AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.503

Vågar jag köpa X5 4.4 på 20 000mil?

Sida 2 av 2
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
TripleA:

Du behöver ju inte vända dig till en bilfirma för att få hyffsade lån. Du har ju tex "medlemslån" om du är med i ett fackförbund till hyffsad ränta..

Mvh Jimmy
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Lövet, fördelen med den bilägaren är att den familjen är ärlig, så det är bara att ringa och prata med dem så berättar de vad som är fel. jag tycker att det är hedervärt och då kanske vi kan låta bli att smutskasta dem alltför mycket. det är en helt vanlig familj som blev lurade då de inte kollade upp bilen ordentligt, en blåsning som kanske kostar dem 50 lappar + att de står med en osäljbar bil.

Kristoffer, helt rätt. det är bara utrustning som gäller för att få bilen såld, men det gäller även färg! det är egentligen bara svart/silver/grå som är riktigt hett på X5:orna, grönt/pissgulmetallic/rödmetallic är heldött, de är extremt svårsålda och står kvar länge på firmorna.

tripleA, gissar att det är den här bilen du frågar om? Länk
Det är en bil som verkligen är rätt utrustad, den är faktiskt en klon på min gamla 4,4:a som jag sålde för ett drygt halvår sedan. jag håller fast vid att prislappen inte är helfel, förutsatt att du inte behöver spendera pengar på den. det innebär att det ska finnas vinterdäck, sommardäcken ska vara minst 75%-iga, hyfsat nyservad, ett M-test (ett måste på en sådan bil!) ska vara fritt från större reparationsbehov. då skulle jag bjuda 195' vid kontantaffär och se om de tog det. mycket mer än så skulle jag inte betala. skicket är svårbedömt, men på bilderna ser den fräschare ut än många s.k. 12000-milare. för ALLA X5:or kan väl inte ha rullat bara 1200-1500 mil per år, det är faktiskt en 7 år gammal bil vi pratar om.

mullret, en del av min poäng är just att man måste bedöma X5:orna var för sig, eftersom eftersatt underhåll lätt kostar 30 lappar. att då säga att en bil bara är värd 160 lappar (50 lappar billigare än den billigaste på blocket som råkar vara den tripelA möjligtvis frågar om) är enligt min mening inte rätt. då kommer du att få leta X5 väldigt länge, om inte för alltid....

det som är lite intressant rörande X5 är att de numera är dyrare i tyskland än i sverige, mycket pga att svenska journalister inte tycker vi ska åka SUV:ar. så att importera sådana är ingen bra affär, däremot kanske de snart kan exporteras?

mvh Johan
ShProPro-medlem
207
Shopkeeper
X5 3.0iA -04 Safirsvart
Lövet, Jag undanhåller ingen information, jag menade bara att om du ringer dom så får du säkert samma info som jag fått, enligt uppgifter som jag fått på telefon av en av säljarens familjemedlemmar så misstänker/tror dom att bilen har gått cirka 12-13 tusen mil, dom har blivit lurade när dom köpte den, om skruvningen har gjorts av importören eller om den skruvats i Tyskland vet dom dock inte...

MVH
"Shopkeepern"
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Minst sagt olika besked här, enligt shopkeeper har bilen gått 13000 mil istället för 8500 mil men enligt Johan är bilen osäljbar? Har ni verkligen ringt på samma bil eller är "osäljbar" bara Johans tolkning av vad en 5000 mila skruvning gör?

En skruvning på 5000 mil kan väl knappast göra en bil osäljbar? Justera upp mätarställningen, upplys köparen om detta och prissätt den något lägre än en ärlig 13000 milare? 50.000 lägre kan det väl inte bli tal om såvida bilen inte är felaktig på annat sätt än mätarställningen?

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
ShProPro-medlem
207
Shopkeeper
X5 3.0iA -04 Safirsvart
Vadå "minst sagt olika besked" och "ringt på samma bil", jag upplyser om en sak som du undrat över, och Johan om en annan sak...

MVH
"Shopkeepern"
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag undrade över vad egentligen det är som gör bilen "osäljbar" enligt Johan. Enligt mig måste det vara något mer för att kalla en bil osäljbar än att mätarställningen visar 5000 mil för lite.

