AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.945

Fortfarande skrammel och knack (tick)

Ta
38
Tarzanbandulo
320d xdrive-18
Har bytt olja 2 gånger, ink motorskölj. Har även tippat i omega motorförstärkare, ingen skillnad. Motoroljan här Valvolin SynPower, 5w-40. Har bytt kamkedjesträckan, ingen skilland. Bilen är en 525im -02. 13400 mil. Alltid servad hos BMW.

Har haft diverse motorkunniga och lyssnat på den, ingen kan komma fram till vad det är.
Kan det var oljetrycket som är för lågt, men inte tillräckligt lågt för att varningslampan ska börja lysa? Har det varit några problem med oljepumpen på e39, 525? Kan spännrullar för ett liv så att det låter som en dieselmotor på tomgång? vanos? Ljuden blir värre ju varmare det blir. Det är inget ljud som tränger in i kupén, endast när man står utanför. Låter mer underifrån än överifrån. Har ingen biltransport att frakta bilen 9 mil till närmsta BMW verkstad, å ringer man dem så säger de att de måste få in bilen för diagnos, dumt att köra? Jag tycker då det.
Hej!

Jag är definitivt inget proffs, men av vad jag har hört kan det vara så att om du har hydrauliska ventillyftare så kan det knacka en del när dom blir gamla. Vet inte exakt vad det är som blir dåligt men kanske kan vara en idé du kan spåna vidare på? Lycka till!

//Daniel
Ta
38
Tarzanbandulo
320d xdrive-18
Jo visst kan en del av ljudet komma ifrån lyftarna, men jag tycker inte det ska ske efter 13400 mil, bilen är ju knappt inkörd. Något måste ligga bakom att det har börjat ticka, knacka.
Je
61
Jean123
M50B28 Turbo
13400 mil och bilen inte inkörd??? :S. altså förklara lite mer hur det låter? svårt att veta. lyssna så det inte tickar under bilen typ!
Ta
38
Tarzanbandulo
320d xdrive-18
I helgen rev jag av drivremmarna för att se om det var någon spännrulle som lät. Men det var det ju inte. Men så av en liten slump så skruvade jag bort oljelocket med bilen igång, Knacket, rasslet försvann. Skruvade dit locket igen å då kom det tillbaka. Tomgång blir inte märkbart sämre när locket är bort, går lite ojämnt men inte mycket. Men det irreterande ljudet försvann!!!! Vad är det som framkallar ljudet? Vacumpump? Har jag för mycket vacum i motorn? Ljudet uppkommer inte direkt efter start utan bilen måste stå ett tag på tomgång eller köras för att det skall komma.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Vet inte men..
Kan det inte vara vevhusventilationen som är tät!??

Börjar själv bli lite orolig för att detta skall inträffa då man läst endel om det.

//Håkan
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Är det lätt att rengöra vevhusventilationen på M52/M54?
Ta
38
Tarzanbandulo
320d xdrive-18
Jo det verkar vara den. Har bildats en hel del avlagringar i slangen från ventilkåpan. Ser säkert ännu värre ut ju längre ner man kommer. Skrammlet verkar komma ifån vakumpumpen som jobbar för fullt. Håller tummarna på att det är det som är felet, har fått alltför många mkt mer negativa besked om vad det kan vara. Jag undrar också om det är svårt/jobbigt att rengöra vevhusventilationen
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen!

Så här ser det ut på min bil:
Länk?
model=DM11&mospid=47537&btnr=11_2194&hg=11&fg=15

Kommer man åt att få loss slangarna 2 & 4 är vä det en bra start.
Då borde man även se hur det ser ut i tryckregleringsventilen (nr 1)

//H
Ta
38
Tarzanbandulo
320d xdrive-18
Har börjat riva vevhusventilationen. Oj vad det var igensatt!!! Har endast gjort från Oljestickan och upp till första kopplingen. Totalt igensatt!!! Antar att det inte är så, längre upp eftersom jag har för mkt vakum i min motor, men sätter det igen högre upp förstår jag att man skjuter packningar och all olja följer med ut i avgassystemet. Ska fortsätta blåsa resten med tryckluft och se om det sitter nått skit där.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Berätta gärna hur det gick när du är klar.
Förklara hur man lättast går till väga.
Tänker se över min när det blir lite behagligare temperatur ute.

Personligen så tycker jag att BMW borde återkalla bilarna för att åtgärda detta. Finns en ombyggnads som skall eliminera problemet. Allt för många har kört sönder sina motorer pga att ventilationen frusit.

Mvh Håkan
Tarzanbandulo:
Har du möjligtvis tid att återberätta vad och hur du gjorde tillsammans med lite bilder?

Mvh
Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.