|
|
|
|---|---|
|
Undrar om BMW ändå inte är skyldiga att ge mig en lånebil. Jag lämnar in bilen imorgon för garantireparationer (rost) Och dem har nekat mig en lånebil. Efter lite eftertanke känns det som att dom är skyldiga att ge mig en lånebil eftersom det är ett FEL på bilen. Jag behöver verkligen en bil dessa 1-2 veckor detta kommer ta. Någon som har någon input angående detta? Tack mvh. Jimmy | |
| hade min på service på bmw i norrköping.fick låne bil utan några konstigheter.värkar märkligt... | |
|
De är inte skyldiga att ge dig någon lånebil bara för att du har bilen inne på reparation. Men har de möjlighet till det så förser de oftast kunden med en bil under tiden bilen står inne på reparation för att hålla kunden nöjd. |
|
|
ok, men eftersom det är en garanti skada, har de då inte någon slags skyldighet att ge mig en bil? Om jag köper en ny bil och det är något som går sönder efter 1 vecka. Då måste man väll få en lånebil? Garanti är ju ändå garanti? någon som tycker som jag? |
|
|
jimmye: till viss del kan jag hålla med dig men du ska samtidigt vara medveten om att BMW är generösare med att tas saker på rostskyddsgarantin än dom hade behövt vara och det som BMW byter ut och reparerar hade du hos många andra märken inte haft en chans att få åtgärdat. Jag frågade själv efter lånebil när jag hade min egen inne men fick nej så det blev att bekosta hyrbil själv. Att man får en lånebil vid vanlig service är ju inget konstigt, där är du ju en betalande kund och lånebilen är ju ett konkurrensmedel. ___ //Ulf |
|
|
Jimmy! Enda sättet att få bilfirmorna att ta sitt ansvar vid garantiåtaganden är att välja bort de firmor som snålar med kundservicen. Jag anser att det är bilfirmornas skyldighet att tillhandhålla en lånebil vid garantiåtagande, särskilt om felet uppstår efter en vecka. Det vore bra om Du kunde informera oss om vilken firma det handlar om i det aktuella fallet, så att vi kan välja bort dem vid nästkommande affär. |
|
|
Får man lånebil när man lämnar bilen för den fria servicen? BMW CS #5139 |
|
| Ska du byta motorhuv eller baklucka? | |
|
J.L: Det är väl upp till varje verkstad vad dom erbjuder. Dom får väl betalt internt för dessa typ av servicar eftersom det är fritt för dig att välja var du lämnar bilen. Med andra så står väl inte den lokala verkstaden för den fria servicen och då är du en "valued customer" för dom. Jag har anlitat Förenade Bil i Malmö och Theanders i Lund. Förenade Bil hade tidigare sk lånebil som du fick betala typ en hundring för men numera så har dom bara vanliga hyrbilar och en representant från hyrbilsfirman har en egen disk vid kundmottagningen. Priserna är väl något lägre än om du skulle hyra på stan och du får BMWCS-rabatt. Theanders i Lund däremot har lånebilar som är just vad namnet säger. Det är bara att säga till när man bokar tid så får man låna en bil när ens egen är inne. Har fått en 118i de gånger jag utnyttjat detta. ___ //Ulf |
|
|
Köper du en bil av en firma, så kan de låna ut en demobil till dig om du talar med den säljaren du köpte bilen av. |
|
|
Tack för svaren. Bmw är generösa ang. Rostgarantin, iaf för mig. MEN, nästa bil blir nog inte en BWM, just på grund av detta. Jag tycker detta är att sjunka lägst, att man inte skulle få en lånebil PGA rost på en 02:a som man har garanti på är en skam, och drar skit över hela varumärket BMW. BMW är ett kvalitets märke, som man betalar dyra pengar för. Jag tycker att dem borde anpassa kundservice därefter. Återförsäljaren i fråga är BMW i Uppsala (Novation). Dessa har varit mycket bra eftersom de hjälpt mig med rosten osv. Men det SKA dom göra eftersom jag har GARANTI, så dom sköter med andra ord bara sitt jobb. Sen att dem byter ut delarna istället för att bara lacka om, visst det är jag jävligt glad över. Men det är också en sak som jag tycker skall vara ett MÅSTE. Min bil kommer aldrig igen se lika fin ut på nära granskning som den gjorde när den kom från fabrik. Detta gör att andrahandsvärdet sjunker. Suck. Är för uppretad att ens skriva om detta. Hoppas alla andra som har detta problem slipper genomgå den process jag har behövt. För att jag vet att ni är en del, har ägt 2 e46:or och dessa har rostat. Bil jä***** rostar som såll! Granska noga och lämna in på garanti är mitt råd, gör det så fort som möjligt! Mvh. |
|
| Har du nyligen köpt bilen faller det under KKL och du har rätt till ersättning för dina kostnader (hyrbil tex), är det rostskyddsgarantin som åkallats har den ingenting med KKL att göra (bilen är från -02) och BMW styr själva över det finstilta i garantiåtagandet. | |
|
Citat: Dessa har varit mycket bra eftersom de hjälpt mig med rosten osv. Men det SKA dom göra eftersom jag har GARANTI, så dom sköter med andra ord bara sitt jobb. Detta är BS, läs igenom rostskyddsgarantin, de gäller GENOMROSTNING. Bmw byter karossdelar vid minsta tendens till rost, de kunde lika gärna be dig komma igen när de rostat igenom, vilket de med högsta sannolikhet inte hinner göra på 6 år. Betänkligt.... Att en premiumbil sen inte skall rosta 2-3 år efter nyköp kan jag däremot hålla med om till fullo. Detta gör i mina ögon, att varken en bmw eller en mercedes kan kallas premiumbil. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Nej det är inte BS, ja det gäller genomrostning men kom igen. Wendtan: Skulle du ta det? Att dom säger så till dig när du lagt låt oss säga 200000kr på en BMW. Årsmod 02. el nyare. Om dom ens skulle nämna genomrostning vet jag fan inte vad jag skulle göra :) Nej men nu börjar jag bli för förbannad. Jag är skitglad att dem byter grejjerna osv. Det är kundservicen jag inte tål. Det gör dem mycket att låna ut en bil till mig. Då blir jag glad och handlar av dem nästa gång också. Men gärna mer funderingar. Och Ni som vill försvara BMW ang detta. Gör det :) Det är ju trots allt ett diskussions forum. Mvh |
|
|
Om du kikar på länken i min signatur så ser du min fd 330 Ci, Den var 2,5 år gammal och hade rullat 2600 mil när huven blev utbytt pga rost. Om Bmw hade hårddragit reglerna så hade jag nog absolut valt ett annat bilmärke nästa gång ja :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.