|
|
|
|---|---|
|
jag har kört med mineralolja innan som skulle va ett bra val enligt en mer vetande, gtx 3 protecti tror det va 15w40 men nu e det vinter och jag har läst på om olja så jag har bytt till en syntetolja nu 5w50 som borde vara mycke bättre enligt allt som ja läst bla här på autopower. men nu till det vesäntliga det blåryker ganska friskt när ja startar bilen men även när den är varm speciellt när jag kopplar ur för att växla efter att jag dragit på å turbon fått jobba lite(glömde säga att det är en m20b20 turbo) innan jag böt olja så blårök det inte, iaf inte som nu. kan turbon som är en t04 hybrid blivit sliten eller har ni nått annat förslag? mvh.... | |
|
nähe ingen som hade nått tipps om vad det kunde bero på=( jag som hade hoppats på att JOHAN B som kan det där med olja skulle komma med ett bra förslag =)) mvh.. |
|
Conan999 |
Om man har turbo ska man alltid ha en helsyntet olja i bilen. Conan999 |
|
Å vad grundar du det på conan999 ? mineral duger minst lika bra. |
|
|
Byt till mineral. syntetiska har högre krav på packningar å tätningar.. |
|
|
jag har hört många som åker turbo med mineralolja (äldre bilar) men jag har hört fler som förespråkar syntetolja framför mineral frågan e bara varför min bil började blåryka som f...n efter bytet. oljan innan va ju tjockare vid kall men tunnare vid lite temp men då rök det inte så ja blir lite skruvad vad blåröken beror på. men va fan ja kör tills det rasar då ser man ju vad som felade =)))) |
|
| ja mr-x det ser ut som det får bli mineral igen, ja vill inte att hela världen ska se vilken väg jag tagit på all blårök (smått överdrivet). | |
Conan999 |
Hmm jag hade i alla fall alltid syntet när jag körde turbo och det funkade väldigt bra. Turbn behöver ju lite smörjning även efter att motorn stängts av och då åker syntetoljan runt lättare i systemet. Conan999 |
|
det är en sak att gå från helsyntet till mineral men ALDRIG från mineral till syntet. det kan då lösa upp div packboxar och packningar..... har du lite otur kan det vara för sent. fortsätter den blå rycka så har du nog luckrat upp någon packning..... dragracing bilar och formel 1 kör på mineral:) så jag och alla jag känner kör på trög mineral olja till turbo. den blir så lätt och tunn annars vid värme.. |
|
|
Det är tätningarna i turbon som är slut. Antagligen tvättade den nya oljan bort gammalt koks så det är mer flöde i lagringen nu och då läcker det mer och ryker. Hade nog hänt även om du hällt i mineral när du bytte, ny olja tvättar bättre än gammal och även mineraloljor löser upp sot inne i motorn. Mineralolja är tunnare varm än syntet om båda har samma angivna viskositet. 5w50 syntet är tjockare än 20w/50 mineral när den är varm. Mineral = billigt. Syntet = dyrt, som vanligt gäller you get what you pay for... Så du ska nog inte skylla på oljan. |
|
| frågan är ska jag fortsätta att köra på syntet eller ska ja byta till mineral igen? har bara kört på den nya syntet oljan i ca 4-5 dar. det där med olja e ett hav av åsikter och man blir inte riktigt klok på det. | |
| jag hade bytt... | |
|
fredrik_325: I Formel 1 kör man definitivt inte på mineralolja, helsyntetisk 0W-30 eller liknande tunn olja används. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
| jag testar å byta olja idag å ser om det blir bättre. kan återkomma med resultat senare, förutom att plånboken blir tunnare å tunnare =) | |
|
fredrik_325: DU har så fel man bara kan ha. "alla jag känner kör på trög mineral olja till turbo. den blir så lätt och tunn annars vid värme." Mineralolja är tunanre än syntetolja när den blri riktigt varm. Mineralolja: trög när det är kallt, tunn som vatten vid värme Syntetolja: Mer liknande konsisterns genom hela temperatur-registret, om än lite tjockare kall än varm. Alla dina vänner gör således fel. /Jonas |
|
|
Anledningen till att man vill ha syntet olja i Turbobilar är bla dess högtemp-egenskaper. Tänk själv vilken temp avgashuset på turbon har när man laddar på. Annan olja vill gärna "koksa" och bränna fast, speciellt om man bara stänger av motorn när avgashuset på turbon är varmt. |
|
|
Jo rätt att Helsyntetisk olja ...slår mineral. Turbon.. håller även med en mineral olja Oljan går ju inte igenom avgashuset. Jag regarade bara på Bytet från mineral till syntet i en motor. Kan ställa till med läckor å mm ev turbo tjafs |
|
| jag har frågat på bmw och på mekonomen och på meca men alla säger att ja gått kan köra på syntet å att det där med byte rakt av från mineral till syntet skulle göra nån skillnad på packningar osv är humbugg. men till det roliga så bytte ja tillbaka till mineral och det blev bättre så vad ska man tro. | |
|
å dom som jobbar på firmor med bilar.. å sånt behöver ju inte kunna allt heller. Kan ju va helt nollade i bland. |
|
![]() 318 Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a bmw 324td E30 -88a Bmw 750ia E32 -91a bmw 730i E32 -89a |
byt olja ska alldrig köra mineral å sen övergå till syntet suntet oljan löser upp partiklar i oljekanalerna å vid extrema fall skär den för de sätter sig i lagerna |
|
det stämmer det som bmw_pelaren skriver!!! ///325/// |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.