AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.472

e 39 tål inte kallstart ELLER

jag skulle kallstarta min 523:a den va just på väg att starta men jag var för snabb att släppa nyckeln, när jag vrider på starten igen finns det inget motstånd i motorn låter som att försöka starta en gammal volvo som kamremmen har gått på,har någon varit med om det???? det var ca 20- ute
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hmm! kör startmotorn i 30 sek i sträck utan att släppa nycklen får du se om det hjälper , jag kan inte verifiera efter eget vetande tyvärr utan hört detta av en bekant som råkat ut för detta och fick av BMW anvisningen att köra startmotorn i 30 sekunder (vilket är jäkligt länge) någon form att reset sker då och bilen ska bete sig som vanligt igen. Nu kanske man inte har batterikapacitet för detta vid -20C.
Själv hade jag gissat på lyftarhäng och fått skruva ur stiften och pumpa i några droppar i varje cylinder för att få tillbaka kompet.

OCh starta aldrig en M52 utan att köra den minst 5 minuter om den är kall, de blir tvärsura, redan efter 2 kallstarter på raken så är ofta bilen inte startbar dagen efter.

///MVH Hasso
Länk
ja jag fick gnugga som f.n med fullgas efter ett tag började den slå på en eller två cyl till slut starta den men gick skitkasst ett tag och gick inte på tomgång, men nu går den som en klocka igen.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Det är som Hasso säger. Det låter som man är helt utan komp. En bättre idé är att bogsera igång den, då fyller man inte på kattarna med ytterligare oförbränt bränsle.
Går även att skruva ur stiften, rycka säkringen till bränslepumpen och köra startmotorn, men det är inte så roligt när der är -20 ute.
Varför det låter som man är utan komp kan man undra, lyftarhäng låter osannolikt,
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag och många fler har råkat ut för detta, på just e39. Det är bara att köra på starten, och hoppas att batteriet räcker, när den till slut startar, är den sur som tusan i början.

BMW CS #5206
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Så har det även hänt mig, intressant! Ok detta hände i korta drag.
Såg att vä bak hade ohälsosamt lite luft,flyttade bilen 50met till garaget (kallstart)-14.Av med bakhjul och snabb koll av däck böt ventil och monterade tillbaka.Körde tillbaka bilen framför trappen,tänkte att jag måste köra en sväng men struntar i detta pga stress till jobb.Sen på morgonen när jag är i s-vall så ringer tanten o säger bilen startar inte så jag tog bussen.

Hemma igen och vid start försök så snurrar det som om maskin var matad med 24v,vet exact vad som hänt så gasen trycks ner och strarten får gå.Efter 22sek så kommer en cyl i taget och efter 25sek så går den själv på 3burkar.Tar ytterligare ca 20 sek innan alla cyl fungerar.

Är glad att man fick uppleva detta och inte bara läsa om det,och lyftarhäng kan jag inte säga det är utan snarare rejält sur motor.Det som upplevs som komplös är sporadiska gnistor som hjälper till att "snabba" på motorn utan att den egentligen tänder,så upplevde jag min motor alla fall.

Och bilen en 520-95.

Mvh/Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.