AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.504

Vågar jag köpa X5 4.4 på 20 000mil?

Sida 1 av 2
ja, som rubriken lyder... har hittat en x5 som verkar fin. En 00:a som rullat 20 000mil. Fullutrustad.... nåt att våga köpa? vet att motorn går mycket längre än så bara den är regelbundet servad, men övriga bilen? nån som kan tänkas veta? och dessutom.. är 209 papp för mkt begärt?
Tycker nog att 209 är för mycket begärt. En bekant hade en 00:as 4,4, 13" mil, nya däck, nyservad mm till salu för 219" och fick bytas bort då bilarna verkar iskalla på beg. marknaden, så pruta hårt!
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Jag tycker också att 20000mil gör bilen väldigt ointressant om priset är 209kkr.

Står dock inget om dokumantation och utrustning...men men
Länk

Kankse kan vara ett alternativ...
Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Har mycket svårt att tro att "marknaden" är villig
att betala 209000kr för en sju år gammal stadsjeep med
20.000 mil på mätaren.

Mitt råd:
Leta efter att annat exemplar.
Tänk på den dagen du tröttnat och vill byta till något annat och
"Svarte Petter" skall avyttras...Fritt fall...........

Leffo
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Träffade en bilhandlare för två månader sedan som sa "Köp en med diesel om du tvunget ska" samt "Helt fel PC ( political correctness ) köra X5"
Seriös kille. Han hade 3 suvar till salu på gården...så det var inget skitsnack.

Vem vill grannarna skall anse en vara miljöbov? Iofs behöver man inte bry sig, men driftskostnaderna är mkt höga... Och törsten likaså...

En med 20K mil skall inte kosta mycket över 160K

M3/// Mullret
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
ojojojoj, 160k för en X5 4,4? den enda som kan ge en sådan värdering är någon som är helt ointresserad av bilmodellen. ungefär som om jag skulle värdera en toyota avensis....

de står sig faktiskt fortfarande äckligt bra i värde, jämför gärna med en snarlikt utrustad 540-touring som kostade samma peng som ny. skulle någon hitta en ärlig och VERKLIGT fullutrustad för under 200 lök så är det bara att gratulera, 20000 mil eller ej. när jag sökte på blocket så fanns det ingen under 200, inte ens en sur 3,0:a.

dieseln kan jag förbehållslöst rekommendera, det är den bästa bil jag någonsin ägt. lika snabb som en 4,4, men drar bara 0,9 blandat och 0,75 på landsväg. nackdelen är att de kostar 30 % mer än en bensinare, och det får man många kubikmeter bensin för....

mvh Johan
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag måste bara tillägga att jag pratar fullutrustad, en bil utan sportpaket är mycket billigare, säkert 20 lappar, liksom om den saknar dragkrok, skinn osv. navi är jag kluven inför, tror avsaknaden drar ner värdet, men de gamla 4:3-skärmarna ser verkligen trista ut och ett handnavi för 3 lappar är idag överlägset på alla sätt och vis.

mvh Johan
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Sur och sur. (3.0)
Enligt min uppfattning kommer 3.0:an passera 4.4 i andrahandsvärde
och efterfrågan som begagnad. Skulle jag mot förmodan rekomendera en vän att satsa på en X5, så skulle jag rekomendera 3.0:an helt klart.

X5:an har haft ett enanstående andrahandsvärde hittills.
Det beror i och för sig på att det är en mycket lyckad och säker
SUV. Men Jag tror vi snart kommer att få se en KRAFTIG minskning i efterfrågan på den här typen av bilar och då skonas INTE X5 i prisraset, tvärtom.

Mvh.

Leffo
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Diesel skulle jag förstås rekomendera i första hand ;)..

Leffo
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Leffo, jag har ägt en av varje motoralternativ, och jag skulle inte köpa en 3,0 igen om inte den var mycket billigare än en 4,4. den deciliter det skiljer i både faktiskt och enligt bränsledeklarationen angiven förbrukning uppvägs med råge av motorljud, bottendrag, effekt/vrid och att 4,4:orna har helt annan utrustningsnivå. Det är möjligt att 3,0:an blir dyrare framöver, men då beror det på att folk TROR den är mycket billigare att äga, inte faktiska uppgifter.

