AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
660

Ingen Castrol hos BMW

Visa användare
472
w9816
D7 -??
Man har ju läst och hört om att BMW rekommenderar Castrol osv, så i fredags när det var dags för oljebyte så åkte jag via den lokala BMW-handlaren för att köpa en dunk helsyntet. Döm om min förvåning när han sa "Nej vi har inte Castrol, bara Shell och Mobil...) Är det jag som fått nåt om bakfoten eller??
I Växjö har dom Castrol iallafall......

Mvh
Patrik 325i -92
Ko
663
Koffe
320iC -93
I Enköping oxå... (Castrol SLX tror jag den heter).

//Koffe
Deliq
Enligt min förra "hovmekaniker" är det upp till verkstäderna själv att välja oljeleverantör så länge de använder sig av rätt kvalitetsklass på oljan

M V H // Deliq
Visa användare
472
w9816
D7 -??
OK...på Castrol.com kan man läsa:
"Castrol is the main lubricants brand recommended by BMW for their approx. 3,500-plus dealerships worldwide."
Men kanske det ligger nåt i vad Deliq skriver, att det inte är nåt absolut krav. Hursomhelst, eftersom man inte kunde säga på BMW varför man inte hade Castrol, så har jag skickat ett mejl till Castrols marknadsföringsavdelning också...vi ska se om dom svarar...
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Tror inte att det spelar någon roll om man väljer Castrol, Mobil eller Shell, det är högkvalitativa bra oljor allihop. Den olja som ofta anses som "världens bästa" är ju för övrigt Mobil 1.

Att BMW rekommenderar Castrol beror säkert enbart på att de har bra avtal med dem och får oljan till nya motorer till ett bra pris och deras motprestation är då att rekommendera just den oljan...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det står även BMW rekomenderad i Mobils oljemanual.
De flesta BMW återförsäljare hade tidigare Mobil
men det verkar som det mesta är upp till återförsäljarna att bestämma.

Goodwill rep
Fri prisättning
Rabatter
Servicepriser
Timdebitering
Kunnandet verkar variera väldigt mycket.
För och nackdelar och väldigt förvillande enligt min uppfattning.

MVH
Hasso
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Fick svar från Castrol i dag. Dom jobbar hårt på att få alla BMW-verkstäder att tillhandahålla Castrol oljor, men har inte nått ända fram ännu.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det står ju Castrol på F1.an så det är väl klart att
de vill att alla ska sälja den.Sponsoravtal och dylika ting påverkar säkert också.

MVH
Hasso
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hasso: Jo men bmw rekommenderade Castrol innan dom började sponsra F1an. Alla nya bmw levereras väl inte med Michelin heller eller hur är det med det nu?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Beror väl helt vilka paraller som man vill dra??eller.
Har det stått nått annat oljefabrikat på F1 bilarna
?? inte vet jag.Men jag vet att för ca 2 år sedan böt BMW från Mobil till Castrol på de flesta ställen,
enligt va de sa själva när jag köpte min bil.
Reklammässigt så vore det väl ingen höjdare för Castrol
om alla BMW.handlare sålde olja av ett annat märke.
Det finns säkert ett avtal med BMW centralt i Tyskland
som ger ett bra inköpspris tack vare sponsningen
vore konstigt om det inte vore så.

MVH
Hasso
Deliq
Om verkstaden har en tillhörande bensinmack ( t.ex. Shell ) vore det kanske underligt om de inte använde sina egna oljor, men om man som kund önskar ett annat fabrikat än det verkstaden använder så tror jag säkert att de häller i det som önskas ( mot tillägg förståss )om du inte har det med dig.

M V H // Deliq
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hasso: Ja ELF sponsrade Williams innan.

Klart själva bmw servicen får ett bättre pris på castrol men undrar om vi som konsumenter får det ;) Tycker inte att oljeservice priset gått ner så där jättemycket de senaste åren.
Kowalski
acey: "tycker inte att oljeservice priset gått ned jättemycket de senaset åren".

The Understatement of the year!! I juli förra året betalade jag 970 spänn för oljeservice hos Förenade Bil i Malmö, Castrol helsyntes. Idag vill samma firma ha 1500 spänn. Tala om saftig höjning för en halvtimmes jobb...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Varje Bmw-handlare har ett avtal. I detta bör det rimligtvis ingå att i enighet med övriga koncernen följa den strategi man har valt. Bmw centralt har har förespråkat Castrol efter det stora avtalet som gjordes 2000. Att sedan några enstaka inte följer strömmen är väl mer regel än undantag. Tycker man har lyckats rätt bra med tanke på att det bara är 1 (tror jag) som fortfarande har Mobil kvar.

Mobil har exempelvis ett centralt avtal med Volvo där drygt 90% av handlarna säljer Mobil. Vissa har andra fabrikat medans en del har två märken på hyllan.

Man kan ju helt enkelt säga att det handlar om "business" där alla vinner på starka varumärken...

Mvh
Anders S.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tror att Mercedes och Opel kör Mobil också.

Angående att elf sponsrade williams så var ju det under renault tiden så det spelar ju ingen roll vad bmw körde med då.

Skulle vara intressant att veta om alla nya bmws ska ha michelin suler som en del av det avtalet williams har? Man har ju sett bilderna på CSLen där det står michelin klart och tydligt på sulorna.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Mercedes är kanske Mobil:s starkaste samarbetspartner. Det syns ju inte minst på F1-bilen.
Saab/Opel har mycket riktigt ocskå ett avtal där bl.a fabriksfyllning görs med Mobil (liksom Volvo).

Angående Michelin så finns det väl bara två leverantörer av däck i F1? Det känns mer som att Michelin, iom att man syns på flera andra bilar också försöker stärka varumärket med att just synas i hela F1-cirkusen. Sen har man ju valt att synas ännu mer på dom "bättre" stallen vad jag vet (rätta mig om jag har fel)

Sen kan man också säga att det leverantörerna vill åt är eftermarknaden, det är ju där dom gör pengar. Jag vågar påstå att Castrol inte tjänar några jättepengar på fabriksfyllningen (kanske inte gör vinst alls?).
Det är på oss som servar vår bil dom tjänar pengar! Men det är sånt vi får leva med :)

Mvh
Anders S.
Kowalski
acey: På fabriksnya BMW sitter det för det mesta Continental eller Michelin.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kowalski: Jo jag är medveten om detta (undrar om det finns något gammalt avtal som BMW har med Continental?).

Anders: När michelin kom in i f1 hade dom bara williams (som inte direkt var ett toppstall) Nu har dom williams, renault och mclaren. Men också många "dåliga" stall som tex minardi. Bridgestone har å andra sidan Ferrari som är det ledande stallet. Klart man sponsrar motorsport osv för att stärka varumärket och tillslut tjäna pengar på oss konsumenter.
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Nån som vet vad Castrol GTX är för sorts olja? 5w-40 tror jag det stod också...? Hel-, delsyntet, eller möjligen rapsolja :-) Hittade en billig dunk på en stormarknad, men det står inget om sorten på förpackningen (och personalen ver det liksom ingen idé att fråga...) Har letat på Castrols webbsida och där finns en som heter GTX Protection Plus, vilket jag inte tror stod på denna förpackning, men lik förbaskat så framgår det inte vilken sort det handlar om (eller så är jag blind). Tacksam för hjälp!

Mvh
///Pewe
BMW E28-registret #157
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.