bilar. Hursomhelst så känns det väl vettigast att ladda via ciguttaget med tanke på att den garanterat klarar av laddströmmen, jag ville bara försöka komma undan med att slippa dra kablar längre än till handskfacket, men man får väl bita i det sura äpplet och dra lite kablar i helgen =) |
|
| Har själv ett enkelt larm kopplat till den laddbara lampans poler i min E36 från 1992. Där är det ALLTID ström på dessa poler, även om bilen är låst och även om den varit avstängd och låst i 15 minuter, eller 15 dagar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.