Det är möjligt att andrahandsvärdet rasar på SUV:ar, men knappast så länge bränslepriset ligger under 15 kr/l. det finns alltid folk som har behov eller tycker sig ha behov av en större och säkrare bil. och ifall det blir ett sådant fall så kommer de rambyggda SUV:arna att falla mest, det fåtal med självbärande kaross kommer att klara sig bättre.

som sagt, de som uttalar sig om prisras osv på SUV:ar är ofta de som i alla fall inte är intresserade av biltypen. det säger jag absolut inte som något drygt och otrevligt eller kritik till er som värderar i den här tråden, det vill jag poängtera. men gillar man inte SUV:ar så tenderar man att såga hela bilkonceptet, och därigenom sätta oskäligt låga priser på dem. det finns tvärt om en mycket stor marknad för dessa bilar, med mycket köpstarka kunder redo att handla.

att enskilda bilar inte blir sålda kan bero på så himla mycket, så att någons bekant inte lyckats bil av med en X5 4,4 betyder knappast att alla X5:or är osäljbara. jag tror att alla som har bilannonser ute just nu kan enas om att det är toklugnt på telefonen, och att det har varit så de senaste 2-3 månaderna.

Mvh Johan
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Johan det ligger säkert mycket substans i vad du skriver angående
marknadens almänna inställning till SUV fordon och liknande.
Men jag står fast vid min ståndpunkt att inte rekommendera
4.4:an mot 3.0:an vid valet mellan dessa två bensinmotorer.
Har kört dom flesta motorerna i X5 inkl. 4.6IS dock inte 4.8:an :(

Som jag skrev så skulle jag först och främst rekommendera
Dieseln om det var en X5:a som var det enda tänkbara valet.
Måste väl finnas några skäl att du själv valde den drivkällan
istället för den stora törstiga bensin V8:an? ;)

Att som trådskaparen frågar: "Vågar jag köpa en X5 4.4 med 20.000mil?"
Det skulle jag bestämt avråda ifrån om priset inte var det rätta.
Priset är inte det rätta enligt min uppfattning.

Jag sågar inte SUV-konceptet, jag tycker Suvar har sitt berättigande på det svenska vägnätet främst då i Norra Sverige. Jag tror också bilindustrin kommer att svänga om rodret till mera "Crossover" stil på bilarna, för att blidka marknaden och fortsätta försäljningsframgångarna med större fyrhjulsdrivet.

Sedan får folk tycka och köra vad dom vill...
Det är väl det här som är så kul med forum?
Många olika åsikter/uppfattningar och debatter.... ;)

Mvh.

Leffo
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Men vi kan väl i alla fall enas om att betala 209tkr för en 20.000 mils X5 är dumt när det finns en 8500 milare i Jakens inlägg för samma pengar? (givet samma utrustning och ej skruvning) Länk

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Lövet, jag är dessvärre konsekvent motståndare till att använda ett enskilt annonspris för att sätta priset för samtliga andra bilar på marknaden. visst, är de direkt jämförbara efter att man har tittat på båda så är valet självklart, det håller jag med om. men är 8500-milaren en fulimport så faller den bort direkt! den måste vara importerad för ett par år sedan med ett W-nummer, och med tanke på att den borde ha gått kanske 6000 mil på 5 år vid importtillfället så är åtminstone jag skeptisk till att den är ärlig. tyvärr är det just så, de billigaste på marknaden visar sig i stor utsträckning ha tveksam historik.

Leffo, självklart gäller det att hålla debatten levande. fast jag håller inte med om att en SUV måste vara "berättigad" för att ägaren ska få tillåtelse att äga en sådan, för i så fall är alla bilar som erbjuder något mer än arselfraktning på billigast möjliga sätt (tex Smart, Lupo 3l osv) vara "ej berättigade".

Och för att förtydliga; jag skulle inte heller betala 209' för en 20000-milare om den inte var absolut fullutrustad och i ett mycket fint skick, om ens då. men att värdera den neråt 160' utan att veta något om den är enligt min mening alldeles för lågt.

Mvh Johan
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om du skulle sälja en skruvad X5 inte skulle du väl skylta regnummer, bostadsadress, hemnummer och namn? Annonsen passar inte in på de vanliga "blocketblåsningarna" dvs inget namn, oreggat nummer, bullshit om milintyg eller en "måste säljas pga tjänstebil" på en bil som är importerad en vecka tidigare.

Jag vill inte gå i god för bilen men den är i alla fall ingen uppenbar skruvning.