//Lövet

ShProPro-medlem
207
Shopkeeper
X5 3.0iA -04 Safirsvart
Nu skrev jag aldrig att den är skruvad 5000 mil, det är bara du själv som skriver det, den har på mätaren ca 8700 mil idag, och har den gått ca 12-13 tusen som jag skrev så är den skruvad ca 3300-4300 mil, jag kan också upplysa dig om att dom försöker sälja bilen via blocket då bilfirman där dom köpt en ny bil inte byter in X5:an iom mätarskruvningen, annonsen dom har ute nu är inte den första annonsen heller, den är förnyad efter att annonsperioden gått ut, så uttrycket "osäljbar" kan stämma rätt bra i det här fallet....

MVH
"Shopkeepern"
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

andreas: problemet är väl inte direkt 5000 mil. Dom tror att den är skruvad 5000 mil vilket ger en viss osäkerhet. Falsk dokumentation och saknad historik gör att många inte är intresserade. Det är inte samma sak att sälja en ärlig 13000-milare och en som har en mätarställning på 8500 och som troliken rullat 13000 mil. Det är väl detta som Johan menar med osäljbar. Självklart går den att sälja men dom är tvungna att dumpa priset.

Bilfirman i Malmö som har den långmilade är väl inte direkt känd för att vara jätteseriösa men bilen ser fin ut på bilderna. Personlige tycker jag det är sjukt höga priser på X5:orna. Skulle jag byta min (minst) ett år nyare 530iAT med liknande utrustning och rullat mindre än hälften så skulle jag behöva lägga en 30-40' imellan. Men...det är ju marknaden som styr.

___
//Ulf
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den skruvade X5an är billigast på blocket och har en riktig mätarställning runt 13000 mil (vi får anta att det stämmer). Vad tycker du vore rätt pris på den då?

//Lövet

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hmm, så den firman som 4,4:an står på har inte det bästa ryktet? då skulle jag nog titta vidare, för en sådan bil lär du se till att firman klarar av att stå för sitt garantiåtagande. på min 4,4:a pajade styrboxen innan leverans, och efter leverans bytte de bromsskivor bak, LMM, termostat, vattenpump och lite annat smått och gott som sammanlagt kostade närmare 20 lappar. då gäller det att ha köpt den av en seriös firma! i mitt fall var det inga problem, men har firman tex figurerat på konsumentverkets svarta lista så skulle jag bli skeptisk.

Lövet, du får naturligtvis tycka att den är ytterst säljbar, men jag tycker inte det. jag skulle har svårt att sälja en bil jag inte kan stå för, och jag kan knappast stå för en bil med falsk servicebok och ytterst osäker mätarställning (eftersom ingen vet den riktiga!). men det finns säkert andra som vill göra det, många som säkert dessutom "glömmer" att uppge riktig mätarställning när de sedan ska sälja den vidare. som tidigare sagt, det är inte lätt att sälja en bil i dagens läge, och det blir inte lättare när det första säljaren måste säga är "serviceboken är falsk och bilen har egentligen gått 3-5000 mil längre än vad mätaren säger. och jag vet ingenting om/när/hur den är servad sedan ny"....

nu är ju jag partisk, men jag har svårt att tro att X5 står inför ett tokras, med tanke på det sjukt stora intresset för nya X5:an trots en nästan skamligt hög prislapp. lyftet på 20 % mellan en likvärdigt utrustad -06 och -07 med 3,0d-motorn är på gränsen till hutlöst. samtidigt håller det enligt min åsikt uppe värdet på de äldre X5:orna. jag trodde min skulle rasa nu när den nya går att beställa, men jag ser inga tecken alls på det. möjligtvis att det kommer ett tapp när inbytesbilarna lämnas in, men samtidigt är numera hela BMW Sveriges nybilslager av "gamla" X5:or sålt. jag tror många liksom mig tycker att ett mellanpris på 300 lök för en två år nyare bil med samma motor och snarlik utrustning är lite väl häftigt....

min åsikt är att en fullutrustad X5 4,4 -00 i rätt färgkombinationmed 13-14000 mil i mkt bra skick fortfarande är värd runt 225'. jag hittar i alla fall inget som motsäger det? ok om det fanns 3-4 stycken under tvåhundrigen, då hade jag fått byta ståndpunkt, men det är ju inte fallet? som jag tidigare sagt, de som skriver ner värdet på X5:orna är ofta de som ändå inte kan tänka sig att köpa en sådan, och därför tenderar värderingarna att bli för låga. men, framtiden får utvisa om jag har rätt eller inte!

Mvh Johan
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Länk X5 4,4 -01 7,5k mil sv.såld = 239.000 kr

Länk X5 4,4 -01 10k mil sv. såld = 239.000 kr

Givet dessa två (som båda varit tillsalu i över en månad) känns 225' för 13-14k milare ganska högt? Eller med vilken faktor värderar du milen?

//Lövet

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Lövet, en motfråga: gör Länk att alla 4,4:or helt plötsligt är värda över 400 lök?

som jag säger om och om och om igen: bara för att det går att hitta EN bil billigt betyder det INTE att den enskilda bilen sätter värdet på alla andra. de bilarna du länkar till är de två billigaste -01:orna på blocket. de verkar fina och fräscha (med undantag av den som delvis (!) är nedlackad), men är knappast fullutrustade. att de inte är sålda tyder inte på fel pris, det kan finnas massor med anledningar. i princip alla bilar som är till salu nu har varit det i en månad, kolla med en bilhandlare så säger de liksom jag att bilmarknaden står tvärstill mellan lucia och slutet på februari.

jag brukar köra på teknikens världs milvärdering, som jag har för mig ligger på 2,50 kr per övermil (över 1500 mil/år). man kan ju räkna ända upp till en femma också, det beror på biltyp och en massa annat.

mvh Johan
Ba
22
Bagaren
X5 3,0-02
Angående priser på X5or slår priserna väldigt olika.Har haft 3 st X5 3,0
alla sv-sålda.Gjorde ett byte i oktober fick 299000 för en -02 utan navi
mot en 320d Touring-06 600mil,X5 var en bensinare,hade gått 3400mil.Sen måste jag säga
att import drar ner värdet rejält,har haft ca 15 bmw både sv-sålt o imp
och det har alltid inneburit strul när man ska sälja el byta in.Har haft en
antal Porschrar,där är det inte lika känsligt med import.Tycker att priset
på X5an med 20000mil är ett skämt,min åsikt

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Oaktat säsongen, om det inte går att sälja en svenskåld X5 med 7500 mil på mätaren för 239 så går det nog ännu mindre att få 225 för en 13000 milare. Detta om vi antar att bilarnas skick är samma. Att säsongen skulle vara stendöd är jag inte övertygad om när det gäller biltypen. Snarare borde spekulanterna bli mer sugna nu när det är snö, elände och iskallt. Att det inte går att sälja en cabbe nu är en helt annan sak.

"att de inte är sålda tyder inte på fel pris" Tja, där har vi nog olika uppfattning och låter lite som ett önsketänkande av en X5 ägare. (Obs: Detta är inte en förolämpning)

PS Ett flertal i min bekantskapskrets (som inte är jättestor), 4 st för att vara exakt, har både sålt och köpt bilar de senaste veckorna DS

//Lövet

Oavsett om man väljer att hålla med Johan eller Lövet eller (som jag) helst håller sig rätt precis mittemellan dom, så är det svårt att bortse från några enkla fakta:
- de tidiga X5:orna börjar bli rejält gamla nu
- få människor gillar att betala 4 000 kr i fordonsskatt
- ungefär lika få människor gillar att en bil drar 1,88 l/mil stadskörning
- en X3 -04 har ungefär samma prislapp som en X5 -01
te
303
ted81
BMW M3 E92
Anders N ... å jämföra en x5 med en x3 är ganska orättvist.

det är ju som å jämföra en E36 med en E60, (detta är min personliga uppfattning)
ted81 - Och min personliga uppfattning är att många väljer en X3 före en icke-faceliftad X5. Att det skulle vara samma jämförelse som E36 vs E60 håller jag definitivt inte med om. Det är betydligt mer logiskt att dra paralleller till E39 vs E90 isåfall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.