//Lövet

Lövet: Det är väl inget som säger att det är säljaren som importerat bilen? Om fifflarna bara sålde bilar till varann vore det väl gott och väl. Det har vällt in mätarskruvade bilar i 15 år, risken är väl ganska stor att en och annan förr eller senare hamnat hos en vanlig Svensson och sedan blivit utannonserad med regnummer, namn och telefonnummer.

Mvh
/Janne
ShProPro-medlem
207
Shopkeeper
X5 3.0iA -04 Safirsvart
Lövet, om du ringer ägaren till bilen du länkar till så kommer du att få information som inte är den roligaste att höra...

MVH
Kent
Jag letar *fortfarande :-)* efter en större bil och har funderat ibland på SUVs, däribland X5. De har sjunkit en del i pris men X5:or (oavsett 3.0 el 4.4) med sportpaket, rätt färg och med skinn, automat och drag brukar säljas rätt fort.

Så jag håller faktiskt med Johan, tror inte att segmentet är riktigt så dött som många tror, dock vill jag understryka att rätt utrustning är A och O för biltypen.

För min del hade en X5:an huvudsakligen tjänstgjort som transportmedel för familjen på helger med ett par längre etapper under sommaren/sportlovet. Dvs in alles kanske 1200-1500mil/år och då spelar 6- eller 8 cylindrar knappast någon större roll.
Alltså hade det nog blivit 8-cylindrigt för min del eftersom dessa i regel har skinn, sportpaket och automat och den fyrpipiga baken ser trevligare ut :-)

Diesel passar egentligen bilmodellen utmärkt men skatten blir vansinnigt hög och är därför enbart ett alternativ för den riktige långpendlaren.

Samtidigt känns drygt 200kkr som dyrt för en X5 med 20kmil, mycket därför att bilen i stort sett blir osäljbar i nästa veva. Hade nog försökt sikta på en 12-15kmilare istället om man tänkt ha den ett par år.
Ok, så med andra ord så är 209k för mkt pengar för en som rullat runt 20 000 mil... men den körsträckan kan iaf kännas ärlig på en 00'.a... antagligen import. jag har oxå kikat på den X5:an som Lövet länkar till på blocket, men har man som jag inte 210k cash i fickan så måste jag ju vända mig till en bilfirma för att få ett rimligt lån... eller hur?

Samtidigt så tycker jag att man nuförtiden fokuserar alldeles för mkt på
milen... en 00:a som rullat just 20k med ärliga mil på mätaren och full s-bok tycker jag väger högre än en likadan som rullat 12000 mil mindre och kostar ungefär detsamma.... så jag har fortfarande inte fått det svar jag söker på min fråga.. trots att jag fick många bra svar...

Jag menare mer i stil med: vad kan man vänta sig för delar som kan paja på en sån bil och vad kan det kosta... om man bortser från alla skräckscenario och skrönor man hör!?

mvh
TripleA: Många mil behöver inte innebära att bilen är mycket sämre än en stadskörd bil som rullat hälften, MEN summan av alla bilköpare håller inte med dig och 20kmil anses av de flesta som vansinnigt långt. Därför är det minst sagt prut(t)läge på en sådan bil, särskilt om det rör sig om en relativt aktuell bilmodell som X5.

Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Ok, Killen jag refererade till angående det (o)kloka i köpa SUV, var faktisk helt ärligt i sitt avrådande. En av de större privata BMW importörerna i Skåne vägrar helt enkelt byta in X5 idagsläget pga svårigheter få någon lönsamhet vid framtida försäljning.

Själv har jag varit spekulant och kikat på ett par X5 4.4 fullutrustade, då vid priser runt 210-230K och mil runt 12-14K. Dock avböjt affär pga avsaknad av drag, inga vinterdäck, slitna sommardäck, service på lut, etc som då rycker upp priset. Men, när jag kollade på vv efter 3-4 månader så var bilarna fortfarande osålda. Så, någon logik ligger det nog i att priserna var för höga och att en med 20K mil torde kosta runt 160K.

Men, som alltid sätter "marknaden" priset, dvs den som anser det vara rätt pris slår till.

M3/// Mullret
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vore kul att veta vad shopkeeper har för information som han inte vill förmedla. Om något är så fel med bilen, varför inte skriva det här? Det är ju trots allt det som ett forum är till för.

//Lövet

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.